AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Vi er en liten venninnegjeng der vi har ei venninne som har fortalt oss at hun hadde lungekreft når hun var liten. Dette har hun også sagt at hun har gått til kontroll for årlig også etter fem år tross at hun har vært friskmeldt. For en stund tilbake fikk en av oss jentene høre fra henne at kreften hadde kommet tilbake like ved hjertet. Ei annen av oss jentene fikk noen måneder senere høre at hun hadde fått kreft i leveren og idag hadde hun plutselig fått kreft VED venstre lunge når vi tok dette opp med henne. Dette ble tatt opp av oss alle i sammenheng med at hun har sagt mye forskjellig om mange forskjellige ting til oss, og vi har følt på at hun har løyet til oss. Nå har jeg lest side opp og side ned om lungekreft og ser at dette er kjempeuvanlig hos barn (ingen av foreldrene er røykere, så passiv røyking ble hun ikke utsatt for som liten), ikke røyker hun selv heller. Dessuten kan jeg lese at prognosene hos lungekreftpasienter er svært dårlige. Siden dette er et såpass alvorlig tema å lyve om så er jeg nødt til å både spørre om råd - hva gjør vi? Og kan man får kreft VED lungene? Hun sier hun får intravenøst og ei sprøyte i lungene, men vet verken hva hun får eller hva det hjelper mot. Vi er en fortvila jentegjeng som synes det selvfølgelig er forferdelig om hun har fått det, men allikevel er det så mye som skurrer, både rundt dette temaet og rundt mye annet. Anonymous poster hash: 13a09...855
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 Dette høres ut som tull. Be henne om å fortelle hva den medisinske termen for kreftformen hennes er, og post det her, så kan man bedre vurdere. At et menneske som formodentlig fortsatt er ung voksen skal hatt primærsvulster både i lunge, ("like ved") hjerte og lever, samt "ved venstre lunge" høres veldig usannsynlig ut. Anonymous poster hash: 806ed...425 1
Emas Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Har ho nylig fortalt om kreften ho hadde som barn, eller er det noke dokke har visst lenge? Om ho akkurat har fortalt om kreften ho hadde som barn, kan det vel peike mot at det er noko ho har dikta opp no i det siste...
HvittHus Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Med en slik alvorlig diagnose og metastaser flere steder, hadde hun vært svært svært alvorlig syk nå var dette reel sykdom. 1
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Primærsvulster i lungene hos barn er så sjeldne at de nesten ikke er å finne i statistikkene. Blant andre svært sjeldne pediatriske kreftdiagnoser omkring lungene er bronkiesvulster eller pleropulmonære svulster. Disse er også svært, svært sjeldne. Jeg sier ikke at venninnen din lyver, men det virker litt rart. Jeg vil i så fall tro at de øvrige tingene hun nevner er metastaser, men det er jo rart at hun da bare nevner ett av de stedene kreften har spredd seg til avhengig av hvem hun snakker med....De stedene hun nevner stemmer heller ikke helt med hvordan primærsvulster sprer seg fra lungene. Anonymous poster hash: 806ed...425
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 TS her! Ser det kanskje ble en liten misforståelse her muligens. Som sagt har to av oss fått høre av henne at hun hadde fått kreft "like ved hjertet" mens den andre hadde fått høre leveren. Idag var det ingen av delene (for dette konfronterte vi henne med), men ved venstre lunge. Synes det bare er så merkelig alt sammen og også trist! Anonymous poster hash: 13a09...855
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 TS her! Ser det kanskje ble en liten misforståelse her muligens. Som sagt har to av oss fått høre av henne at hun hadde fått kreft "like ved hjertet" mens den andre hadde fått høre leveren. Idag var det ingen av delene (for dette konfronterte vi henne med), men ved venstre lunge. Synes det bare er så merkelig alt sammen og også trist! Anonymous poster hash: 13a09...855 Men nå er det jo altså slik at det typiske spredningsmønsteret ved lungekreft er til lymfeknuter, hjerne og benvev. En ny primærsvulst "ved" venstre lunge kan jo for så vidt være knyttet til en tidligere pleuropulmonær svulst, men hvorfor alt dette snakket om hjerte og lever? Anonymous poster hash: 806ed...425
