AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #1 Skrevet 6. januar 2014 Jeg bor i en leilighet hvor jeg har et vindu som er på størrelse med a4 ark som eneste utluftings mulighet. Har ikke vindu på soverom så bruker en vifte om natta. Jeg sliter med energien, hodepine og såre luftveier. Er dette nok som heving av kontrakt? Anonymous poster hash: d7b7b...8b4
Tiarra Skrevet 6. januar 2014 #2 Skrevet 6. januar 2014 (endret) Utleier kan argumentere med at du visste om mangel/størrelse på vindu ved overtakelse, men kanskje en legeattest som sier at du får helseproblemer av å bo der kan hjelpe? Endret 6. januar 2014 av Tiarra 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #3 Skrevet 6. januar 2014 Ja, jeg tenkte på det. Men lover osv og følgene av dårlig luft er ikke noe jeg har noe greie på. Burde de visst Anonymous poster hash: d7b7b...8b4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #4 Skrevet 6. januar 2014 Høres ut som ulovlig utleie.Blandt annet pga manglende rømningsvei. Sjekk med kommunen om leiligheten er godkjent for utleie. Er den ikke det så kan du og kan få påbud om å flytte ut på dagen.Anonymous poster hash: 72138...c1b 13
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #5 Skrevet 6. januar 2014 Jeg har sjekket og den er godkjent for maaange år siden. Men de ble overrasket over at det ikke er vindu på soverom og mente jeg måtte i dialog med huseier. Jeg har fått nok av helseplager av å bo her og ønsker å ha helsa mi lengre og vil derfor ut. Er det utleiere eller leieboer som har ansvaret hvis mus som kommer fra veggen kommer inn i leiligheten? Anonymous poster hash: d7b7b...8b4
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #6 Skrevet 6. januar 2014 Det SKAL være vindu på soverommet, stort nok til å brukes som rømningsvei. Du kan flytte på dagen, leiligheten er absolutt ikke godkjentAnonymous poster hash: 705a0...d7d
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2014 #7 Skrevet 6. januar 2014 Det der er ikke godkjent. Aldri i verden. Anonymous poster hash: 658ce...18e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #8 Skrevet 7. januar 2014 Det er godkjent men overraskelsen var soverom uten vindu og jeg får fysiske plager av detAnonymous poster hash: d7b7b...8b4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #9 Skrevet 7. januar 2014 Det er spesifikke krav til vinduer, de skal være så og så store, og skal kunne åpnes slik at de kan brukes til rømmningsvei. Måtte grave og støpe nye kanter rundt vinduene til mine foreldre fordi vinduene ikke kunne åpner helt. Det regnes ikke som soverom hvis det ikke er vindu der. Mange leiligheter som kunne vært "2roms" men ikke er det pga. det ikke er vindu i det andre "rommet" Anonymous poster hash: c8839...8aa
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #10 Skrevet 7. januar 2014 Det er ikke helse som er din eventuelle begrunnelse for heving av kontrakten, men mangler ved leiligheten. Hva står om oppsigelse i kontrakten? Anonymous poster hash: 3546e...b3e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #11 Skrevet 7. januar 2014 Jo helse å pga at jeg blir dårlig av å bo her. Står ikke noe spesifikt i den om grunn for oppsigelseAnonymous poster hash: d7b7b...8b4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #12 Skrevet 7. januar 2014 Jo helse å pga at jeg blir dårlig av å bo her. Står ikke noe spesifikt i den om grunn for oppsigelseAnonymous poster hash: d7b7b...8b4 Altså, nå prøver jeg å hjelpe deg her. Det står selvfølgelig ikke noe så konkret i kontrakt om oppsigelse, men hva står det om oppsigelse generelt? Har du tre måneders oppsigelse er det en mye lettere vei å gå enn å kreve heving av kontrakten. For å vurdere hevingsspørsmålet har du forøvrig kommet med alt for lite opplysninger. Anonymous poster hash: 3546e...b3e
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #13 Skrevet 7. januar 2014 Ang tid står det ikke noe, huseier var sikker på at vi ble enige om dette når den tid kom. Ellers er det en vanlig kontrakt men leiligheten er med et vindu som er for lite som rømningsvei og gjør meg syk pga dårlig inneklima. Anonymous poster hash: d7b7b...8b4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #14 Skrevet 7. januar 2014 Står det ikke spesifisert i kontrakten er det husleieloven som gjelder - og da har du tre mnd fra neste kalendermnd. Dvs. at sier du opp nå, så har du leiligheten ut april. Anonymous poster hash: d4851...7b1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #15 Skrevet 7. januar 2014 Jeg bor i en leilighet hvor jeg har et vindu som er på størrelse med a4 ark som eneste utluftings mulighet. Har ikke vindu på soverom så bruker en vifte om natta. Jeg sliter med energien, hodepine og såre luftveier. Er dette nok som heving av kontrakt? Anonymous poster hash: d7b7b...8b4 Jeg tror faktisk at h*n ikke har lov til å leie ut en slik hybel. Jeg mener å ha lest et sted at bolig skal ha vindu som er store nok til å komme seg ut gjennom hvis brann. Jeg er ikke sikker på dette, men kanskje du kan forsøke å google deg fram til et svar på akkurat dette. Anonymous poster hash: cd97e...39c
Barcelone Skrevet 7. januar 2014 #16 Skrevet 7. januar 2014 Alle som leier bør være medlem av leieboerforeningen. Var selv medlem der da jeg var leietaker og fikk god hjelp av dem da jeg havnet i tvist med utleier.
Gjest pluviophile Skrevet 7. januar 2014 #17 Skrevet 7. januar 2014 Leiekontrakt uten gjensidig oppsigelsesfrist?? Merkelig. Har du på papir at soverommet betegnes som "soverom" og ikke bare "disponibelt rom"? Sistnevnte er en hyppig brukt betegnelse på rom som ofte benyttes som bl.a. soverom, men som ikke dekker kravene til rømningsveier m.m.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #18 Skrevet 7. januar 2014 Jeg bor i en leilighet hvor jeg har et vindu som er på størrelse med a4 ark som eneste utluftings mulighet. Har ikke vindu på soverom så bruker en vifte om natta. Jeg sliter med energien, hodepine og såre luftveier. Er dette nok som heving av kontrakt? Anonymous poster hash: d7b7b...8b4 Er leiligheten en gang godkjent for utleie? Med kun et "a4" vindu er den ikke nødvendigvis det, kan godt hende den regnes som brannfelle. Det er hevingsgrunnlag. (Umiddelbart til og med). Anonymous poster hash: d928b...408
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2014 #19 Skrevet 7. januar 2014 Jeg hadde tatt kontakt med kommunen igjen. Forklart hvordan leiligheten er i forhold til vinduer og bedt de komme på kontroll.Anonymous poster hash: 72138...c1b 2
MunaMadan Skrevet 7. januar 2014 #20 Skrevet 7. januar 2014 Mus som kommer inn fra veggen?! Du bor i en utleiedel tilhørende huset til utleier? Det er absolutt huseier som har ansvar for skadedyr i veggen. Men du har ansvar for å gi beskjed til huseier så de er klar over det. Kravet til vindustørrelse er minst 50*60 cm fra innsiden av karmen, altså ikke medregnet karmen. I ditt tilfelle er det uansett ikke vanskelig å avgjøre at vinduet ikke oppfyller kravet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå