Gå til innhold

Irritert tykktarm eller kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har i lengre periode hatt diffuse smerter, oppblåsbarhet i magen og av og til tiltakende smerter etter inntak av mat.

Minner litt om smertene jeg hadde for over ti år siden, ble da utredet men ikke funnet noe i magen eller tarmer. Legen konkluderte med irritert tykktarm. Men ble bra etter ca 1 år, har hatt litt smerter av og til etter mat i disse årene, men ikke noe mer.

Nå har imidlertid denne oppblåsheten kommet tilbake igjen. Har hatt det i rundt to måneder nå. Er det det samme , irritert tykktarm eller kan det være tykktarmskreft eller magekreft?

Kjenner jeg stresser endel med det her og må vel søke lege.

Har ofte hard av føring, har hatt det i årevis, siden siste undersøkelse for over ti år siden.

Slo meg da til ro med at det var irritert tykktarm, men kan det bare forsvinne og komme tilbake etter flere år på denne måten?

Smertene er ikke der om natten og heller ikke i begynnelsen av dagen. de kommer i løpet av dagen.

Noen med erfaring?



Anonymous poster hash: 72b11...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

så fort man googler noe så har man kreft... stikk heller til legen istedet for å høre med totalt fremmede



Anonymous poster hash: 32e1f...545
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en kronisk tykktarmsbetennelse. Har du blitt utredet for Crohns eller Ulcerøs Colitt?



Anonymous poster hash: 025b8...637
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Kan godt være irritabel tykktarm, men ta en tur til legen :) Lurt å være sikker. Men smerter litt etter matinntak, som det høres ut som du har, og de andre symptomene, kan godt stemme med IBS.

Er du ekstra stresset for tiden? Flyttet? Omveltninger i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten 100% sikker på at det er irretabel tarm. Det kan komme og gå slik som det har gjort. Jeg har irritabel tarm, og har symptomene dine, pluss en del til. Ubehag kommer etter mat og iløpet av dagen. Legen min sa at symptomene kunne forsvinne helt eller delvis for så å komme tilbake igjen:) tror ikke du trenger å bekymre deg, men om du er urolig er det jo greit å gå til legen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten 100% sikker på at det er irretabel tarm. Det kan komme og gå slik som det har gjort. Jeg har irritabel tarm, og har symptomene dine, pluss en del til. Ubehag kommer etter mat og iløpet av dagen. Legen min sa at symptomene kunne forsvinne helt eller delvis for så å komme tilbake igjen:) tror ikke du trenger å bekymre deg, men om du er urolig er det jo greit å gå til legen:)

Nå ble jeg litt beroliget, var jo det jeg ble fortalt for flere år siden, ,men har vært tilnærmet bra i årevis. Har du sånn mage at du føler deg oppblåst og det rumler i magen din ?Hvilke andre symptomer har du ?

Anonymous poster hash: 72b11...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være en kronisk tykktarmsbetennelse. Har du blitt utredet for Crohns eller Ulcerøs Colitt?

Anonymous poster hash: 025b8...637

Om det er kronisk, kan det komme og gå over flere år?

Anonymous poster hash: 72b11...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er kronisk, kan det komme og gå over flere år?

Anonymous poster hash: 72b11...795

Ja det er jo det som menes med kronisk sykdom. Selv har jeg Ulcerøs Colitt og den kommer og går når jeg blir stressa. For andre så kan det ha med typen mat man spiser. En kronisk sykdom er en sykdom man har livet ut, men hvor symptomene kan komme og gå.

Anonymous poster hash: 025b8...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo det som menes med kronisk sykdom. Selv har jeg Ulcerøs Colitt og den kommer og går når jeg blir stressa. For andre så kan det ha med typen mat man spiser. En kronisk sykdom er en sykdom man har livet ut, men hvor symptomene kan komme og gå.

Anonymous poster hash: 025b8...637

Ja, skjønner jo det. Men trodde ikke jeg kunne gå tilnærmet symptomfri i flere år :) Har ikke noen av de symptomene som er beskrevet på de andre sykdommene du nevner.

Anonymous poster hash: 72b11...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt beroliget, var jo det jeg ble fortalt for flere år siden, ,men har vært tilnærmet bra i årevis. Har du sånn mage at du føler deg oppblåst og det rumler i magen din ?Hvilke andre symptomer har du ?

Anonymous poster hash: 72b11...795

usannsynlig masse rumling i magen, spess etter mat. Av og til kan det se ut som om jeg er gravid i 5. mnd:P masse luft, luftsmerter. Enten hard avføring eller løs. Enten så springer jeg på do hele tiden, eller så har jeg forstoppelse. Før var jeg ofte kvalm etter måltid itillegg.

Som sagt, legen min sa at det kunne komme å gå. Mange mener det ofte utløses av stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger jo ikke ha alle disse symptomene for at det skal være irritabel tarm, noen er mer påvirket enn andre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til legen og fått det sjekket siden det plutselug er tilbake! Men sansynligheten for at det ikke er noe farlig er vel større enn at det er kreft:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

usannsynlig masse rumling i magen, spess etter mat. Av og til kan det se ut som om jeg er gravid i 5. mnd:P masse luft, luftsmerter. Enten hard avføring eller løs. Enten så springer jeg på do hele tiden, eller så har jeg forstoppelse. Før var jeg ofte kvalm etter måltid itillegg.

Som sagt, legen min sa at det kunne komme å gå. Mange mener det ofte utløses av stress.

Jeg har også masse rumling og er oppblåst i magen. Kjenner igjen symptomene fra før da jeg hadde det. Må vel ta meg en tur til legen snart om det ikke gir seg. takk for tilbakemelding :)

Anonymous poster hash: 72b11...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merker også det er verre etter stress og arbeidsdager. Når jeg har fri merker jeg det knapt,men kan vel ha med at jeg da finner på så mye mer og ikke kjenner etter :P



Anonymous poster hash: 72b11...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så fort man googler noe så har man kreft... stikk heller til legen istedet for å høre med totalt fremmede

Anonymous poster hash: 32e1f...545

Trodde kropp og helse forumet var et forum man kunne spørre om helse og slike ting. Vet jo selvsagt at man ikke får et svar på noen diagnose, ville bare høre erfaringer

Kan godt være irritabel tykktarm, men ta en tur til legen :) Lurt å være sikker. Men smerter litt etter matinntak, som det høres ut som du har, og de andre symptomene, kan godt stemme med IBS.

Er du ekstra stresset for tiden? Flyttet? Omveltninger i livet?

Ja er generelt litt stressa :fnise:

Anonymous poster hash: 72b11...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stress er noe som kan trigge/gjøre irritabel tykktarm verre, så da er det kanskje derfor? :)

Ja jeg tror nesten det selv, bare jeg som er litt redd for kreft og sånn :P Men skal bestille time til legen om det ikke går over snart :)

Anonymous poster hash: 72b11...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten 100% sikker på at det er irretabel tarm. Det kan komme og gå slik som det har gjort. Jeg har irritabel tarm, og har symptomene dine, pluss en del til. Ubehag kommer etter mat og iløpet av dagen. Legen min sa at symptomene kunne forsvinne helt eller delvis for så å komme tilbake igjen:) tror ikke du trenger å bekymre deg, men om du er urolig er det jo greit å gå til legen:)

Legenes "irritabel tarm"-diagnose er i mange tilfeller forårsaket av matintoleranse. De fleste allmennleger har ikke noe særlig tro på denne diagnisen, men for meg medførte det at jeg testet meg at jeg fikk et "nytt liv".

Anonymous poster hash: 212d8...6e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Venter enda på legetime... magen er helt fin om morgenen men forverres utover dagen . Hater at det er så lang ventetid, er redd det skal være kreft

Hva er symptomer på magekreft?



Anonymous poster hash: 72b11...795
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...