Gå til innhold

saklighet om kontantstøtte

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vil bare minne om at kontantstøtten faktisk kun er en "erstatning" for den støtten et hvert barnehagebarn får.

Dersom vi vil spare inn kontantstøtten, bør vi altså kutte støtten til barnehagene også.. (logisk?) Der er det myye å spare der.. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Ethereal
Skrevet

Hvor ligger logikken??? Landet TRENGER faktisk at folk er ute i arbeid, og barnehager er et middel i så måte. Hva vil du oppnå? Mer i lommeboka til den som ikke har barn? Hva slags samfunn vil vi få? Det er bra NOEN tenker lenger enn sin egen nesetipp og lommebok.

Ordet saklig er forøvrig misbrukt på det groveste i dette innlegget, du legger ikke fram et snev av saklige argumenter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt poeng er at ved å sponse barnehager, men ikke ha kontantstøtte (slik en del mener at vi skal ha i følge forige kontantstøttedebatt) sier man til foreldrene at om de velger barnehage som barnepass blir de belønnet med statstøtte, mens om de velger å få passet barna på annet vis får de ikke disse pengene.

Jeg mener at foreldrene selv må få ta dette valet.. På like vilkår. Hva er vitsen med å straffe økonomisk for å velge dagmamma i stedet?

Skrevet

Skal man bruke din logikk Gjest, så kunne man jo argumentere for at de som ikke tok høyere utdannelse burde få penger utbetalt tilsvarende det en plass på universitetet koster skattebetalerne per år for 5 år. De som tok en bachelorgrad (3 år) ville da bare få støtte for 2 år, de som tok mastergrad også ville ikke få noenting (bare et stort studielån antakelig).

Gjest Anonymous
Skrevet

Varja;

I følge den logikken du nenvte der for utdannelse skulle jo alle uten barn også få den samme støtten..

Som du ser at Ethereal skrev blir det gitt støtte til barnepass pga at dette er nyttig for samfunnet. (akkurat som det er nyttig for samfunnet at folk tar utdannelse)

Det som derimot ikke gjør noen forskjell for samfunnet er om baret passes i en barnehage eller på annet vis.

Hvorfor skal så det offentlige legge seg opp i hvilken måte barnet blir tatt hånd om?

Burde ikke alle former for barnepass få den samme støtten fra det offentlige slik at foreldrene fritt kunne velge sin måte for å få passet sine barn?

Skrevet

Det er ikke bare barnehager som får statsstøtte, og det er ingen andre områder man får støtte for å ikke benytte ulike tilbud.

Synes du de som ikke har bil skal få støtte som bilistene får til veiutbygging? De friske skal få penger for å ikke ligge på sykehus? De som ikke kjører kollektivt skal få penger for det? Hederlige folk få penger for ikke å sitte i fengsel?

Jeg synes ideen bak kontantstøtte er latterlig. Bruk heller pengene på å bygge ut barnehageplasser, så alle som ønsker det kan få plass!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det som var meningne med kontantstøtten fra begynnelsen av, var at en av foreldrene skulle velge å være hjemme med barnet.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er ikke bare barnehager som får statsstøtte' date=' og det er ingen andre områder man får støtte for å ikke benytte ulike tilbud.![/quote']

Alt du ramset opp av eksempler blir som jeg før sa som å gi folk som ikke har barn kontantstøtte.

Her er det ikke snakk om å gi folk støtte for ikke å bruke tjenester, men om å la folk selv få velge hvilken av to svært tilsvarende tjenester man vil ha (mer som fritt sykehusvalg!)

Gjest Anonymous
Skrevet
Det som var meningne med kontantstøtten fra begynnelsen av' date=' var at en av foreldrene skulle velge å være hjemme med barnet.[/quote'] Det eneste som var "meningen" var vel å også de som ikke velger barnehage skulle få støtte til sin barnepass. Om de da velger å være hjemme, ha dagmamma eller andre typer barnepass er helt opp til foreldrene.

(om kontantstøtten var til for å få en av foreldrene til å være hjemme hadde den vel bare blitt gitt ut om det var tilfellet, eller hva? Og det hadde i så fall vært mer styrende fra politikerene sin side.. ikke slik kontantstøtten faktisk er, nemlig at den gir mer frihet)

Skrevet

Da jeg var liten fantes det kommunale dagmammaer i den kommunen jeg bodde i. Det var kanskje noe tilsvarende det som heter familiebarnehager i dag, og jeg synes godt slike tilbud kan få statsstøtte. Et bredere tilbud fra det offentlige vil gi større valgfrihet, men private løsninger er og blir private, og bør betales for av dem som bruker tilbudene. Akkurat som man selv må betale for å benytte private sykehus.

Men, som jeg sa tidligere, det bør bygges ut tilsynsordninger i det offentlige slik at alle som ønsker plass får det - da får man reell valgfrihet!

Gjest Madam Felle
Skrevet

Det er jo akkurat der de har gjort en stor feil, for når de gikk ut med dette, så var det for å få en av foreldrene til å være hjemme med barna. Men så ble det et stort smutthull i kontantstøtten, som de tydeligvis ikke klarte å se. Og det var at den ble IKKE "barnas" kontantstøtte, men dagmammaens kontantstøtte.

