Gjest Lincoln Skrevet 9. januar 2014 #221 Skrevet 9. januar 2014 (endret) LOL. Du tror virkelig det eneste som trengs i samfunnet er folk som arbeider med realfag? At samfunnet i dag hadde vært det samme uten Adam Smith, John Stuart Mill, Marx, Kant, Voltaire, Platon, Sokrates, Durkheim, Conte, Machiavelli, Hobbes, Weber og så videre? Eller mener du at man liksom har nådd et punkt hvor vi vet alt som er å vite og derfor kan stoppe hele samfunnsutviklingen i sporene og bare konse på å bore olje for å tjene penger, noe som du ser ut til å tro er noe man gjør helt på siden av politikk og samfunn og at det ikke er en del av det? Det hadde jo vært interessant å se hvordan det hadde vært dersom vi skulle fjernet alle tenkere og bare sittet igjen med folk som arbeidet med hendene. Vi hadde sikkert vært noen tusen år eller mer tilbake i tid, både sosialt, økonomisk og teknologisk sett. Ingen av navnene du nevner har studert på SV-fakultetet så vidt jeg vet. Hvis du klarer å nevne noe nevenyttig som har kommet ut derfra så hadde det vært bedre. Det eneste de gjør er å forske på hverandres forskning. Makan til innavla institusjon skal du lete lenge etter. Endret 9. januar 2014 av Lincoln 2
Jolene Skrevet 9. januar 2014 #222 Skrevet 9. januar 2014 De virkelighetsfjerne har jo tydligvis "funnet" opp et fagfelt uten rot i virkeligheten hvis man kan ta seg slike friheter. I alle andre fagfelt ville dette vært forkastet som idioti å kunne definere sine egne sannheter basert på egen definerte regler Anonymous poster hash: a7787...510 Du blir derfor en tilhenger av Immanuel Kant, mens andre liker følelsen av frihet Fra spøk til alvor: Noe av det viktigste redskapet for bedre levevilkår er menneskerettighetene. Bakgrunnen for disse rettighetene er blant annet filosofi. Hadde verden ment at dette bare var tull og at filosofi i seg selv bare er tull hadde ikke FN og EU brukt den tiden de faktisk gjør på å fremme menneskerettighetene. 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #223 Skrevet 9. januar 2014 Jøss, har man studert innen humanoia så klarer man å tolke selv en liten setning til å være reneste Ibsen-mesterverket! Og ja, jeg kjenner et tullefag når jeg ser det Den tolkningen får du stå for selv. Anonymous poster hash: cc6de...ca3
Gjest Lincoln Skrevet 9. januar 2014 #224 Skrevet 9. januar 2014 Den tolkningen får du stå for selv. Anonymous poster hash: cc6de...ca3 Får ta opp et par fag på Blindern da, så skal det være en smal sak! 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #225 Skrevet 9. januar 2014 Ingen av navnene du nevner har studert på SV-fakultetet så vidt jeg vet. Hvis du klarer å nevne noe nevenyttig som har kommet ut derfra så hadde det vært bedre. Det eneste de gjør er å forske på hverandres forskning. Makan til innavla institusjon skal du lete lenge etter. Nevenyttigi forhold til samfunnsforskning? Menneskerettigheter, et holdbart politisk system osv. er jo gjerne produkter som dels skyldes at enkelte har interessert seg for det. Filosofi og etikk er også viktige fag sett i den store sammenheng. Problemet skyldes ikke fagene men at det er for mange som utdanner seg til det. Man trenger noen, men det er ikke et behov for en samfunnsviter på hvert hjørne, slik sett har det gått inflasjon i samfunnsvitenskapelige utdanninger de siste 10-20 årene. Anonymous poster hash: 20698...641 6
Gjest Lincoln Skrevet 9. januar 2014 #226 Skrevet 9. januar 2014 (endret) Nevenyttigi forhold til samfunnsforskning? Menneskerettigheter, et holdbart politisk system osv. er jo gjerne produkter som dels skyldes at enkelte har interessert seg for det. Filosofi og etikk er også viktige fag sett i den store sammenheng. Problemet skyldes ikke fagene men at det er for mange som utdanner seg til det. Man trenger noen, men det er ikke et behov for en samfunnsviter på hvert hjørne, slik sett har det gått inflasjon i samfunnsvitenskapelige utdanninger de siste 10-20 årene. Anonymous poster hash: 20698...641 Nå snakket jeg om nevenyttige ting som er kommet ut fra SV-fakultetet spesifikt. Og ja, det er rom for, og kanskje til og med behov for noen filosofer i samfunnet. Men det er IKKE behov for hundrevis av nye aspiranter i året. Det er en vanvittig inflasjon av folk som har studert fag som det er ekstremt lite behov for, og de aller fleste kommer fra Humanoia. Endret 9. januar 2014 av Lincoln 1
Gjest Riskjeks Skrevet 9. januar 2014 #227 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har ikke uttalt noe om pensumet hva gjelder fagene på HF\SV, men det jeg reagerer på, er at du uttaler at vanskelighetsgraden er lik - hadde du hatt anelse om hva realfag universitetsnivå innebærer aldri ville du aldri sagt det. Jeg sier ikke at det bare er realfag som er vanskelig, for det er faktisk ikke tilfellet (sier heller ikke at vi bare har behov for realfagene), men å påstå at emnene HF og SV er vanskeligere, er ingenting annet enn tåpelig, noe de alle fleste burde forstå. Biologi er forøvrig det letteste innenfor realfagene, et fag med lite matematikk, men også her finnes det intrikate emner. Du har celle- og molekylærbiologi, evolusjonsbiologi, flortistikk og fysiologi eksempelvis. Jeg har hatt et valgfag innenfor biologi (studerer ikke biologi) og emnet var relativt enkelt for meg, men jeg forstår da at emnet var tilpasset meg og studentene på studiet mitt. Anonymous poster hash: 2d2f9...a90 Jeg har ikke skrevet at samfunnsfag er vanskeligere, jeg har skrevet at jeg syntes vanskelighetsgraden var rimelig lik, i den grad det går an å sammenligne. Så biologi er det letteste av realfagene? Begynner å forstå at du ikke har peiling på høyere utdanning i det hele tatt. Jeg er sikkert et enkelt menneske siden jeg reagerer på at man har fag som analyserer og begrunner noe uten at man sjekker med kilden hva han mente. Hvis man ser på en del av trådene på KG ser man jo et en rekke damer driver å tolker ting som kjæreste sier eller gjør i alle mulige retninger. "Nei, at man velger å se en fotballkamp isteden date med dama betyr ikke at han er utro osv" Anonymous poster hash: a7787...510 Du sammenligner tolkning av poesi med å tolke hva kjæresten mener? Vel, det siste har en fasit - hva kjæresten faktisk mener. Ved dikttolkning er det ikke slik at forfatteren har fasiten, og alle andre bare prøver å finne ut nøyaktig hva han mente. Nå har aldri jeg studert dikttolkning, så det er ikke mitt område, men jeg kan da såpass om estetikk at jeg vet at du er helt på jordet. LOL. Du tror virkelig det eneste som trengs i samfunnet er folk som arbeider med realfag? At samfunnet i dag hadde vært det samme uten Adam Smith, John Stuart Mill, Marx, Kant, Voltaire, Platon, Sokrates, Durkheim, Conte, Machiavelli, Hobbes, Weber og så videre? Eller mener du at man liksom har nådd et punkt hvor vi vet alt som er å vite og derfor kan stoppe hele samfunnsutviklingen i sporene og bare konse på å bore olje for å tjene penger, noe som du ser ut til å tro er noe man gjør helt på siden av politikk og samfunn og at det ikke er en del av det? Det hadde jo vært interessant å se hvordan det hadde vært dersom vi skulle fjernet alle tenkere og bare sittet igjen med folk som arbeidet med hendene. Vi hadde sikkert vært noen tusen år eller mer tilbake i tid, både sosialt, økonomisk og teknologisk sett. Godt innlegg. 4
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #228 Skrevet 9. januar 2014 Jeg tror det eneste vi kan konkludere med her i tråden, er at det er veldig mange som ikke aner hva de snakker om. Generelt er det en dum ting å bastant om noe man har minimal kunnskap om. Kanskje det betyr at det er for mye tull i grunnskolen?Anonymous poster hash: 858bf...0ef 3
Aomame Skrevet 9. januar 2014 #229 Skrevet 9. januar 2014 Nei, hva skal vi med samfunnsfag? Trenger vel ikke demokrati, stemmerett, menneskerettigheter, kunnskap om hvordan man skal organisere et samfunn økonomisk og praktisk, velfungerende offentlige institusjoner eller kunnskap om utvikling i arbeidslivet. Psykologi er også på de fleste universiteter i Norge er SV-fag. Vi trenger klart ikke vite noe om hjernen, hvordan vi lærer eller hvordan vi kan bli friske fra psykisk sykdom. 7
