Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk en MacBook Air til jul :bolledeig: og lurer på et par ting.

1.

Jeg skriver mye på spansk, men får ikke lagd spanske tegn på samme måte som på en PC. Har googlet litt og får beskjed om å trykke feks "option" n + n for å få ñ.

Problemet: hvor i huleste er option-tasten?? :fnise:

Lurer også på om det er en grei måte å få oppned spørsmåls- og utropstegn. Otrografisk aksent får jeg til (óáé).

2.

Jeg fotograferer mye og liker å bruke forskjellige redigeringsprogrammer (tar gjerne i mot tips til gode programmer/apper til Mac!). Problemet: iPhoto påstår den eier alle bildene, så det er et svare strev å åpne de i annet program, få lov til å redigere de, og hvis jeg skal lagre de forsvinner de bare (har i alle fall ikke skjønt hvordan jeg skal finne de igjen). Er det noen enkel måte å gå rundt dette på, få iPhoto til å roe seg litt ned på? Synes den er litt vel humørsyk og kontrollerende. Syntes det var veldig få og for enkle redigeringsmuligheter i iPhoto.

3.

Hvor vil dere Mac-eksperter anbefale å lagre bildene?

4. Ser i en annen tråd at textedit kan være problematisk. Jeg har pages, er det bra nok (les: vil det se normalt ut om jeg sender et dokument til noen med PC?)

5: Hva bør jeg laste ned? :)

6. Tar også gjerne i mot tips til lure snarveier!

På forhånd tusen takk! :)

Anonymous poster hash: 5063c...eb7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

(Ok, et par spørsmål x 3 ble det visst, men setter pris på all hjelp jeg kan få, selv om du ikke har svarene på alle :blomst: )

Skrevet (endret)

Option er alt-tasten mellom siden av ctrl og cmd-tasten på venstresiden, eller cmd of venstrepil på høyreside av tastaturet. Oppned-utrops- og spørsmålstegn lages ved å holde inne option og shift mens du skriver. ¿¡

Jeg bruker ikke iPhoto i det hele tatt. Mine bilder ligger bare sortert i mapper, men jeg ser at det det kan være nyttig for noen å ha bildene i iPhoto. Av redigeringsprogrammer så finnes jo Aperture eller Adobe Photoshop Elements – programmer som koster penger og kan kjøpes i App Store, eller Gimp som kan lastes ned gratis.

Pages funker greit, det er så og si Apples egen versjon av Word (selv om Word nå fins til Mac). Tror ikke det er mange kompatibilitetsproblemer mellom Pages og Word, men om jeg husker rett så kan du eksportere dokumenter til Word-fil. Om andre kun skal lese dokumentet og ikke redigere det, så er det alltid greit å sende som pdf uansett.

Endret av Botch
AnonymBruker
Skrevet

Option er alt-tasten mellom siden av ctrl og cmd-tasten på venstresiden, eller cmd of venstrepil på høyreside av tastaturet. Oppned-utrops- og spørsmålstegn lages ved å holde inne option og shift mens du skriver. ¿¡

Jeg bruker ikke iPhoto i det hele tatt. Mine bilder ligger bare sortert i mapper, men jeg ser at det det kan være nyttig for noen å ha bildene i iPhoto. Av redigeringsprogrammer så finnes jo Aperture eller Adobe Photoshop Elements – programmer som koster penger og kan kjøpes i App Store, eller Gimp som kan lastes ned gratis.

Pages funker greit, det er så og si Apples egen versjon av Word (selv om Word nå fins til Mac). Tror ikke det er mange kompatibilitetsproblemer mellom Pages og Word, men om jeg husker rett så kan du eksportere dokumenter til Word-fil. Om andre kun skal lese dokumentet og ikke redigere det, så er det alltid greit å sende som pdf uansett.

Takk for svar! :) Da vet jeg hva option-tasten er :fnise: Enkelt å få til ¿¡ da, men spansk n får jeg altså fortsatt ikke til, selv om jeg nå vet hvilken som er option! :bond: Er det noen som har en god forklaring til meg, eller vet om det er annerledes på nyere MacBook Air?

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan får du til å ikke bruke iPhoto? Hos meg havner alt der automatisk, og den "eier" som sagt alle bildene. Kommer meg ikke utenom den nå.

Takk for tips, stort sett de jeg er vant med fra før og, bortsett fra Aperture :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! :) Da vet jeg hva option-tasten er :fnise: Enkelt å få til ¿¡ da, men spansk n får jeg altså fortsatt ikke til, selv om jeg nå vet hvilken som er option! :bond: Er det noen som har en god forklaring til meg, eller vet om det er annerledes på nyere MacBook Air?

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan får du til å ikke bruke iPhoto? Hos meg havner alt der automatisk, og den "eier" som sagt alle bildene. Kommer meg ikke utenom den nå.

Takk for tips, stort sett de jeg er vant med fra før og, bortsett fra Aperture :)

Trykker på Alt også den knappen vedsiden av "å" med "^ ¨" på. Også n etterpå :) da blir den sånn "ñ" :)

Anonymous poster hash: aadaf...82f

Skrevet

Hvilke bilder er det som havner der automatisk? Fra kamera/minnekort som du kobler til?

AnonymBruker
Skrevet

Trykker på Alt også den knappen vedsiden av "å" med "^ ¨" på. Også n etterpå :) da blir den sånn "ñ" :)

Anonymous poster hash: aadaf...82f

Takk! :D ñññ :D Var helt andre kombinasjoner jeg fant da jeg googla det. Men dette gjorde susen. Takk og pris for Kvinneguiden! ;)

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke bilder er det som havner der automatisk? Fra kamera/minnekort som du kobler til?

Ja, bildet fra kamera og minnekort havner automatisk i iPhoto, det er der de blir lastet inn. Får ikke opp noen andre valg..? :klo:

Bildene fra mobil havner ikke der, har android så da må jeg bruke en android file converter, eller hva det het.

Skrevet

Høyreklikk på bildefilen og se under "Åpne med.." Der kan du velge program å åpne bildene i.

Hos meg åpner de seg automatisk i Preview om jeg ikke bestemmer at de skal åpnes i Photoshop e.l.

AnonymBruker
Skrevet

Høyreklikk på bildefilen og se under "Åpne med.." Der kan du velge program å åpne bildene i.

Hos meg åpner de seg automatisk i Preview om jeg ikke bestemmer at de skal åpnes i Photoshop e.l.

OK, det skal prøves :) Fungerer det selv om det er i iPhoto? Altså, når jeg kobler til kamera/minnekort popper iPhoto opp, bildene synes der og så får jeg valget mellom å importere alle, eller alle markerte.

Skrevet

Til import bruker muligens macen iPhoto, om du ikke har software til kamera o.l., og det er greit (enkelt å jobbe i synes jeg). Men bildene tilhører ikke iPhoto senere. De blir importert som jpeg regner jeg med. Altså kan du åpne bildene senere i hvilket program som helst. Kjenner at det er en stund siden jeg har brukt kameraet mitt, så jeg husker rett og slett ikke om det er alternativer der...

Skrevet

OK, det skal prøves :) Fungerer det selv om det er i iPhoto? Altså, når jeg kobler til kamera/minnekort popper iPhoto opp, bildene synes der og så får jeg valget mellom å importere alle, eller alle markerte.

Det skal gå an å skru av at iPhoto åpnes når et kamera kobles til i iPhotos innstillinger. På engelsk er det "Connecting camera opens:" med valg mellom iPhoto, Image Capture og ingen.

Når jeg legger inn bilder drar jeg bare bildene fra minnekortmappen til bildemappen min på macen. Med telefon bruker jeg Image Capture til å importere. Det er egentlig det samme; begge legger bare bildene inn på harddisken.

AnonymBruker
Skrevet

Ah, takk, der fikk jeg roet ned iPhoto litt! ;) Men vanskelig å skjønne hvor alle disse bildene havner..akk ja, får vel bare prøve meg frem. Er det noen som vet hvorfor det så sjelden går å bruke cmd + s/c/v/x?? Skjønner ikke hvorfor man må dra alt, mye enklere med de kodene!

Skrevet

Fikk en MacBook Air til jul :bolledeig: og lurer på et par ting.

1.

Jeg skriver mye på spansk, men får ikke lagd spanske tegn på samme måte som på en PC.

Mac er en PC bare sånn for å pirke.

Anonymous poster hash: 57e42...ba5

Skrevet

Ah, takk, der fikk jeg roet ned iPhoto litt! ;) Men vanskelig å skjønne hvor alle disse bildene havner..akk ja, får vel bare prøve meg frem. Er det noen som vet hvorfor det så sjelden går å bruke cmd + s/c/v/x?? Skjønner ikke hvorfor man må dra alt, mye enklere med de kodene!

Om bildene legger i iPhoto kan du høyreklikke på et bilde i Photos og velge «Show File». Det tar deg til hvilken mappe på disken bildet ligger i.

I hvilke situasjoner er det du ikke kan bruke hurtigtastene?

Skrevet

Om bildene legger i iPhoto kan du høyreklikke på et bilde i Photos og velge «Show File». Det tar deg til hvilken mappe på disken bildet ligger i.

I hvilke situasjoner er det du ikke kan bruke hurtigtastene?

Ja, det fører til et nytt spørsmål - hvordan høyreklikker jeg? :klo: Det er jo ingen høyretast her, så skjer ingenting ved vanlig høyreklikking. Heller ikke om jeg trykker cmd, alt, el fn samtidig. Med ctrl får jeg roter, skjul, papirkurv, kopier og vis hendelse.

Jeg ser ikke helt mønsteret. Nå kunne jeg kopiere fra et bilde fra et album og legge på skrivebordet med hurtigtastene, men jeg kan ikke klippe det ut derfra med cmd + x, hvis jeg feks vil lime det inn et annet sted. Jeg kan også kopiere fra iPhoto, eller fra skrivebordet. Men kan verken klippe ut fra album, iPhoto eller skrivebord. Det gjør jo ingenting med et bilde, men er litt tungvint å dra når det er mange. Er altså mest cmd + x jeg ikke skjønner hvorfor fungerer så sjeldent..

Skrevet

For guds skyld.. skaff deg en skikkelig mus :)

Det første vi lærte da jeg gikk på grafisk var: Dropp Apple-musa.

Men du får det til ved å holde en tast nede.. bare jeg husker hvilken.. samtidig som du klikker.

Enten CMD eller Epletasten?

Skrevet

For guds skyld.. skaff deg en skikkelig mus :)

Det første vi lærte da jeg gikk på grafisk var: Dropp Apple-musa.

Men du får det til ved å holde en tast nede.. bare jeg husker hvilken.. samtidig som du klikker.

Enten CMD eller Epletasten?

Altså, det er en laptop så jeg har ingen ekstern mus til den :) Passer heller ikke helt til mitt bruk da jeg sjelden sitter ved et skrivebord (mye på reisefot, og bor trangt). Hvis du mener ekstern mus så var det nettopp den vi lærte at vi skulle unngå å bruke på media (noen år siden, mac har forandret seg litt siden da, derfor jeg er retard), alltid bruke hurtigtastene for å unngå belastningsskader. Men vet ikke om vi snakker forbi hverandre her nå :)

Ja, det var det jeg trodde, men det gikk ikke i iPhoto i alle fall. cmd med det rare symbolet er vel den nye epletasten slik jeg har forstått det :) (Savner det gode gamle eplet!)

Skrevet (endret)

Du kan endre hvordan du vil bruke track paden i innstillinger. Hvis jeg husker rett så leveres macen med at man må "tappe" med to fingre for å høyreklikke - dette kan du endre til vanlig høyreklikk om du vil.

Edit: track pad, ikke touch pad.

Endret av stripen
Skrevet

Glemte helt at det var Macbook. Da har stripen rett!

Og for å presisere: På skolen brukte vi Mac, men med vanlig mus (to knapper) og fikk tidlig beskjed om at applemus ikke var spesielt bra mht belasting og heller ikke for arbeidsflyt. Og ja, hurtigtaster skal brukes (avhengig av programvare), men man bruker jo mus også og da kan man like godt bruke en som fungerer.

Jeg hadde applemus en god stund, men fant ut at det bare ble klønete.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...