Det var IKKE meningen til å begynne med at den skulle støtte dagmammaen. Men at den skulle gi foreldre en mulighet til å kunne være lengre hjemme med barna.

Gjest Anonymous
Skrevet
Et bredere tilbud fra det offentlige vil gi større valgfrihet' date=' men private løsninger er og blir private, og bør betales for av dem som bruker tilbudene. Akkurat som man selv må betale for å benytte private sykehus.![/quote']

Private sykehus mottar også pasientstøtte!

Og hvorfor skal det være via det offentlige at tilbudet blir utvidet? Kan ikke foreldrenes etterspørsel være den kraften som får fram dette?

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er jo akkurat der de har gjort en stor feil' date=' for når de gikk ut med dette, så var det for å få en av foreldrene til å være hjemme med barna. Men så ble det et stort smutthull i kontantstøtten, som de tydeligvis ikke klarte å se. .[/quote']

Det var aldri "meningen" at dette skulle "få en av foreldrene til å være hjemme". Det har alltid vært meningen at dette skulle gi foreldrene firhet, ikke motsatt. Dersom du tror at politikerene har "misslykkes" ved å lage et "smutthull" må du virkelig tro at de er dumme! Loven er og fungerer slik den er tiltenkt; den gir større frihet.

Den gir foreldrene muligheten til å være hjemme med barna.. Men den gir dem også mulighet til å velge andre løsninger.. Dagmammaer tjener nok ikke mer etter denne.. ;)

Gjest Madam Felle
Skrevet

Kjære gjest! Jeg tror faktisk at politikerne er stokk dumme. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Kjære gjest! Jeg tror faktisk at politikerne er stokk dumme.  :wink:

Det virker sånn dersom du tror at det er et ikke tiltenkt "smutthull" at foreldre også har frihet til å velge andre alternativer til barnepass enn barnehage og å være hjemme.

Det er mulig at enkelte KrF politikere fokuserte på muligheten for en av foreldrene til å være hjemme. Men dersom du husker på at også f.eks høyre var med på å innføre støtten, tror jeg raskt at du skjønner at valgfriheten var tiltenkt.

Skrevet

De tilbud som mottar statsstøtte bør kunne kontrolleres og kvalitetssikres av det offentlige. Jeg synes ikke svarte dagmammaer skal ha statsstøtte, men kommunale dagmammaer, som jeg nevnte lenger opp, kan være et alternativ.

Gjest Anonymous
Skrevet
De tilbud som mottar statsstøtte bør kunne kontrolleres og kvalitetssikres av det offentlige.
Offentlig godkjente dagmammaer osv? Kvalitetsikring av foreldre? Hva med besteforeldre som tar på seg å passe barnebarn en dag i uka?

Hvorfor er det offentlige mer kvalifisert for å kontrollere dette og ta disse valgene enn barnets egne foreldre?

Skrevet

Nå blander du vel litt her? Jeg snakker om statsstøtte, jeg. Det har vel aldri vært snakk om å gi besteforeldre statsstøtte for å passe barnebarn en gang i blant? Når det gjelder kvalitetssikring av foreldre, så finnes det faktisk noe som heter barnevern her i landet, men det blir en helt annen diskusjon.

Foreldre må gjerne velge alternative løsninger hvis de mener det er det beste for seg og sine barn, men de bør ikke få statsstøtte for å benytte private dagmammaer. Slik det er nå føler mange at de er nødt til å velge løsninger de ikke er fornøyde med av økonomiske hensyn, og fordi de ikke får barnehageplass.

Jeg kan gjenta til det kjedsommelige; jeg mener at det som gir reell valgfrihet er nok barnehageplasser, til akseptabel pris, til alle som ønsker det.

Gjest Anonymous
Skrevet
Nå blander du vel litt her? Jeg snakker om statsstøtte' date=' jeg. Det har vel aldri vært snakk om å gi besteforeldre statsstøtte for å passe barnebarn en gang i blant? [/quote']

Jeg snakket ikke om "en gang i blant" men om den faste omsorgen. Dersom f.eks besteforeldre i dag er en del av omsorgsplanen for et barn som mottar kontantstøtte, så blir det faktisk det..

Skrevet

Jeg synes det er helt feil å si at politikerne ikke vektla foreldrenes mulighet til å være hjemme da de innførte kontantstøtteordningen. Dette sitatet er sakset fra Stortingsproposisjonen som ble publisert i forbindelse med lovforslaget ("Innføring av kontantstøtte til småbarnsforeldre"):

Familien er den grunnleggende sosiale enhet i samfunnet. Den rammen familien danner er særlig viktig i forhold til barna. Ingen kan fullt ut erstatte familien i sin kjennskap, kjærlighet og omsorg for egne barn. Vi må derfor ha ordninger som i større grad gjør det mulig for foreldre å være hjemme mens barna er små.

http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/stprp/00.../hov002-bn.html

Hvordan i alle dager kan noen støtte en ordning hvor statlige penger går til "svarte" dagmammaer!?

Skulle det også være valgfritt om man ønsket å betale skatt og være en del av velferdsstaten? Altså mulighet til å avstå fra å betale skatt, og samtidig avstå fra medlemskap i folketrygden, gratis sykehus og skoler, etc.?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...