Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det kanskje urealistisk? Skulle ønske jeg klarte..

Tåler ikke frukt og nøtter, grønnsaker liker jeg ikke (eter det til middag, men aldri for å kose meg).

Du som ikke kunne erstatte godteri med noe, hvordan kuttet du det ut? Hva var ,

motivasjonen?

Anonymous poster hash: b1fe0...6d0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare kuttet det ut, rett og slett. Tillater meg fortsatt lettbrus.

En metode er å gå gradvis, det er bare å holde ut. Lysten på sukker vil gå ned.

Tåler du ingen form for frukt?

Anonymous poster hash: 3083a...5fc
Skrevet

Jeg har gjort det slik at jeg får spise godteri en dag i uka. Funker bra det, etterhvert kan man jo bestemme at det blir annenhver uke, også en gang i mnd osv.

Skrevet

Ta Krom-tilskudd.

Da har du plutselig ikke lyst på søtsaker mer i det hele tatt! :-D

AnonymBruker
Skrevet

Nei, tåler ikke frukt. Har masse allergier. Kanskje kiwi, men er ikke noe jeg koser meg med.

Krom tilskudd? Hva er det godt for/ikke godt for? Da må jeg til legen og spørre der og bla bla, går på noen medisiner som gjør at jeg må snakke med lege før jeg tar kosttilskudd. :(

Lettbrus liker jeg absolutt ikke. Jg tenkte først at jeg kunne kose meg på lørdagen, men så har jeg hørt at da får man mer søtsug enn hvis man kutter helt ut?

• Liker 1
Skrevet

Krom er kosttilskudd som gjør noe med blodsukkeret/insulinen i kroppen. Balanserer det bedre, søk på google. :)

Jeg brukte det og var intet problem å slutte med søtsaker, suget var borte på 1-2 uker.

Bare et forslag, det hjalp meg.

Skrevet (endret)

Jeg har klart å kutte ut brus for mange år siden, og drikker aldri brus hjemme. Bare hvis jeg en sjelden gang er invitert bort så kan jeg takke ja til brus, men de som kjenner meg godt vet at jeg helst holder meg til Farris. Når det kommer til godteri så spiser jeg det fredag, lørdag og søndag. Stort sett. Har vært sjanseløst å kutte ut, skulle ønske jeg klarte det!

Endret av Millimani
Gjest Ozelot
Skrevet

Ingen med vettet i behold vil vel kutte ut sjokolade? :o)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må dessverre kutte ut, må ned i vekt pga helsa. Er ikke skadelig stor i seg selv, men har fått påvist en tilstand i kroppen som gjør at jeg må være slank for å bedre sjansene for å holde meg frisk.

Så når jeg må ned 30 kg, kan jeg nok ikke spise godteri hele helga :( skulle ønske at det var lett! :) bare kutte ut.. Og ikke tenke mer på det. Men bruker nok godis litt som trøst og, har hatt det vanskelig (vært syk, fors0-ndringer i livet), det er psykisk det med godteri og. Og hvordan endre på tankegangen, liksom?

Skrevet

Min erfaring er at det er lettest å klare det hvis man kutter ut ALT sukker fra kostholdet. Det fungerer selvfølgelig ikke for alle, men for meg fungerer det. Det er mye man kan bake uten sukker, og det går også an å lage hjemmelaget godteri som er sukkerfritt. Se f.eks. på superlivsstil.net, der er det masse godt man kan lage!

Jeg skal innrømme at dette var vanskelig i jula, men nå har jeg begynt på igjen. Når man har vært sukkerfri over en periode (ca. 4 uker, men det er litt individuelt) gjør det dessuten ikke så mye om man spiser litt innimellom. Jeg drikker alkohol når jeg skal på fest f.eks.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen med vettet i behold vil vel kutte ut sjokolade? :o)

De sier jo faktisk at sjokolade er sunt :P mørk da.. ;)

• Liker 1
Skrevet

Føler du søtsug tar du deg en kopp te med honning, spiser en liiten bit mørk sjokolade, tar en tyggis eller pusser tennene. Søtsuget er verst de første dagene, deretter forsvinner det. Lykke til :)

Gjest Lypcha
Skrevet (endret)

Jeg måtte bare kutte alt med engang, hvis jeg først tok litt på lørdagskvelden så spiste jeg altfor mye. Jeg spiser gulrøtter eller kålrabi i stedetfor, men om du ikke liker det så vet jeg ikke. Pleier å hjelpe med et glass vann hvis du får søtsug.

Må legge til at om du først klarer noen dager uten så går det automatisk etterhvert :)

Endret av Lypcha
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fruktosemalabsorpsjon og måtte kutte ut alt av frukt, bær, grønnsaker, godteri, honning, tyggis, kunstig søtning, farin osv. Spiser en sjelden gang mørk sjokolade med stevia, men det er grusomt dyrt.

Jeg kuttet ut alt over natten. Ingen vits i å trekke det ut.

Anonymous poster hash: 80ff8...5f3

Skrevet

Bare kuttet det ut, rett og slett. Tillater meg fortsatt lettbrus.

En metode er å gå gradvis, det er bare å holde ut. Lysten på sukker vil gå ned.

Tåler du ingen form for frukt?

Anonymous poster hash: 3083a...5fc

Lettbrus er like skadelig som vanlig brus, altså. Ikke for å ødelegge for deg eller noe, men..

• Liker 2
Skrevet

Jeg har sukkerfri frem til påske nå, har inngått en avtale med tre venninner. Jeg føler at det er lettere å følge opp opplegget når jeg gjør det sammen men noen i stedet for alene. Vi har alle fire laget våre egne regler for hva som er lov og ikke lov, og om vi bryter våre egne regler må vi betale de andre 50 kr hver. Det skal svi litt å drite seg ut, med andre ord :P For meg er det ikke lov å bruke sukker i noen form for mat, men jeg spiser så klart maten jeg blir servert hos andre, selv om kanskje sausen inneholder litt sukker. Er jeg i bursdag eller konfirmasjon e.l. og serveres kaker har jeg lov til å ta ett lite stykke.

For meg er det egentlig ikke noe stort problem å kutte ut sukker ettersom jeg liker så å si all mat. Drikker gladelig grønne smoothies laget nesten utelukkende av grønnsaker, og vil jeg gi mat litt søtsmak til maten tilsetter jeg bare stevia og/eller sukrin. Jeg elsker ovnsbakte grønnsaker, synes laks er dritgodt, og mumser gjerne kikerter og cherrytomater.

Når det gjelder hva jeg spiser som kosemat så vet jeg ikke helt, føler ikke noe stort behov for typisk kosemat i hverdagen egentlig? Ikke at jeg er en supermaskin som aldri blir fysen på noe, men det jeg blir fysen på er gjerne havregrøt, yoghurt med banan eller bærsmoothie. Også bor jeg alene, det hjelper litt på, for da kan jeg bare la være å kjøpe inn godteri, også slipper jeg den konstante fristelsen her hjemme.

86% sjokolade er lov da, det er jo egentlig bare sunt i fornuftige mengder. Spesielt blandet med nøtter, det blir jo egentlig fantastisk kosemat. Smoothie laget med frukt, bær og yoghurt er også veldig godt, eller cottage cheese med bær og banan og kanel.

Du gjør deg selv en veldig stor tjeneste om du gradvis klarer å lære deg selv å like grønnsaker. Grønnsaker er utrolig viktig for helsen vår, spesielt i det lange løp! En lege i et foredrag jeg så på nett-TV i dag mente at forskning viser at om man smaker på noe 12 ganger så utvikler man gradvis en toleranse for smaken, selv om man i utgangspunktet ikke likte den.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er noe grunnleggende feil i kostholdet til mange i Norge? Som gjør at så mange må ha godteriet sitt? Eller er det bare en kulturting?

Jeg har overhodet ikke noe behov for godteri og sånt. Og jeg lever ikke spesielt sunt ellers. Jeg spiser kun sjokolade hvis jeg trenger et raskt "energikick", omtrent 2 ganger pr. måned? I snitt.

Lørdagsgodteri har vi ikke hjemme hos oss. Ikke av helse/slanke-årsaker, men fordi vi ikke har noe behov/ønske om det. Vi lager god middag, og har god vin. Etter å ha spist, har ingen av oss noe behov for snop og potetgull og annet.

Og dette med å erstatte søtt godteri med andre og sunnere alternativer? Skjønner ikke. Hva med heller å gjøre noe der problemet ligger: at man liksom må mumse på snacks mellom måltidene og/eller mens man ser på TV?

Jeg bor utenlands. Og her bugner handlevognene av god mat og vin til helgen. Det er veldig sjelden - omtrent aldri - jeg ser "godteri" i handlevognen hos andre på butikken her. Men så er utvalget av godteri her betydelig mindre enn i Norge.

Anonymous poster hash: 84534...a27
Skrevet

Før spiste jeg godteri og potetgull nesten hver dag. Nå når jeg har kuttet det nesten helt ut, så holder det med en bit. Før kunne jeg spise en hel pakke kjeks alene på 1 time. Nå spiser jeg en kjeks og føler at det holder i massevis. Hvis du kutter ut godteri, potetgull og søtsaker i en mnd så kan jeg love deg at du ikke kommer til å ha søtsug mer.

For meg var det sånn at det aldri ble nok, jeg hadde alltid lyst på NOE. Så jeg småspiste hele dagen. Det er utrolig slitsomt og jeg følte ikke at jeg hadde kontroll over meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er noe grunnleggende feil i kostholdet til mange i Norge? Som gjør at så mange må ha godteriet sitt? Eller er det bare en kulturting? Jeg har overhodet ikke noe behov for godteri og sånt. Og jeg lever ikke spesielt sunt ellers. Jeg spiser kun sjokolade hvis jeg trenger et raskt "energikick", omtrent 2 ganger pr. måned? I snitt. Lørdagsgodteri har vi ikke hjemme hos oss. Ikke av helse/slanke-årsaker, men fordi vi ikke har noe behov/ønske om det. Vi lager god middag, og har god vin. Etter å ha spist, har ingen av oss noe behov for snop og potetgull og annet. Og dette med å erstatte søtt godteri med andre og sunnere alternativer? Skjønner ikke. Hva med heller å gjøre noe der problemet ligger: at man liksom må mumse på snacks mellom måltidene og/eller mens man ser på TV? Jeg bor utenlands. Og her bugner handlevognene av god mat og vin til helgen. Det er veldig sjelden - omtrent aldri - jeg ser "godteri" i handlevognen hos andre på butikken her. Men så er utvalget av godteri her betydelig mindre enn i Norge. Anonymous poster hash: 84534...a27

Man har jo klart å knytte det opp mot feilballanse i baktetiekulturen i tarmen. For å si det veldig kort; jo mer usunt man spiser, jo vanskeligere å slutte.

Anonymous poster hash: 80ff8...5f3

Gjest bustyvel
Skrevet

Krom har ikke hjulpet meg en shit, så det er ikke noe som funker for alle. Og hvorfor lurer folk seg selv med lettbrus e.l., er vel like mye dritt i det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...