Gjest Ciegus Skrevet 9. januar 2014 #230 Skrevet 9. januar 2014 Nei, hva skal vi med samfunnsfag? Trenger vel ikke demokrati, stemmerett, menneskerettigheter, kunnskap om hvordan man skal organisere et samfunn økonomisk og praktisk, velfungerende offentlige institusjoner eller kunnskap om utvikling i arbeidslivet. Psykologi er også på de fleste universiteter i Norge er SV-fag. Vi trenger klart ikke vite noe om hjernen, hvordan vi lærer eller hvordan vi kan bli friske fra psykisk sykdom. Har du ikke skjønt at ingeniører er genier og kan gjøre alt dette? Vi andre kan bare slutte å jobbe, ikke bruk for oss! :D 5
Aomame Skrevet 9. januar 2014 #231 Skrevet 9. januar 2014 Har du ikke skjønt at ingeniører er genier og kan gjøre alt dette? Vi andre kan bare slutte å jobbe, ikke bruk for oss! :D Åååjaaa, sorry. Jeg har vel misforstått noe her
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #232 Skrevet 9. januar 2014 Så biologi er det letteste av realfagene? Begynner å forstå at du ikke har peiling på høyere utdanning i det hele tatt. Dude, har du hatt fysikk?! Anonymous poster hash: 33a27...705 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #233 Skrevet 9. januar 2014 Har du ikke skjønt at ingeniører er genier og kan gjøre alt dette? Vi andre kan bare slutte å jobbe, ikke bruk for oss! :D Fader ass. Og jeg som studerer psykologi. Noe så bortkastet. Kan jo bare få en siv.ing til å ta jobben min i stedet. Anonymous poster hash: 99581...380 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #234 Skrevet 9. januar 2014 Mye innen humaniora. Folk som utdanner seg til arbeidsledighet eller å leve på skattepenger uten å skape verdier selv. http://mobil.aftenposten.no/okonomi/--Hvis-jeg-hadde-visst-hvor-vanskelig-det-skulle-bli-a-fa-jobb_-ville-jeg-studert-noe-annet-7425647.html#.Us7xaaOUnFpAnonymous poster hash: 08440...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #235 Skrevet 9. januar 2014 Jeg har ikke skrevet at samfunnsfag er vanskeligere, jeg har skrevet at jeg syntes vanskelighetsgraden var rimelig lik, i den grad det går an å sammenligne. Så biologi er det letteste av realfagene? Begynner å forstå at du ikke har peiling på høyere utdanning i det hele tatt. Du sammenligner tolkning av poesi med å tolke hva kjæresten mener? Vel, det siste har en fasit - hva kjæresten faktisk mener. Ved dikttolkning er det ikke slik at forfatteren har fasiten, og alle andre bare prøver å finne ut nøyaktig hva han mente. Nå har aldri jeg studert dikttolkning, så det er ikke mitt område, men jeg kan da såpass om estetikk at jeg vet at du er helt på jordet. Godt innlegg. Biologi er absolutt det enkleste hvis du skal studere realfag. Det er absolutt er spennende fag (og mye vanskelige enn humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag), men det kan ikke sammenligne med vanskeligehtsgraden i fag som fysikk og matematikk. Forstår at du ikke har mye realfaglig kunnskap om du blir overrasket over utsagnet "biologi er det enkleste realfaget", for det faktisk det. Også latterlig å si at vanskelighetsgraden er lik, for det er den ikke. Det forstår alle, bare de som føler seg undervurdert på grunn av de fagene de har lest, som uttaler noe annet. Anonymous poster hash: aaeb9...038 1
Gjest Hooty McOwlface Skrevet 9. januar 2014 #236 Skrevet 9. januar 2014 Ingen av navnene du nevner har studert på SV-fakultetet så vidt jeg vet. Hvis du klarer å nevne noe nevenyttig som har kommet ut derfra så hadde det vært bedre. Det eneste de gjør er å forske på hverandres forskning. Makan til innavla institusjon skal du lete lenge etter. Meld deg opp til noen fag heller, åpne en historiebok, slå i det minste på Dagsrevyen iblant. Jeg kan ikke sitte her på KG og lære deg om de litt større sammenhengene i samfunnet og verden. Jeg er her for å diskutere, ikke for å hente folk opp fra et historisk lavnivå av kunnskapsløshet. Og hva hjelper det uansett om jeg begynner å legge ut om hvilken verdi kunnskap har (og da mener jeg også i kroner og øre, som er den eneste verdi du kjenner), hvor statsvitere jobber og hva de bruker det de har lært til eller peker på store statsvitere som Elinor Ostrom eller innovasjoner og verdiskapning og kunnskap som har kommet fra tenkere fra de samfunnsvitenskapelige disiplinene? Du er nemlig den meget uheldige kombinasjonen av å være dum i hodet og skråsikker, så du kommer til å nekte for at noe som helst som noen som helst statsvitere har gjort noensinne har noe verdi. Og hvis du i det hele tatt kan klare å vedgå at kaaaanskje muligens oppfinnelsen av, tja.. økonomi for eksempel? Eller demokratiet, eller organiseringen av et sykehus, samfunn eller land, eller forvaltning av penger til skoler eller noe slikt kanskje muligens har bittelitt for seg, så kommer du til å finne på en elendig unnskyldning for hvorfor det ikke har noe verdi. For deg er det bare pengene i lomma til snekker'n som betyr noe, samfunnsøkonomiske spørsmål som rente og arbeidsledighet og sånn tror du er noe som bare tralter og går av seg selv, og innser ikke at den snekkern hadde slitt enormt hvis samfunnet var styrt av fehoder som deg. Vi hadde vært et u-land, som mange land som ikke har gode utdanningsinstitusjoner ofte er. Så da nøyer jeg meg heller med å sitte her og vite veldig godt at jeg har rett, og overlater til andre som Riskjeks (kudos for at du gidder) å gå den lange motbakken der. 9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #237 Skrevet 9. januar 2014 Også latterlig å si at vanskelighetsgraden er lik, for det er den ikke. Det forstår alle, bare de som føler seg undervurdert på grunn av de fagene de har lest, som uttaler noe annet. Anonymous poster hash: aaeb9...038 Da mener du aktså at de av oss som har utdanning fra begge sider ikke har stemmerett når det gjelder å vurdere vanskelighetsgrad? Det er ikke sammenlignbart. Anonymous poster hash: 858bf...0ef 5
Gjest Riskjeks Skrevet 9. januar 2014 #239 Skrevet 9. januar 2014 Dude, har du hatt fysikk?! Anonymous poster hash: 33a27...705 Biologi er absolutt det enkleste hvis du skal studere realfag. Det er absolutt er spennende fag (og mye vanskelige enn humanistiske og samfunnsvitenskapelige fag), men det kan ikke sammenligne med vanskeligehtsgraden i fag som fysikk og matematikk. Forstår at du ikke har mye realfaglig kunnskap om du blir overrasket over utsagnet "biologi er det enkleste realfaget", for det faktisk det. Også latterlig å si at vanskelighetsgraden er lik, for det er den ikke. Det forstår alle, bare de som føler seg undervurdert på grunn av de fagene de har lest, som uttaler noe annet. Anonymous poster hash: aaeb9...038 Jeg har ikke skrevet at jeg mener biologi er vanskeligere enn fysikk og matematikk. Men jeg måtte fordi jeg tipper at uansett hva jeg hadde studert, ville du vel ha ment at det var noe simple greier Jeg har ikke studert fysikk eller andre realfag på høyere nivå, men har som sagt tatt et par fag i biologi. Syntes ikke det var noe vanskeligere enn f.eks sosiologisk metode (et fag som innebærer en del statistikk). Tror hvorvidt man synes det ene eller andre er vanskeligere, avhenger mer av personlig interesse/kunnskap. Har DU studert både realfag og humanistiske fag eller samfunnsfag, da? Siden du vet så innmari godt hva slags vanskelighetsgrad det er. Synes også det er litt fascinerende at dere samfunnsfags/humaniora-hatere måtte innrømme at Kant, Smith, Marx, Durkheim osv hadde noe for seg, men at fagene på samfunnsvitenskapelig fakultet på UiO bare var tull likevel. Kan opplyse om at disse har studert filosofi - noe dere påstår er et tullefag. Eller er det bare samfunnsvitenskapelig fakultet på UiO dere hater sånn, og ikke samfunnsfag/humanistiske fag i seg selv? Bestem dere 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2014 #240 Skrevet 9. januar 2014 Leste du i det hele tatt rapporten :-) "Det er kandidater med grad i humanistiske fag som har de største problemene. Et halvt år etter eksamen er hele 27 prosent av disse mistilpasset i følge NIFU sine definisjoner" Jeg som sivilingeniør kan gjøre en 90% like god jobb som disse som har gått humanistiske fag i sine stillinger. (stort sett bare synsing) De som har gått humanistiske fag ville blitt sittende fast etter 1 minutt i min jobb. Anonymous poster hash: a7787...510 Pøh, prøv deg på min historikerjobb i 1 min og det uten google eller noen form for hjelpemidler, så kan vi snakkes du Det kommer helt an på arbeidssituasjonen man er, til å være så høyt utdannet som du hevder er du jammen meg ikke noe smart. Anonymous poster hash: e3eb2...353 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå