Gå til innhold

Hvilke studier er "tullestudier"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

men problemet er at det er altfor mange som studerer fag som ikke vil gi dem en relevant jobb, de ender alle opp som "papirflyttere"\byråkrater og får jobber som mange kan utføre uten noen utdannelse, men erfaring.

Anonymous poster hash: 2d2f9...a90

Men å være "papirflytter" som du så fint kaller det, er jo i høyeste grad relevant en relevant jobb for ulike SV bachelorer. Man blir ikke saksbehandler i kommunen, nav, lånekassen osv med mindre man har en bachelorgrad og da helst i samfunnsvitenskapelig retning. Så da må man få seg denne bachelorgraden da.

Og det er faktisk mange som ønsker seg slike jobber. Det er ikke alle som har ambisjoner om å bli advokater eller ledere. Men man ønsker seg gjerne en gjennomsnittlig administrativ jobb.

Da er man tullete da? Fordi man ikke studerer noe som man blir noe konkret av?

Anonymous poster hash: 517da...b6f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, gode gamle sarkasme.. Det er likevel forskjell på et profesjonsstudium som medisin, der du oppnår en tittel som ferdig, og et studie der du ikke får det, som ved sosialantropologi for eksempel.

Nå roter du litt. Man får tittelen sosialantropolog ved en master i sosialantropologi. Men det er riktig at dette ikke er en profesjon.

Kanskje en fordel å sortere kortene dine før du utaler deg så nedlatende om noe du tydeligvis ikke har peiling på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskør
teater
dans
kunst
Litteratur
medievitenskap
filosofi
Forfatter/skrivestudie
Smykkedesign
Make-up/spesialeffekter

Anonymous poster hash: 2d74f...47c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er jo at om man hadde kuttet ut alle studiene enkelte her kaller tullestudier, så måtte alle studert realfag, juss etc. Dermed ville det blitt kjempevanskelig for alle ingeniørene å få relevant jobb, fordi det er så mange om beinet. Og vips så er vi tullinger alle sammen! :ler:

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å være "papirflytter" som du så fint kaller det, er jo i høyeste grad relevant en relevant jobb for ulike SV bachelorer. Man blir ikke saksbehandler i kommunen, nav, lånekassen osv med mindre man har en bachelorgrad og da helst i samfunnsvitenskapelig retning. Så da må man få seg denne bachelorgraden da.

Og det er faktisk mange som ønsker seg slike jobber. Det er ikke alle som har ambisjoner om å bli advokater eller ledere. Men man ønsker seg gjerne en gjennomsnittlig administrativ jobb.

Da er man tullete da? Fordi man ikke studerer noe som man blir noe konkret av?

Nå uttaler jeg meg på bakgrunn av det jeg har lest i mediene og erfaringer flere venner og venninner av meg har.
Det handler heller ikke om å ha ambisjoner om å bli leder i en bedrift, men om å rekruttere unge til utdanninger som verden har behov for. I forbindelse med undersøkelser kommer det alltid fram at unge velger bort matten på grunn av angst for vanskelighetsgraden. Det er ikke til å stikke under en stol at R1\R2 og fy1 og fy2 er de vanskeligste fagene på videregående, det er mange som ikke velger å ta fordypning i disse fagene på grunn av vanskelighetsgraden.
Og les innlegget mitt igjen, hvor jeg begynner med å skrive "det er jo ingen retninger som er "tullete" i seg selv. Ja, det er studier som er enkle i forhold til andre studier, men problemet er at det er altfor mange som studerer de samme fagene..." Jeg har aldri sagt at noen retninger er "tullete", så du kan gi deg med å putte ord i munnen på andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske er jo at om man hadde kuttet ut alle studiene enkelte her kaller tullestudier, så måtte alle studert realfag, juss etc. Dermed ville det blitt kjempevanskelig for alle ingeniørene å få relevant jobb, fordi det er så mange om beinet. Og vips så er vi tullinger alle sammen! :ler:

Hvem er det som har sagt at en skal kutte ut alle studiene, bortsette fra realfag? Det er ikke det jeg har skrevet, men jeg mener at vi bør rektuttere unge til realfagsstudier ettersom det er en utdanning som unge velger å ikke ta, mye på grunn av vanskelighetsgraden. Jeg har aldri sagt at visse utdanninger "tullete", kunnskap er aldri "tullete", men det er bregrenset på hvor mange sosiologier vi trenger eksempelvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem er det som har sagt at en skal kutte ut alle studiene, bortsette fra realfag? Det er ikke det jeg har skrevet, men jeg mener at vi bør rektuttere unge til realfagsstudier ettersom det er en utdanning som unge velger å ikke ta, mye på grunn av vanskelighetsgraden. Jeg har aldri sagt at visse utdanninger "tullete", kunnskap er aldri "tullete", men det er bregrenset på hvor mange sosiologier vi trenger eksempelvis.

