Gå til innhold

Hvilke studier er "tullestudier"?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alle studier som du finner under humanikken

http://www.hf.uio.no/

Vet du hva man sier til en statsviter som har fått sin første jobb?

En McCheese meny takk!

Anonymous poster hash: a7787...510

Statsvitere er ikke under "Humanikken"...;-) Tvert i mot, statsvitenskap er et ledelsesfag og hører med til organisasjonsledelse, strategi og endringsledelse.

Men klart, er for få ingeniører i Norge, helt enig!

Anonymous poster hash: 37536...89f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Humanikken og humanoia - besteste fagene på unversitetet! :tommelsmil:

Anonymous poster hash: cc6de...ca3
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 09 Jan 2014 - 22:26, said:

Pøh, prøv deg på min historikerjobb i 1 min og det uten google eller noen form for hjelpemidler, så kan vi snakkes du ;)

Det kommer helt an på arbeidssituasjonen man er, til å være så høyt utdannet som du hevder er du jammen meg ikke noe smart.

Anonymous poster hash: e3eb2...353

Det er farlig å generalisere og jeg skal fint innrømme at jeg ikke kan historie nok til å kunne gjennomføre en leksjon.

Jeg er altså mest kritisk til disse utdannelsene fordi.

1. Mange ender opp i jobber hvor utdannelsen ikke er relevant/svært lite relevant

2. Man ender opp å jobbe med ting som har lite sammfunnsnytte. (gir folk et bedre liv)

Raske googling på prosjekter er

1. Forsker på fulle folk på bussholdeplasser

2. Forsker på hvorfor norske familier flytter fra østkanten i OSlo

3. Parsellhager som flerkulturelt samlingspunkt og integreringsarena.

osv osv.

Dette er ting jeg kunne klart uten noen SV utdannelse. (å tolke spørre skjema) (statistikk er en viktig del av de fleste realfag utdanninger)

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 09 Jan 2014 - 22:29, said:

Statsvitere er ikke under "Humanikken"...;-) Tvert i mot, statsvitenskap er et ledelsesfag og hører med til organisasjonsledelse, strategi og endringsledelse.

Men klart, er for få ingeniører i Norge, helt enig!

Måtte bruke en SV utdanning som eksempel i vitsen da jeg ikke vet om et eneste HF yrke. Jeg er mye mer skeptisk til HF enn SV. Anonymous poster hash: a7787...510
AnonymBruker
Skrevet

Måtte bruke en SV utdanning som eksempel i vitsen da jeg ikke vet om et eneste HF yrke. Jeg er mye mer skeptisk til HF enn SV. Anonymous poster hash: a7787...510

Og jeg er mer enn skeptisk til deg, kjenner jeg.

:hoho:

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Aomame, on 09 Jan 2014 - 18:11, said:

Nei, hva skal vi med samfunnsfag?

Trenger vel ikke demokrati, stemmerett, menneskerettigheter, kunnskap om hvordan man skal organisere et samfunn økonomisk og praktisk, velfungerende offentlige institusjoner eller kunnskap om utvikling i arbeidslivet. Psykologi er også på de fleste universiteter i Norge er SV-fag. Vi trenger klart ikke vite noe om hjernen, hvordan vi lærer eller hvordan vi kan bli friske fra psykisk sykdom.

Du vrir nu veldig på det. Tror ikke det automatisk blir diktatur hvis det ble en ingeniør som ble statsminister.

Jeg er uansett mest skeptisk til HF, men det finnes masse SV forskning som totalt er unødvendig. (som uansett resultat ikke gjør at man endrer noe i samfunnet til noe bedre) Anonymous poster hash: a7787...510

AnonymBruker
Skrevet

Det er farlig å generalisere og jeg skal fint innrømme at jeg ikke kan historie nok til å kunne gjennomføre en leksjon.

1. Mange ender opp i jobber hvor utdannelsen ikke er relevant/svært lite relevant

2. Man ender opp å jobbe med ting som har lite sammfunnsnytte. (gir folk et bedre liv)

osv osv.

Dette er ting jeg kunne klart uten noen SV utdannelse. (å tolke spørre skjema) (statistikk er en viktig del av de fleste realfag utdanninger)Anonymous poster hash: a7787...510

Nei, du hadde IKKE klart å få noe hverken fornuftig eller holdbar forskning ut av dette uten utdannelse innen fagfeltet.

