Gå til innhold

Tatt visdomstann

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte ut visdomstann i går. Har bare spist suppe, yoghurt og is etterpå. Jeg gurgler vann etterpå og skylder med Corsodyl tre ganger om dagen. Nå føles det ut som jeg er borte i "noe" inne i munnen. Vet ikke om det er tannkjøttet eller sytråden. Eller om det er begynnende infeksjon. Har konstant vondt til tross for 600 mg ibux innabords hele tiden.

Hvordan merker man eventuelt en infeksjon? Og skal det være såpass vondt?

Anonymous poster hash: 6dbde...9b4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal og vil gjøre vondt noen dager (eventuelt uker, kommer an på hvordan den ble trukket/operert ut) og det er for tidlig å få infeksjon allerede nå. Hvis du får infeksjon senere så vil du lukte og smake det, tro meg. Jeg selv fikk infeksjon og det gjorde ikke egentlig så vondt, men jeg hadde en konstant fæl, råtten smak i munnen og ekstremt dårlig ånde. Forøvrig så hadde jeg vondt i et par uker og klarte ikke spise skikkelig mat på to-tre uker, mine ble operert ut og det var en forholdsvis vanskelig operasjon.

Mvh tannlegestudent :-)

Anonymous poster hash: 0fc42...f5c
Skrevet

Jeg er ingen tannlege, men har operert og trukket 3 visdomstener.... Det har vært veldig forskjellige opplevelser med tanke på smerte og ubehag. En gang var det så smertefullt første døgnet at jeg svimte av, og den ene siden ble så stor som en fotball. Jeg husker kollegaene lo når de så meg 5 dager etter inngrepet :(

Den siste gangen (1 år siden) trakk jeg visdomstannen og hadde bare moderate smerter, jeg følte meg fin etter et par dager.

Det som er typisk etter en slik operasjon er at man kjenner hudfolder og uregelmessigheter rundt "såret" i etterkant. Munnen er fantastisk til å lege seg selv så dette blir som regel helt fint.

Hvis jeg var deg ville jeg sett dette ann et par dager. Øker smertene ville jeg absolutt kontaktet tannlegen og få tatt en sjekk

Lykke til og gog bedring!

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det eventuelt å ta en paracet sammen med ibuxen på 600 mg? Har et lite barn jeg må ta vare på..

AnonymBruker
Skrevet

Paracet & ibux går helt fint :-)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte ut visdomstann i går. Har bare spist suppe, yoghurt og is etterpå. Jeg gurgler vann etterpå og skylder med Corsodyl tre ganger om dagen. Nå føles det ut som jeg er borte i "noe" inne i munnen. Vet ikke om det er tannkjøttet eller sytråden. Eller om det er begynnende infeksjon. Har konstant vondt til tross for 600 mg ibux innabords hele tiden.

Hvordan merker man eventuelt en infeksjon? Og skal det være såpass vondt?

Det er nok tråden. Og ja, det er veeeeldig vondt etterpå. Det vil ta en del dager før det kommer seg. Jeg har opperert ut 3 tenner over noen år, men fikk da Paralgin Forte mot smertene. Kanskje du kan ta en telefon til klinikken som fjernet jekslene dine og høre om du kan få dette i stedet?

Anonymous poster hash: 909e0...754

AnonymBruker
Skrevet

Legene går nå ut og advarer mot å blande disse to medikamentene.

Anonymous poster hash: 909e0...754

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg opererte ut begge visdomstennene i underkjeven i 2012 - første i mars og andre i mai.
Opplevde smerter i en uke etterpå (slapp helt da stingene ble tatt ut),
og kombinerte enten ibux og paracet eller ibux og pinex.
Var såpass vondt at jeg våknet utpå natta og måtte ta ny dose smertestillende.
Så ut i fra egen erfaring er det du opplever helt normalt.

Visdomstennene oppe var der i mot greiere, måtte heldigvis ikke operere,
men alltid fått høre at de er mindre stress enn de nede.
De var ute på under et minutt tilsammen, og null vondt, bare litt ubehag i et par dager :)

Jeg hadde i tidlig alder bestemt at ingen visdomstenner skulle ut -
har en tante med mye tannproblemer, og etter å ha sett henne noen ganger.. *kremt*
Måtte krype til korset med de to nede, de to oppe var ikke så hast med,
men glad jeg tok de når jeg gjorde.

Endret av Haugenjenta
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt 500 mg paracet og 400 mg ibux sammen med godt hell. Men har jo nå 600 mg ibux.

Forøverig fint med svar at det er normalt med såpass smerter.

Skrevet

Pinex forte er vanlig når en har fjernet visdomstenner.Jeg har fjernet flere stk.En kirurgisk.

Om smertene er så store,ring lege eller tannlegen og be om sterkere tabletter.

god bedring!!

AnonymBruker
Skrevet

Er det forresten vanlig å ha vondt i tennene i overkjeven på den siden man tok vekk visdomstann?

Skrevet

Jeg fikk paralgin forte når jeg trakk en vanlig jeksel da ibux ikke virket. Det HJALP! :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk paralgin forte når jeg trakk en vanlig jeksel da ibux ikke virket. Det HJALP! :P

Måtte du til tannlegen for å få det, eller dro du til legen.

Tror smertene avtar noe nå, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal gjøre så forbanna vondt i tenna i overkjeven når jeg har operert ut den nede.

AnonymBruker
Skrevet

Nervene i munnen går litt på kryss og tvers, og spesielt i underkjeven. Derfor gjør ofte inngrep der veldig vondt.

Dersom du har operert ut visdomstannen kan det hende at de måtte sage/slipe bort litt ben for å komme ordentlig til tannen og røttene. Når benet gror gjør det vondt.

Angående Ibux og Paracet, så nei det er ikke akkurat anbefalt av leger flest men i kortere perioder er det ikke så farlig. Sammen er de gull verdt ved tannsmerter og det anbefales faktisk av både leger og tannleger å blande dem ved sterke smerter i munnen.

Anonymous poster hash: f35a4...ffc
Skrevet

Måtte du til tannlegen for å få det, eller dro du til legen.

Tror smertene avtar noe nå, men jeg skjønner ikke hvorfor det skal gjøre så forbanna vondt i tenna i overkjeven når jeg har operert ut den nede.

Kom ikke igjennom på tlf til tannlegen så jeg ringte bare legekontoret hvor jeg har fastlege og forklarte saken.

AnonymBruker
Skrevet

Kom ikke igjennom på tlf til tannlegen så jeg ringte bare legekontoret hvor jeg har fastlege og forklarte saken.

Gjort det samme nå. Får resepten snart. Skal bli godt å få sovet skikkelig og håper all smerten går over. Har sovet så lite siste døgn at jeg har skikkelig hodepine..

• Liker 1
Skrevet

Gjort det samme nå. Får resepten snart. Skal bli godt å få sovet skikkelig og håper all smerten går over. Har sovet så lite siste døgn at jeg har skikkelig hodepine..

Ja, føler med deg. Når jeg tok den første paralginen sovnet jeg nesten med en gang. Vet ikke hvor god toleranse du har for smertestillende, men jeg følte jeg lå på en sky og svevet ifølge samboeren min. :P

AnonymBruker
Skrevet

Fikk den ikke i går pga feil med e-resepten. Skal ordne den selv i dag!

Når jeg trakk oppe så lirket tannlegen forsiktig ut tannen og det var minimalt med smerter etterpå.

På de nede så ble jeg henvist til oral kirurg pga krøllete røtter. Den oral kirurgen brukte vanvittig kraft og lirket ikke, men røsket. Det er kanskje vanlig å gjøre det slik på de nede? Føler mye av smertene kunne vært unngått med forsiktighet, men jeg vet jo ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...