Malum Skrevet 10. januar 2014 #261 Skrevet 10. januar 2014 Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart. Google? Herregud, for en intellektuell snobb du er. Man greier seg da mer enn godt nok med Wikipedia! 10
Gjest Lincoln Skrevet 10. januar 2014 #262 Skrevet 10. januar 2014 Meld deg opp til noen fag heller, åpne en historiebok, slå i det minste på Dagsrevyen iblant. Jeg kan ikke sitte her på KG og lære deg om de litt større sammenhengene i samfunnet og verden. Jeg er her for å diskutere, ikke for å hente folk opp fra et historisk lavnivå av kunnskapsløshet. Og hva hjelper det uansett om jeg begynner å legge ut om hvilken verdi kunnskap har (og da mener jeg også i kroner og øre, som er den eneste verdi du kjenner), hvor statsvitere jobber og hva de bruker det de har lært til eller peker på store statsvitere som Elinor Ostrom eller innovasjoner og verdiskapning og kunnskap som har kommet fra tenkere fra de samfunnsvitenskapelige disiplinene? Du er nemlig den meget uheldige kombinasjonen av å være dum i hodet og skråsikker, så du kommer til å nekte for at noe som helst som noen som helst statsvitere har gjort noensinne har noe verdi. Og hvis du i det hele tatt kan klare å vedgå at kaaaanskje muligens oppfinnelsen av, tja.. økonomi for eksempel? Eller demokratiet, eller organiseringen av et sykehus, samfunn eller land, eller forvaltning av penger til skoler eller noe slikt kanskje muligens har bittelitt for seg, så kommer du til å finne på en elendig unnskyldning for hvorfor det ikke har noe verdi. For deg er det bare pengene i lomma til snekker'n som betyr noe, samfunnsøkonomiske spørsmål som rente og arbeidsledighet og sånn tror du er noe som bare tralter og går av seg selv, og innser ikke at den snekkern hadde slitt enormt hvis samfunnet var styrt av fehoder som deg. Vi hadde vært et u-land, som mange land som ikke har gode utdanningsinstitusjoner ofte er. Så da nøyer jeg meg heller med å sitte her og vite veldig godt at jeg har rett, og overlater til andre som Riskjeks (kudos for at du gidder) å gå den lange motbakken der. Jøss, det er ikke småtterier som kommer ut fra SV-fakultetet! Hadde alle bare sittet der oppe og studert forskiningsrapportene til hverandre så hadde tydeligvis landet gått som smurt av seg selv! Men hvis denne forskningen er så totalt uunværlig så er det jammen rart at en student med en fantastisk samfunnsnyttig bachelorgrad i "kultur og kommunikasjon" og en mastergrad i sosiologi sliter med å finne seg jobb, i likhet med veldig mange andre som har studert der. http://www.aftenposten.no/okonomi/--Hvis-jeg-hadde-visst-hvor-vanskelig-det-skulle-bli-a-fa-jobb_-ville-jeg-studert-noe-annet-7425647.html
Gjest Lincoln Skrevet 10. januar 2014 #263 Skrevet 10. januar 2014 Google? Herregud, for en intellektuell snobb du er. Man greier seg da mer enn godt nok med Wikipedia! Det som var poenget var at en person som har studert på Blindern mente at en ingeniør ikke kunne gjøre jobben hennes, med mindre han/hun hadde tilgang til google. Og i og med at man faktisk HAR tilgang til google i 2014 så betyr det at studiet hennes er fullstendig overflødig.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #264 Skrevet 10. januar 2014 Men det du finner ved å bruke google har da noen skrevet. Og det de har skrevet har de lært et sted. Anonymous poster hash: 1ddbc...224 7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #265 Skrevet 10. januar 2014 Nå snakket jeg om nevenyttige ting som er kommet ut fra SV-fakultetet spesifikt. Og ja, det er rom for, og kanskje til og med behov for noen filosofer i samfunnet. Men det er IKKE behov for hundrevis av nye aspiranter i året. Det er en vanvittig inflasjon av folk som har studert fag som det er ekstremt lite behov for, og de aller fleste kommer fra Humanoia. Men hva definerer du som "nevenyttige" ting? Anonymous poster hash: 20698...641 1
Rægs Skrevet 10. januar 2014 #266 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Syntes at ingen fag er direkte "tullestudier". Men mener at kvaliteten på forskning og utdanningsnivået synker betraktelig når f.eks. det tilbys 41 økonomistudier i lille Norge, eller når sykepleierstudenter fra enkelte studiesteder sliter med å få seg jobb (http://www.vl.no/samfunn/sykepleiere-er-for-darlige-nektes-jobb/) Dette håper jeg det gjøres noe med. Endret 10. januar 2014 av Rægs 3
Gjest Ciegus Skrevet 10. januar 2014 #267 Skrevet 10. januar 2014 Jøss, det er ikke småtterier som kommer ut fra SV-fakultetet! Hadde alle bare sittet der oppe og studert forskiningsrapportene til hverandre så hadde tydeligvis landet gått som smurt av seg selv! Men hvis denne forskningen er så totalt uunværlig så er det jammen rart at en student med en fantastisk samfunnsnyttig bachelorgrad i "kultur og kommunikasjon" og en mastergrad i sosiologi sliter med å finne seg jobb, i likhet med veldig mange andre som har studert der. http://www.aftenposten.no/okonomi/--Hvis-jeg-hadde-visst-hvor-vanskelig-det-skulle-bli-a-fa-jobb_-ville-jeg-studert-noe-annet-7425647.html Så i perioder hvor ingeniører sliter med å få seg jobb konkluderer du med at ingeniør-studiet er et tullestudie vi ikke har behov for...? Det blir en smule feil å bedømme hvilke studier og fag som er nødvendig for samfunnet som helhet basert på hvilke grupper som sliter med å få seg jobb. SV-fag er ikke unyttige som helhet bare fordi det utdannes altfor mange innen det faget. Økonomer begynner det snart også å flomme over av og vi risikerer en del arbeidsledige der også etterhvert, men jeg håper da at du ser at økonomi likevel er nyttig som fagfelt... 3
Gjest Ciegus Skrevet 10. januar 2014 #268 Skrevet 10. januar 2014 Syntes at ingen fag er direkte "tullestudier". Men mener at kvaliteten på forskning og utdanningsnivået synker betraktelig når f.eks. det tilbys 41 økonomistudier i lille Norge, eller når sykepleierstudenter fra enkelte studiesteder sliter med å få seg jobb (http://www.vl.no/samfunn/sykepleiere-er-for-darlige-nektes-jobb/) Dette håper jeg det gjøres noe med. Enig. Problemet er ikke studiene eller fagfeltene i seg selv, men måten norske skoler velger å tilby disse på, og at kvaliteten senkes på studiene for at man skal kunne tilby det flere steder. Derfor mener jeg at enkelte studier på enkelte skoler kan anses som "tullestudier", fordi de er etablert utifra skolens behov for å få penger, og ikke utifra samfunnets behov for å tilby gode studier. http://www.dn.no/talent/article2730142.ece 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #269 Skrevet 10. januar 2014 Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart. Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart. Og når jeg googler "humanoia" som du er så glad i å disse, får jeg opp en rasende heavy låt: http://www.youtube.com/watch?v=yy11HlhHwSQ Liker du ikke metall, Lincoln? Jeg kan jo være enig i at vi kanskje ikke trenger så mange som spiller den type musikk, men noen må vi da holde oss med. Anonymous poster hash: 1ddbc...224 4
Gjest Lincoln Skrevet 10. januar 2014 #270 Skrevet 10. januar 2014 Og når jeg googler "humanoia" som du er så glad i å disse, får jeg opp en rasende heavy låt: Liker du ikke metall, Lincoln? Jeg kan jo være enig i at vi kanskje ikke trenger så mange som spiller den type musikk, men noen må vi da holde oss med. Anonymous poster hash: 1ddbc...224 Nei, nei, dette kan jeg ikke ha på meg. Var tydeligvis et lite hjernevirus som hadde festa seg. Det var nok humaniora jeg mente.
Samosa Skrevet 10. januar 2014 #271 Skrevet 10. januar 2014 Ved diktanalyse finnes det jo ikke noe riktig svar. (noe som provoserer meg kraftig). Her sitter man altså å tolker hva dikteren mente med f.eks "Mens solen gikk ned banket en rødlig lys i horisonten". Et typisk svada svar. Dikteren viser her til at nær mørket stiger på så øker bruken av vold i sitt nærmiljø. (man kan finne på 1000 andre svar) Hvorfor ikke bare ringe den jevla forfatteren å spørre. Kanskje han ikke mente noe med det. Kanskje det bare rimte. (jeg hatet diktanalyse man drev å tolket uten grunnlag) (litt sånn som damer gjør) Økt kunnskap er forsåvidt nyttig, men det er alltid en alternativ kostnad/inntekt. Å lese bloggen til fotballfrua 10 timer om dagen gir jo også kunnskap. Når det gjelder HF forskning så er alt veldig fluffy. Fra NTNU sin nettside. Så noen forskningsprosjekt de jobber med osv osv. Bare fluff. Går du å ser hva man f.eks forsker på innenfor medisin, biologi, teknlogi så er alt mye mer håndfast og resultatet kan måles i suksess eller ikke suksess.Anonymous poster hash: a7787...510 Nå uttaler du deg om ting du ikke vet noenting om (diktanalyse). Det man lærer på ungdomsskolen er, litt som du sier, noe alle kan gjøre. Men til de som studerer litteratur og driver med dette på daglig basis, holder det ikke å si "jeg tror forfatteren er trist". Nei, du skal kunne så og si alle språklige uttrykk (anafor, hyperbol, parafrase, antifrase, assonans osv.), du må kunne komme med eksempler fra andre litterære verk for å underbygge tesen din (for ja, du må ha en problematikk og et mål med analysen). Litteraturstudier er ekstremt tekniske og samfunnsnyttige. 3
Fresi Skrevet 10. januar 2014 #272 Skrevet 10. januar 2014 Nei, nei, dette kan jeg ikke ha på meg. Var tydeligvis et lite hjernevirus som hadde festa seg. Det var nok humaniora jeg mente. God bedring! Men du! Og bare hvis du orker oppe i alt dette virusgreiene, altså, men kan du ikke skrive en liten redegjørelse for humanikkbegrepet? Google var dessverre til lite hjelp. For meg da. 6
tingeling Skrevet 10. januar 2014 #273 Skrevet 10. januar 2014 jeg synes ingen studier er tullete, jeg. det er flott at vi har så mange studietilbud og at man kan studere akkurat hva man er opptatt av og vil lære mer om. det viktigste er at man brenner for det man driver med! etter å ha lest denne tråden tenker jeg at folk flest (hvertfall i denne tråden) er utrolig dømmende og at jeg er glad for at jeg ikke er det... Problemet oppstår når unge mennesker uten peiling på arbeidsmarked og privatøkonomi (" pappa har alltid kjøpt klær og vesker til meg og jeg studerer media og ledelse") skal velge ut fra interesse og siden oppdager at det de syntes var sååå spennende ikke ga noen jobb innen media eller ledelse (stort sjokk). Da har de kastet vekk egne år, studielån og skattepenger. Det vi trenger er privatøkonomi som fag på VGs og bedre studieveiledere ( som har jobbet utenfor skolen) 2
Gjest Riskjeks Skrevet 10. januar 2014 #274 Skrevet 10. januar 2014 Det er farlig å generalisere og jeg skal fint innrømme at jeg ikke kan historie nok til å kunne gjennomføre en leksjon. Jeg er altså mest kritisk til disse utdannelsene fordi. 1. Mange ender opp i jobber hvor utdannelsen ikke er relevant/svært lite relevant 2. Man ender opp å jobbe med ting som har lite sammfunnsnytte. (gir folk et bedre liv) Raske googling på prosjekter er 1. Forsker på fulle folk på bussholdeplasser 2. Forsker på hvorfor norske familier flytter fra østkanten i OSlo 3. Parsellhager som flerkulturelt samlingspunkt og integreringsarena. osv osv. Dette er ting jeg kunne klart uten noen SV utdannelse. (å tolke spørre skjema) (statistikk er en viktig del av de fleste realfag utdanninger)Anonymous poster hash: a7787...510 Nå snakket du først om historie - det er ikke et samfunnsvitenskapelig fag, og man forsker ikke på fulle folk på bussen... Historisk kunnskap er uhyre viktig og samfunnsnyttig. Hvordan skal vi forstå dagens samfunn, uten kunnskap om fortidens samfunn? Og kunnskap om historie har folk flest veldig lite av, så det er absolutt ikke en jobb hvem som helst kunne gjort. Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart. Det som var poenget var at en person som har studert på Blindern mente at en ingeniør ikke kunne gjøre jobben hennes, med mindre han/hun hadde tilgang til google. Og i og med at man faktisk HAR tilgang til google i 2014 så betyr det at studiet hennes er fullstendig overflødig. Haha, tror du virkelig hvem som helst kan gjøre en jobb, bare de har tilgang til google? 4