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Synes dette hørtes usansynlig ut! Det synes vi også, det er så mye rart som vi ikke føler stemmer, men samtidig er vi så redde for at det hun sier er sant. Anonymous poster hash: 13a09...855
lillemeg90 Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Det synes vi også, det er så mye rart som vi ikke føler stemmer, men samtidig er vi så redde for at det hun sier er sant. Anonymous poster hash: 13a09...855 Spør henne hvilken type kreft det er. Dette er et spm. Hun kan svare på om det er reelt. De stikker ikke spøryter i lungene, evt kan det være lungebiopsi hun tenker på. Men har aldri hørt om en svulst VED lungene.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Spør henne hvilken type kreft det er. Dette er et spm. Hun kan svare på om det er reelt. De stikker ikke spøryter i lungene, evt kan det være lungebiopsi hun tenker på. Men har aldri hørt om en svulst VED lungene. Svulster VED lungene er som ofets lymfemetastaser - men det er et veldig upresist uttrykk som jeg ikke kan si jeg forstår.Anonymous poster hash: 806ed...425
BlendaSensitive Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Og har man fått kreft og gjennomgår behandling vil man jo vita hva slags medisiner man får, om det er cellegift eller hva. Ikke bare "noe intravenøst". Og vil anta at man vet forskjellen på kreft og metastaser. Eller...? JEG ville iallefall satt med så godt som mulig inn i sykdommen, diagnose, medisin etc. Det at hun sier ulikt er mest merkelig, så jeg tror hun lyver....
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Du kan få kreft VED alle organer du har i kroppen. Du kan ha en svulst ved lungene, ved leveren eller ved nyrene. Men da er det ikke lungekreft så vidt jeg vet. Høres vel litt ut som om noen prøver å score litt sympatipoeng uten å tenke på konsekvensene, men det kan hende at hun har kreft... Anonymous poster hash: a141b...a52
lillemeg90 Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Svulster VED lungene er som ofets lymfemetastaser - men det er et veldig upresist uttrykk som jeg ikke kan si jeg forstår.Anonymous poster hash: 806ed...425 Ja, tenker det må såfall være metastaser. Men virker jo ikke som hun kan fortelle noe om hovedsvulst.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 Ja, tenker det må såfall være metastaser. Men virker jo ikke som hun kan fortelle noe om hovedsvulst. Det kan selvsagt også være et sarkom i mediastinum, men ingen lege ville kalt det for lungekreft. Noen pasienter er riktig nok eksperter på å feiltolke og misoppfatte hva leger sier til dem.....Anonymous poster hash: 806ed...425
bobleplast123 Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 Du kan få kreft VED alle organer du har i kroppen. Du kan ha en svulst ved lungene, ved leveren eller ved nyrene. Men da er det ikke lungekreft så vidt jeg vet. Anonymous poster hash: a141b...a52 [/acr En form for kreft som finnes ved lungen er kreft i lungesekken, såkalt mesoteliom. Men dette veldig skjeldent, opptrer oftest i 50-60-årsalderen, er ondartet og de fleste dør innen 2 år. Så meget usannsynlig at det er dette
Diafragma Skrevet 8. januar 2014 #17 Skrevet 8. januar 2014 Her skal man være forsiktig med å dra slutninger, syns jeg. "Ved lungene" kan bety så mangt, og for mange er ikke kroppens indre kjent teig. På en annen side pleier kronisk og/eller langvarig syke å være veldig interessert i egen sykdom, og søker gjerne informasjon om sin diagnose. Hun bør derfor mest sannsynlig kunne gjøre rede for akkurat hvilken type kreft hun har, eller har hatt. Ikke at noen har noe med det. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå