Gå til innhold

Hvilke studier er "tullestudier"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror nok mange selvhøytidelige jusstudenter får seg et sjokk når de oppdager hvor smalt arbeidsmarkedet deres er. Flere nybakte jurister sliter med å få jobb utenfor den offentlig sektor, selv med ganske gode karakterer.

Likevel vil de færreste nevne jus som "tullestudie", selv om man argumenterer for at et lunkent antall (relevante og nyttige) jobber nettopp betyr at et studie er "tullete". Når det er sagt, vet vi at jusfaget en av grunnpilarene i et demokratisk samfunn, i tillegg til å være svært anvendelig. En kan likevel spørre seg hvor mange jurister og advokater som arbeider med noe som tjener samfunnet mer enn det tjener dem selv. Det er nok ikke mange, relativt sett.

Enig med dette innlegget.

Anonymous poster hash: c5c65...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ekstremt viktig for helsevesenet, og for befolkningen generelt. Leger kan ikke gjøre den jobben, og de kan heller ikke utvikle faget uten folk med din kompetanse.

For noe bullshit. Det finns massevis av leger som jobber med epidemiologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe bullshit. Det finns massevis av leger som jobber med epidemiologi.

Ja, det gjør det - men de trenger også noen til å frigjøre underlagsmateriale til dem, så de har ressurser til den viktige medisinske delen av forskningen. Eller vil du binde opp disse ressursene til noe somandre faggrupper kan gjøre?

Anonymous poster hash: 858bf...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke så gøy og utdanne seg til arbeidsledighet. Studielån betaler ikke seg selv, heller ikke husleie;)

Anonymous poster hash: 8b425...0ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Forvalte et regelverk som sparker folk som ligger nede er ingenting jeg ønsker og identifisere meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er ingen studier "tull", men det som gjør mange studier bortkastet likevel, er jo at det ikke finnes nok jobber! Er man kjempeflink og brenner 100% for ett fag, så klarer man å skaffe seg en god jobb og karriere ut av det tilslutt. Men desverre er det ikke plass til alle, så jeg tror at hvis du ikke er 110% motivert og kjempeinteressert i det du studerer, så er det vanskelig å få seg jobb innen visse felt, og derfor blir det til "tullestudier" og bortkastede penger og tid...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er ikke så gøy og utdanne seg til arbeidsledighet. Studielån betaler ikke seg selv, heller ikke husleie;)

Nei, ingen ønsker vel å utdanne seg til å bli arbeidsledig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å ta et lite dykk inn i kjønnsforskernes verden så man at mye dem drev med var svada, i kjølvannet av dette ble 56 millioner i statstøtte fjernet - tror du dette hadde hendt hvis det bare var enkeltstående tilfeller? Dette anser jeg som et rimelig godt grunnlag for å påstå at mye kjønnsforskning er uvitenskapelig tull.

Jeg er enig i dette. Iblant leser jeg noen blogger som omhandler kjønnsforskjeller og forhold menn og kvinner imellom, men det slår meg at ofte er de mest reflekterte og interessante artiklene forfattet av mennesker med ekstrem interesse for dette som har gjort mye akademisk research på egenhånd.

Artiklene om kjønnsforskning som deles i norske aviser har som regel vært enten selvfølgeligheter eller politisk korrekt oppgulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaffelattn

Jeg er enig at dette ikke er sammfunnsnyttig.

Dette begrunner jeg med

1. Litteraturvitenskap er mest til for seg selv.

2. Litteraturvitenskap øker velstanden i Norge (gir bedre helse, skaper bedre konkurranseevne osv)

3. Samfunnet hadde vært bedre tjent med at personene som kan litteraturvitenskap var helseutdannet/ingeniør/økonom/håndtverker osv.

Anonymous poster hash: a7787...510

Du begrunner et standpunkt med nye standpunkter som ikke er objektive/faktabasert...

Selv kjenner jeg ingen litteraturvitere men mener at om de disses bør argumentene være gode. Ser ikke helt at de er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HF-studier som sosiologi og statsvitenskap. Det eneste nyttige de har på HF er språkstudiene.

Anonymous poster hash: e56c6...03f

Dette er SV-studier. Samfunnsvitenskaplige på samfunnsvitenskaplig fakultet.

HF er gjerne språk, områdekunnskap og historie.

Anonymous poster hash: 3fa3b...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Leksikon, Google, Quiz...alle kan informere om fakta, som f.eks at innbyggertallet på sted X er Y høyt.

Men ikke hvorfor. Filosofiens evigvarende spørsmål og resonnement er verktøy man kan bruke i bedriftsanalyse. Forutsetningen er ikke at man kan regne 4+4*7 men at man klarer å resonnere abstrakt, konkret og kan oversette det komplekse til noe enklere og anvendbart. Til dette behøves alltid noe annet og mye mer enn en kalkulator eller Google.

Nettopp.

Man kan finne ut svært mye informasjon innenfor realfag også på google/wikipedia, men det betyr ikke at man kan utøve et yrke man ikke har utdannelse i, bare med google... Helt utrolig at noen kan si noe slikt. Det viser vel bare hvor liten kunnskap de selv har.

sa bare at jeg ikke ville gått de studiene, jeg ville gjerne studere noe der jeg "ble" noe. For MEG var det viktig. Utenom det så er jeg usikker, men det faget jeg nok hadde vurdert minst er filosofi. Vi har noe filosofi i studiet nå men jeg ser ikke hva jeg skulle ha gjort med en bachelor/master i filosofi :P

At DU ikke ser det, betyr jo ikke at det ikke er samfunnsnyttig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="Riskjeks" post="13800308" timestamp="

At DU ikke ser det, betyr jo ikke at det ikke er samfunnsnyttig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tullestudie er vel et studie der det ikke venter noen arbeidsplass etter endt studie? Man kan jo være heldig å få seg jobb likevel, men sånn som fotograf (her må man vel ofte lage sin egen arbeidsplass), musiker, fotojournalist, diverse sosionomutdanninger (er for vage) eller PR-studier (altfor mange studieplasser til jobbene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ingen retninger som er "tullete" i seg selv. Ja, det er studier som er enkle i forhold til andre studier, men problemet er at det er altfor mange som studerer fag som ikke vil gi dem en relevant jobb, de ender alle opp som "papirflyttere"\byråkrater og får jobber som mange kan utføre uten noen utdannelse, men erfaring. Når det gjelder naturvitenskap, så er det vrient og tøft, men det sikrer en jobb, en verdiskapende jobb og en ekspertise som verden har behov for - spesielt nå som vi har så mange utfordringer som vi må løse. Vi har stort behov for naturvitere\sivilingeniører. Her i landet har vi "matteskrekk", de fleste elevene og studentene skyr disse fagene og det er en trist utvikling. Elevene blir dårligere og dårligere i matematikk- og fysikk, lærerstudentene- og sykepleierstudenter (og diverse andre studenter) stryker i lette mattefag og de fleste ser på faget som et fag for de spesielt interesserte. Jeg ser på det som utrolig viktig å engasjerer ungdom til å velge realfag.

Anonymous poster hash: 2d2f9...a90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tullestudie er vel et studie der det ikke venter noen arbeidsplass etter endt studie?

Det er vanskelig for leger å få jobb når de er nyutdannede for tiden. Medisin er et tullestudium!

Fin logikk!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tullestudie er vel et studie der det ikke venter noen arbeidsplass etter endt studie? Man kan jo være heldig å få seg jobb likevel, men sånn som fotograf (her må man vel ofte lage sin egen arbeidsplass), musiker, fotojournalist, diverse sosionomutdanninger (er for vage) eller PR-studier (altfor mange studieplasser til jobbene).

"diverse sosionomutdanninger" ? Enten er man sosionom eller så er man det ikke.

Og man er faktisk tullete om man studerer til å bli fotograf?

Herlighet denne tråden blir jo bare verre og verre....

Anonymous poster hash: 517da...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig for leger å få jobb når de er nyutdannede for tiden. Medisin er et tullestudium!

Fin logikk!

Haha, gode gamle sarkasme.. Det er likevel forskjell på et profesjonsstudium som medisin, der du oppnår en tittel som ferdig, og et studie der du ikke får det, som ved sosialantropologi for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...