Porcelain Skrevet 10. januar 2014 #275 Skrevet 10. januar 2014 (endret) Nå snakket jeg om nevenyttige ting som er kommet ut fra SV-fakultetet spesifikt. Og ja, det er rom for, og kanskje til og med behov for noen filosofer i samfunnet. Men det er IKKE behov for hundrevis av nye aspiranter i året. Det er en vanvittig inflasjon av folk som har studert fag som det er ekstremt lite behov for, og de aller fleste kommer fra Humanoia. Tenk hvis du hadde visst at det ikke heter Humanoia Edit : og jeg orker å lese hele tråden. Ble oppgitt. Endret 10. januar 2014 av Porcelain 6
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2014 #276 Skrevet 10. januar 2014 Litteraturstudier er ekstremt tekniske og samfunnsnyttige. Teknisk, ja. Samfunnsnyttig, nei. Anonymous poster hash: ae36b...aec
Kjempeliten Skrevet 10. januar 2014 #277 Skrevet 10. januar 2014 Syns det er tåpelig at flere nevner folkehøgskole. Folkehøgskole er ingen reell utdanning, det er jo bare et sosialt år man fokuserer på det hobbyer o.l og bare har det gøy. Alle mine beste venner og mannen min traff jeg på FHS, syns ikke akkurat det var bortkastet. Er vel ingen som begynner på folkehøgskole for å få seg en utdannelse av det? Til topic: Når jeg tenker på tullestudier tenker jeg mer på de litt diffuse fagene på universiteter og høgskoler. Nå har ikke jeg satt meg veldig inn i disse studiene, men synes fag som tverrfaglige kjønnsstudier, estetiske studier og antikk kultur og språk høres litt lite matnyttige ut. Anonymous poster hash: 820fc...f14 For min del har folkehøgskoleåret hatt mye å si for min utdannelse også Jeg studerer det samme jeg hadde som fag på fhs. Og det er dette faget jeg har lyst til å jobbe med. Så jeg lærte jo masse på fhs som jeg kommer til å bruke videre. Så fhs kan jo også bidra sterkt faglig til mange. Selv om jeg har snakket med folk som bare "hadde det gøy" også Og ikke lærte noe særlig nytt, men bare holdt på med sine interesser. Det er så mange forskjellige linjer! Så ja fhs er ikke bortkastet. Det er jo også en tanke med skolen at elevene skal utvikle seg selv og sånn. Bidra til samfunnet og fellesskapet osv.... vel, for å svare på hovedspørsmål... jeg er litt usikker, man kan jo kombinere mye. Men studier der man ikke blir "noe" hadde jeg ikke studert. I mitt studie så "blir" jeg noe. Det er et yrke. Filosofi tror jeg nok aldri jeg hadde studert.
Gjest Riskjeks Skrevet 10. januar 2014 #278 Skrevet 10. januar 2014 (endret) For min del har folkehøgskoleåret hatt mye å si for min utdannelse også Jeg studerer det samme jeg hadde som fag på fhs. Og det er dette faget jeg har lyst til å jobbe med. Så jeg lærte jo masse på fhs som jeg kommer til å bruke videre. Så fhs kan jo også bidra sterkt faglig til mange. Selv om jeg har snakket med folk som bare "hadde det gøy" også Og ikke lærte noe særlig nytt, men bare holdt på med sine interesser. Det er så mange forskjellige linjer! Så ja fhs er ikke bortkastet. Det er jo også en tanke med skolen at elevene skal utvikle seg selv og sånn. Bidra til samfunnet og fellesskapet osv.... vel, for å svare på hovedspørsmål... jeg er litt usikker, man kan jo kombinere mye. Men studier der man ikke blir "noe" hadde jeg ikke studert. I mitt studie så "blir" jeg noe. Det er et yrke. Filosofi tror jeg nok aldri jeg hadde studert. Det er jo kun profesjonsstudier der man "blir noe" etterpå (lærer, lege, sykepleier) - alle andre studier får man ingen tittel av annet enn bachelor/master osv i xx - dette gjelder svært mange studier. Du kan ikke bruke det som noe mål på om et studie er nyttig eller ikke! Endret 10. januar 2014 av Riskjeks 2
Gjest Kaffelattn Skrevet 10. januar 2014 #279 Skrevet 10. januar 2014 Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart. Leksikon, Google, Quiz...alle kan informere om fakta, som f.eks at innbyggertallet på sted X er Y høyt. Men ikke hvorfor. Filosofiens evigvarende spørsmål og resonnement er verktøy man kan bruke i bedriftsanalyse. Forutsetningen er ikke at man kan regne 4+4*7 men at man klarer å resonnere abstrakt, konkret og kan oversette det komplekse til noe enklere og anvendbart. Til dette behøves alltid noe annet og mye mer enn en kalkulator eller Google.
Gjest Kaffelattn Skrevet 10. januar 2014 #280 Skrevet 10. januar 2014 Teknisk, ja. Samfunnsnyttig, nei. Anonymous poster hash: ae36b...aec Hvordan definerer du samfunnsnyttig? På hvilken måte er det ikke samfunnsnyttig?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå