Gå til innhold

Koster det penger å bruke en app?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør ikke sjekke face/vg etc på tlf min for det blir så dyrt. Men hvordan er det med apper, koster det penger? Altså, de appene som er gratis. SATS sin app f.eks, koster det penger hver gang jeg booker en time?

Anonymous poster hash: 61d21...d9d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilket abbonemang du har, og om du er tilkoblet wifi eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, apper bruker mobildata. Hvor mye har du i abonnementet?

Anonymous poster hash: 9121f...3ae
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvilket abbonemang du har, og om du er tilkoblet wifi eller ikke.

Eh, hvordan vet man det da? Sorry jeg er blond og ekstremt lite teknisk.. I sommer f.eks var jeg i Hellas og det stod på hotellets hjemmeside at de hadde gratis wi-fi. men når jeg kommer hjem fikk jeg en regning på kr 300 for den uka :( Jeg har onecall, folkepakka. Men skjønner ikke, det står det koster kr 1199 pr mnd, men jeg betaler alltid mer enn det? Mellom 250 og 300 kr pr mnd.

AnonymBruker
Skrevet

*mente kr 199 pr mnd for å ha onecall

AnonymBruker
Skrevet

Eh, hvordan vet man det da? Sorry jeg er blond og ekstremt lite teknisk.. I sommer f.eks var jeg i Hellas og det stod på hotellets hjemmeside at de hadde gratis wi-fi. men når jeg kommer hjem fikk jeg en regning på kr 300 for den uka :( Jeg har onecall, folkepakka. Men skjønner ikke, det står det koster kr 1199 pr mnd, men jeg betaler alltid mer enn det? Mellom 250 og 300 kr pr mnd.

Du må jo logge deg på det trådløse for å utnytte deg av det, hvis ikke bruker mobilen mobildata og utlandet har egne priser som du alltid bør se over. Installer appen dataman, den forteller deg hvor i forbruket du er hver måned etter du setter inn informasjonen. Du har 1GB mobildata med ditt abonnement. Neste blir 298,- måneden som har 5GB, full pakke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser at folkepakke inkluderer 1000 MB (1GB) med mobildata/datatrafikk. Før jeg hadde wifi hjemme klarte jeg meg såvidt med 400 MB i måneden uten å gå over. Da brukte jeg mobilen til å sjekke FB, spille wordfeud, battlequiz og lese nyheter. Men jeg var veldig obs på ikke å trykke på filmsnutter eller laste sider med mye grafikk.

Å se noen få filmsnutter på Youtube vil fort spise opp kvota di.

Det kommer litt an på hva slags apper du bruker hvorvidt de vil sluke MB eller ei, men som relgel er det selve nedlasting av appen som tar mest MB.

Men det kan være lurt av deg å slå av mobildata om du er redd for å bruke over kvota, da vil du kun bruke wifi når det er tilgjengelig. Eventuelt får du holde øye med hvor mye du bruker. De fleste telefoner gir deg mulighet til å se hvor mye datatrafikk du har brukt i en gitt periode.

NB! Slår du av mobildata kan det være du får trøbbel med å motta MMS.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser at folkepakke inkluderer 1000 MB (1GB) med mobildata/datatrafikk. Før jeg hadde wifi hjemme klarte jeg meg såvidt med 400 MB i måneden uten å gå over. Da brukte jeg mobilen til å sjekke FB, spille wordfeud, battlequiz og lese nyheter. Men jeg var veldig obs på ikke å trykke på filmsnutter eller laste sider med mye grafikk.

Å se noen få filmsnutter på Youtube vil fort spise opp kvota di.

Det kommer litt an på hva slags apper du bruker hvorvidt de vil sluke MB eller ei, men som relgel er det selve nedlasting av appen som tar mest MB.

Men det kan være lurt av deg å slå av mobildata om du er redd for å bruke over kvota, da vil du kun bruke wifi når det er tilgjengelig. Eventuelt får du holde øye med hvor mye du bruker. De fleste telefoner gir deg mulighet til å se hvor mye datatrafikk du har brukt i en gitt periode.

NB! Slår du av mobildata kan det være du får trøbbel med å motta MMS.

Okei, takk for forklaring! Hvordan skrur jeg av mobildata?

Skrevet (endret)

Det er helt avhengig av hva slags mobiltelefon du har. Du får lete litt rundt undet "innstillinger" og se om du finner mobilnett/mobildata eller tilsvarende.

Men jeg vil heller råde deg til å finne ut av hvordan du holder styr på forbruket. Det er tross alt veldig praktisk å ha mobildata på.

Endret av ElectricScum
AnonymBruker
Skrevet

Er 1000 mg mye mobildata?

Skrevet

Nei.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er som regel rundt det folk flest bruker.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er som regel rundt det folk flest bruker.

Ok, holder det til å sjekke vg og face og sats-appen eller bank-appen?

Skrevet

Det er helt avhengig av hvordan dine surfe/mobilvaner. Om dette er din eneste tilgang til nett så er det jo ikke mye, men som regel har folk laptops, stasjonære pc-er eller nettbrett hvor de har fast eller trådløst tilgang til nett. Da fungerer mobil kun som et supplement og man bruker nettilgang kun når man er ute på farten og ikke har wifi tilgjengelig.

Slik er det iallfall for min del, og da holder 1000MB i lange baner.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, holder det til å sjekke vg og face og sats-appen eller bank-appen?

Jeg har 150MB og det holder for å sjekke de tingene for meg, det kommer an på hvor ofte det skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har Android får du muligens fram av/på-knapper ved å dra ned notifications-vinduet. Dra linjen på toppen av skjermen som har klokkeslett, batterimåler og div. annet nedover.

Anonymous poster hash: ea9d5...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...