Du har et helt forkvaklet bilde av hva dette handler om.

At folk ikke havner i jobb etter endt studium handler også om at de må se hvilke muligheter utdannelsen gir dem. Det er ikke studiestedets eller fagets ansvar hvordan man nyttiggjør seg en utdannelse. Selv har jeg jobbet med mye jeg ikke i utgangspunktet ikke trodde var relevant for mine egne fag. Det handler nok ikke bare om et trangt arbeidsmarked, men også om at folk er for kresne til å utnytte ressursene sine.

Forøvrig er jeg av den mening at man i stor grad utdanner for mange akademikere. Det bidrar til en nivåsenkning, og er et mye større problem enn hvorvidt noen fagforsvarer sin plass i akademia eller ikke.

Anonymous poster hash: 858bf...0ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vrir nu veldig på det. Tror ikke det automatisk blir diktatur hvis det ble en ingeniør som ble statsminister.

Jeg er uansett mest skeptisk til HF, men det finnes masse SV forskning som totalt er unødvendig. (som uansett resultat ikke gjør at man endrer noe i samfunnet til noe bedre) Anonymous poster hash: a7787...510

Det er jo ille at noen frekkasser driver og vrir på argumentene dine ja.

Ikke minst siden du selv underbygger standpunktene dine på en så gjennomført balansert og saklig måte.

:danser:

• Liker 6
Gjest Lincoln
Skrevet (endret)

Pøh, prøv deg på min historikerjobb i 1 min og det uten google eller noen form for hjelpemidler, så kan vi snakkes du ;) Det kommer helt an på arbeidssituasjonen man er, til å være så høyt utdannet som du hevder er du jammen meg ikke noe smart. Anonymous poster hash: e3eb2...353

Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart.

Endret av Lincoln
AnonymBruker
Skrevet

I Trondheim har vi et veldig greit system som grovt sett går på at det meste av matnyttige fag er samlet på NTNU Gløshaugen, mens alle "tullestudiene" føres ved en annen avdeling kalt NTNU Dragvoll. Der snakker vi tverrfaglig kulturstudie og denslags. Greit å vite hvor man har raringene hen.

Anonymous poster hash: 09e52...ce9
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hjelper det hvis NHO/næringslivet ikke ser at de behøver den type kompetanse?

På den annen side ser man at ministersekretæren Amås i Kulturdepartementet er utdannet filosof (hovedfag i filosofi, 6 års studier). Det kreves jo kunnskap hos næringslivet for å forstå hva slags kompetanse samfunnsvitenskapene og de historisk-filosofiske hovedfagene/i dag kortet ned til 5-årige Mastere betyr og hvordan næringslivet kan anvende disse.

Det er klart, en kremmer vil ikke nødvendigvis se nytten i logisk gyldig argumentasjon.

Hvis det er slik at norsk næringsliv generelt er snevert og ensidig har jeg kun ett forslag til alle med en annen bakgrunn enn hva norsk næringsliv etterspør: start egen bedrift!

Og er det ikke liv laga har man i alle fall forsøkt:-)

• Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet

I Trondheim har vi et veldig greit system som grovt sett går på at det meste av matnyttige fag er samlet på NTNU Gløshaugen, mens alle "tullestudiene" føres ved en annen avdeling kalt NTNU Dragvoll. Der snakker vi tverrfaglig kulturstudie og denslags. Greit å vite hvor man har raringene hen.

Skulle tro at gruppen på Dragvoll synes litt synd på gruppen på Gløshaugen fordi Gløshaugen ikke forstår så mye av samfunnsanalyser og kanskje heller ikke evner å stille de relevante spørsmålene for gode resultater og helhetlige løsninger?

Jeg tror nok Gløshaugen og Dragvoll ville ha godt av å fra 1.studiedag hilse på hverandre og jobbe sammen i tverrfaglighet prosjekt hvert semester.

Hvis norsk næringsliv er kreativt så vil de sette sammen team i bedriftene som består både av folk fra Dragvoll og fra Gløshaugen.

Dragvoll'erne er de som leder prosjektene og sørger for fremdrift.

AnonymBruker
Skrevet

LOL. Hadde SV-fakultetet forsvunnet fra jordens overflate er det ingen som hadde merket noe som helst.