Det er begrenset hvor mange realfagstudenter vi trenger også. (selv om det er en stund til man er helt der....)

Poenget hennes var jo at om alle plutselig skal studere realfag så er det der man får overflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tro at gruppen på Dragvoll synes litt synd på gruppen på Gløshaugen fordi Gløshaugen ikke forstår så mye av samfunnsanalyser og kanskje heller ikke evner å stille de relevante spørsmålene for gode resultater og helhetlige løsninger?

Jeg tror nok Gløshaugen og Dragvoll ville ha godt av å fra 1.studiedag hilse på hverandre og jobbe sammen i tverrfaglighet prosjekt hvert semester.

Hvis norsk næringsliv er kreativt så vil de sette sammen team i bedriftene som består både av folk fra Dragvoll og fra Gløshaugen.

Dragvoll'erne er de som leder prosjektene og sørger for fremdrift.

Jeg ler. Tror du ingeniører vil la seg lede av folk som ikke aner hva de holder på med og hvilke utfordringer de står ovenfor? Tror du man evner å lede et prosjekt man ikke skjønner noe av? I en bedrift er problemene først og fremst av teknisk/logistisk/økonomisk art. Når man ikke kan noe om noen av delene, har man ikke så gode forutsetninger for å sitte i en lederposisjon. Dessuten snakker man ikke samme språk. De eventuelle bidragene blir svært diffuse, og det er vanskelig å ettergå produktiviteten til den enkelte medarbeider.

Humaniora er i svært liten grad matnyttig for bedrifter, selv om det kan vær viktig på andre samfunnsområder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at jeg snakker om hva du har sagt? Jeg snakker om alle de som mener at både SV-fag og HF-fag er fullstendig unyttige. Hvem sier det? Les tråden. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er begrenset hvor mange realfagstudenter vi trenger også. (selv om det er en stund til man er helt der....)

Poenget hennes var jo at om alle plutselig skal studere realfag så er det der man får overflod.

Så klart, men jeg tror ikke vi noen gang kommer til å ha det problemet, dessverre. Realfagsstudier skremmer de fleste, noe jeg syns er leit, for det er utrolig gøy når du får det til. Jeg har flere venninner som kunne tenke seg å studere realfag, men som ikke tør fordi de mener de ikke er flinke nok og de ender opp med å studerer sosiologi, medievitenskap, ulike kvasi-terapistudier. De er mange som konsekvent unngår utdanninger som inneholder matematikk.
Det er mange som velger å ta høyere utdanning i Norge bare for å ha en utdanning og de velger som regel en enkel retning (når de heller burde valgt yrkesfag). Vi har behov for de ulike utdanningene; statusen og kvaliteten ville også økt dersom de som bare studerer for å studere hadde valgt annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt at jeg snakker om hva du har sagt? Jeg snakker om alle de som mener at både SV-fag og HF-fag er fullstendig unyttige. Hvem sier det? Les tråden. ;)

Jeg har ikke lest hele tråden, så jeg antok at du siktet til de siste innleggene skrevet i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Jøss, det er ikke småtterier som kommer ut fra SV-fakultetet! Hadde alle bare sittet der oppe og studert forskiningsrapportene til hverandre så hadde tydeligvis landet gått som smurt av seg selv!

Men hvis denne forskningen er så totalt uunværlig så er det jammen rart at en student med en fantastisk samfunnsnyttig bachelorgrad i "kultur og kommunikasjon" og en mastergrad i sosiologi sliter med å finne seg jobb, i likhet med veldig mange andre som har studert der.

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Hvis-jeg-hadde-visst-hvor-vanskelig-det-skulle-bli-a-fa-jobb_-ville-jeg-studert-noe-annet-7425647.html

Det er fordi det er relativt mange som studerer samfunnsfagene. At det kan gå litt inflasjon i noen studier fordi mange velger det samme er ikke akkurat et nytt fenomen, men det betyr ikke at man bør legge ned hele studiet som er populært - eller hele fakultetet det tilhører. Da hadde vi sittet igjen med relativt få studier etterhvert :fnise:

Og ikke minst hadde Norge gått i dass, fordi SV- og HF-fag er uunnværlige. For oss som har litt samfunnsforståelse så er det jo helt åpenbart at vi trenger fagene, men for sånne som deg som vurderer nytte og verdi kun etter om det vil være færre som utdanner seg til det enn det finnes relevante jobber i markedet så er det også mange av disse fagene det vil være stort behov for fremover - som samfunnsvitenskapelige retninger innen informatikk og teknologi, om administrasjon med teknologi eller forskning på samspill mellom teknologi og mennesker. Og språk og kulturforståelse blir bare viktigere og viktigere med globaliseringen.

Jeg vet du tror at bedrifter bare kan hive årsrapporten inn i google translate, eller at man kan organisere en stor bedrift eller Norge AS med null kompetanse i organisasjon eller samfunnsvitenskap, men det stemmer bare rett og slett ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interiørstylist ,og en del andre NKI nettstudier.

Det meste som har "stylist" i navnet

og engleskolen

coach

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folkehøgskole

Sexolog

Arkeolog

Anonymous poster hash: fa5df...2c4

Oj! Hvorfor sexolog og arkeolog sammen med folkehøyskole. Trodde sexolog var psykolog med videreutdanning jeg, og arkeologi er da en laaang tung universitetsutdannelse??? ikke helt det samme som å stå på ski et år på folkehøyskole!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Summers

Synes selv nordmenn tar alt for høy utdanning i forhold til hva vi har behov for, men også at ganske mange hadde hatt godt av noen studiepoeng i samfunnsfag, hadde vært greit om velgerne hadde litt mer forståelse hvor hvordan ting fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Riskjeks

Det er jo ingen retninger som er "tullete" i seg selv. Ja, det er studier som er enkle i forhold til andre studier, men problemet er at det er altfor mange som studerer fag som ikke vil gi dem en relevant jobb, de ender alle opp som "papirflyttere"\byråkrater og får jobber som mange kan utføre uten noen utdannelse, men erfaring. Når det gjelder naturvitenskap, så er det vrient og tøft, men det sikrer en jobb, en verdiskapende jobb og en ekspertise som verden har behov for - spesielt nå som vi har så mange utfordringer som vi må løse. Vi har stort behov for naturvitere\sivilingeniører. Her i landet har vi "matteskrekk", de fleste elevene og studentene skyr disse fagene og det er en trist utvikling. Elevene blir dårligere og dårligere i matematikk- og fysikk, lærerstudentene- og sykepleierstudenter (og diverse andre studenter) stryker i lette mattefag og de fleste ser på faget som et fag for de spesielt interesserte. Jeg ser på det som utrolig viktig å engasjerer ungdom til å velge realfag.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Man er da ikke sikret jobb etter en realfagsutdanning. Realfag er da så mangt (akkurat som humaniora og samfunnsvitenskap...), noe er lett å få jobb innen, andre retninger vanskeligere. Realfag er heller ikke noe mer verdiskapende/verdifullt enn andre fag.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riskjeks, on 13 Jan 2014 - 20:13, said:

Det er en sannhet med modifikasjoner. Man er da ikke sikret jobb etter en realfagsutdanning. Realfag er da så mangt (akkurat som humaniora og samfunnsvitenskap...), noe er lett å få jobb innen, andre retninger vanskeligere. Realfag er heller ikke noe mer verdiskapende/verdifullt enn andre fag.

Man er ikke sikret jobb, men det er et langt større utvalg av jobber i næringslivet en HF. Realfag er mer verdifullt en HF studier, men det er mange fag innen helse som mer verdifullt (selv når man regner i kroner og hører) Anonymous poster hash: a7787...510
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Man er ikke sikret jobb, men det er et langt større utvalg av jobber i næringslivet en HF. Realfag er mer verdifullt en HF studier, men det er mange fag innen helse som mer verdifullt (selv når man regner i kroner og hører) Anonymous poster hash: a7787...510

Du generaliserer veldig. Du vet at det er enormt mange fag innenfor både humaniora og realfag? Man kan ikke si så veldig mye om hverken jobbmuligheter eller verdiskapning innenfor realfag eller humaniora eller samfunnsvitenskap generelt, ei heller konkludere med at den ene retningen er mer verdifull enn den/de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.1.2014 den 1.20):
AnonymBruker skrev (På 7.1.2014 den 23.53):

Kom gjerne med et eksempel på noe vi har lært som har kommet til nytte i samfunnet som noen har funnet ut med å forske. Eksempler som ikke har funnet sted på en utgravingsplass. 1. Jeg fant en motor fra 1500 tallet som går uten drivstoff. La oss kopiere den og redde verden.2. Jeg fant en vaksine fra 1200 tallet mot AIDSosv osv Eksempler på hva man har funnet.1. Hei. Jeg fant en kalender som slutter i 2012 som forteller om verdens undergang. Ditt svar er en påstand uten begrunnelse. Anonymous poster hash: a7787...510

Et par ting til:

Tror du demokratiet er en moderne europeisk oppfinnelse, eller kan det tenkes at historien har fortalt oss om noen som hadde prøvd dette før?

Ved å se på hvorfor visse befolkningsgrupper overlevde epidemier, har vi lært mye om infeksjonssykdommer og hvirdan immunforsvaret fungerer, og derved lagt grunnlaget for at du ikke har dødd av noe skummelt. Kildene er historiske.

Anonymous poster hash: 858bf...0ef

Gammel tråd fra 2014. Kan vel konkludere med at AB ..0ef har et godt poeng når det kommer til nytteverdien av kunnskap om infeksjonssykdommer. 

Anonymkode: b2ac6...6c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...