Nå blir jeg irritert. Jeg kommer til å bli samfunnsviter. Mitt fag innebærer mye epidemiologi og gir meg verktøy til å overvåke helsetilstanden i befolkningen. Sammen med emner som omhandler ulike helsepåvirkninger og mye statistikk. Vi jobber for å hindre ulykker og sykdom, gjennom både arealplanlegging, atferdsendring og helseovervåkning. Er dette virkelig unyttig?

Anonymous poster hash: f7c69...f56

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Men i dag har man faktisk Google og andre hjelpemidler, så hva er poenget med å ikke bruke dem? Da er man jammen meg ikke noe smart.

Hvis man ikke har kunnskap internalisert, men kun benytter seg av oppslagsverk på nettet, er man ikke å regne som smart. Vi hadde leksika i gamle dager, men utdannet folk allikevel.

Forståelse er basert på fakta, men fakta alene er ikke nok. Vi kan ikke legge ned universitetene fordi vi har google.

Hva prøver du egentlig å si?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå blir jeg irritert. Jeg kommer til å bli samfunnsviter. Mitt fag innebærer mye epidemiologi og gir meg verktøy til å overvåke helsetilstanden i befolkningen. Sammen med emner som omhandler ulike helsepåvirkninger og mye statistikk. Vi jobber for å hindre ulykker og sykdom, gjennom både arealplanlegging, atferdsendring og helseovervåkning. Er dette virkelig unyttig?Anonymous poster hash: f7c69...f56

Det er ekstremt viktig for helsevesenet, og for befolkningen generelt. Leger kan ikke gjøre den jobben, og de kan heller ikke utvikle faget uten folk med din kompetanse.

Du er et håndfast og godt bevis på de samfunnsvitenskapelige disipliners berettigelse.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

osv osv.

Dette er ting jeg kunne klart uten noen SV utdannelse. (å tolke spørre skjema) (statistikk er en viktig del av de fleste realfag utdanninger)

Det er relevant og viktig hvorfor etnisk norske familier flytter fra østkanten i Oslo: fordi en kartlegging her vil hjelpe myndigheter og offentlige instanser å planlegge bedre boligpolitikk, skoler, sammensetninger av tiltak overfor innvandrere/og annet for å utvikle samfunnet kontinuerlig.

Helhet. Samfunn. Stille spørsmål. Finne svar. Foreslå løsninger. Iverksette. Utvikle. Styre.

Spørreundersøkelser handler ikke om å tolke tall som en annen realist!

Makten i spørreundersøkelser ligger jo i utformingen - spørsmålene og formålet! Da behøves samfunnsvitere som jobber i ledelsen og med strategi -og ledelsesutvikling.

En samfunnsvitere analyserer, stiller spørsmål og ser helheter; prosjektledelse.

• Liker 8
Skrevet

Idrettslinjen

Anonymous poster hash: 272b1...d5a

Idrettslinjen er en en linje på vgs. De får generell studiekompetanse. Idrettslinjen er ikke høyere studie.

Anonymous poster hash: c7baf...edb

Skrevet

For det finnes jo ikke raringer som studerer realfag. :fnise:

Anonymous poster hash: 99581...380

• Liker 3
Skrevet

Enig! Toppest og bestest! :hoppe:

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er ganske trist, og jeg blir litt sjokkert, over at noen studier skal anses som "tullestudier". Det norske samfunnet er, som mange andre samfunn, svært sammensatt, og menneskers spesialiseringer innenfor ulike felt gjør at vi er gjensidig avhengige av hverandre, noe som igjen bidrar til at vi kan leve sammen i et fellesskap. De aller aller fleste går et studie som interesserer dem, og heldigvis (!!!) har vi forskjellige interesser, og velger derfor forskjellige studier. Jeg tviler ganske sterkt på at høgskoler/universitet har tilbydd et studie som ikke har hatt noe som helst relevant med seg. Og hvorfor skal et studie som har noe relevant med seg anses som et tullestudie, bare fordi ikke absolutt alle har interesse innenfor spesifikt dette feltet? Nei, voks opp folkens, utvid horisonten, og sett pris på at ikke alle velger akkurat det samme som deg ;)

Anonymous poster hash: d0241...2b8
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...