Gå til innhold

Skravletråd september/oktober 2014

Gjest Oubliette

Anbefalte innlegg

Har du sjekket jernlageret?

Det er jo den klassiske synderen i svangerskapet, etter hva jeg har forstått. Litt lavere blir det nesten alltid, men synker det under en viss grense merkes det veldig godt i kroppen. Du kan jo forhøre deg på neste kontroll, og kanskje sjekke om det er andre verdier som er for lave også?

Det er jo normalt å være sliten (eller, de sier at mange strutter av energi etter første trimester, men ærlig talt kjenner jeg ikke så mange som opplever akkurat det ;) De fleste er mer eller mindre slitne mesteparten av tiden...). Eneste grunnen til at jeg fungerer er at jeg har kuttet ut alt som er morsomt og legger meg samtidig med førsteklassingen min, sånn omtrent :roll: Men hvis du er helt på felgen ville jeg tatt det opp på kontroll, i tilfelle det er et tegn på at noe er galt.

Og nå ser vi jo enden på det, tross alt! Ikke så veldig mange uker igjen nå...!

Takk for tips ang å sjekke jernlageret. Det har jeg ikke tenkt på :sjenert:

Tror ikke det er noe annet galt; for er ikke på felgen hver dag.

Denne uka har jeg orka å vært sosial 3 av 4 dager, DET er lenge siden! Og så godt for kropp og sinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips ang å sjekke jernlageret. Det har jeg ikke tenkt på :sjenert:

Tror ikke det er noe annet galt; for er ikke på felgen hver dag.

Denne uka har jeg orka å vært sosial 3 av 4 dager, DET er lenge siden! Og så godt for kropp og sinn :)

Viktig at du nevner det på neste kontroll, for som sagt er det normalt at jernverdien synker litt. Så hvis du ikke forteller at du er sliten er det ikke sikkert lege/jordmor tenker på det. Og det kan lønne seg å sjekke ut.

For min del er det neppe noe i veien med jernlageret... men bøyer meg i støvet for den sosiale aktiviteten din. Her er det lenge siden jeg har orket å gjøre noe sosialt i det hele tatt. Når jobben og familien har fått sitt er det rett og slett tomt, det siste jeg har lyst til er å treffe folk... *dårlig venninne* Har bare lyst til å være i fred og sove.

Men igjen: nå er det snakk om uker. Joda, det er slitsomt med nyfødt baby også, men det blir på en annen måte, tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn; vært mer sosial denne uka enn hele resten av svangerskapet tilsammen :sjenert:

Og det har vært mest for at G skal ha noen å leke med.

Veldig koselig når man først kommer seg ut, men er skikkelig tiltak og kroppen protesterer etterpå. I helga blir det full avslapning :jepp:

Nå er det 8 uker igjen; og det meste er i hus. tenkte jeg skulle begynne å gjøre litt klart til lillebror snart. Vaske klær og tepper, finne vugga og vogna osv. Har ikke helt skjønt at det kommer en baby om noen uker. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oubliette

Ble en tur på føden i går med sammentrekninger og mye vondt i mage og rygg. Registrerte noen svake uregelmessige rier, heldigvis uten modning, men med irritert livmor. håpet om å jobbe litt frem til permisjon ble knust :ler:

Har fremdeles litt sammentrekninger. Heldigvis ikke så mye som i går. Fikk akutt redebyggingstedenser når jeg våknet i dag :fnise: så nå går vaskemaskinen i ett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en tur på føden i går med sammentrekninger og mye vondt i mage og rygg. Registrerte noen svake uregelmessige rier, heldigvis uten modning, men med irritert livmor. håpet om å jobbe litt frem til permisjon ble knust :ler:

Har fremdeles litt sammentrekninger. Heldigvis ikke så mye som i går. Fikk akutt redebyggingstedenser når jeg våknet i dag :fnise: så nå går vaskemaskinen i ett.

Kanskje du må holde deg mest i ro fremover nå da? :sjokkert:

Her er ikke barnerom klart (dvs, det går an å bo der sånn som det er nå, men jeg vil veldig gjerne male og pynte i de fargene jeg har bestemt meg for :fnise: ), og har null oversikt over hvilke klær osv som mangler. Neste store kjøp blir kommode/skap, så blir det bare å fylle stellebordet med det som trengs der. Litt mer utstyr hadde sikkert vært veldig greit (vippestol, babycall, babygym osv), men gutten må jo ha noe å ønske seg til jul av besteforeldre og onkler også :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i uke 30! :gravid:

Og det merker jeg for alvor, både psykisk og fysisk... Superstressa over alt som enda ikke er gjort, og supersliten med tanken på å begynne på noe av det. Men også godt å kjenne at det nærmer seg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var jeg i uke 30! :gravid:

Og det merker jeg for alvor, både psykisk og fysisk... Superstressa over alt som enda ikke er gjort, og supersliten med tanken på å begynne på noe av det. Men også godt å kjenne at det nærmer seg!

Jeg kommer også i uke 30 i helga og kjenner på akkurat det samme som deg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null oversikt her også :ler:

Vi leter på toppen av alt etter nytt sted og bo og har vært i et par budrunder.. :P

Er heldig og får en del brukt både gratis og for en billig penge av venner, pluss arvegods babyklær fra min søster, så jeg har en del... Men oversikt og kontroll?? Haha niks :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oubliette

Når burde man egentlig begynne å vaske tøyet? :klo: har heller ikke oversikt over hva vi mangler, ikke har jeg hatt overskudd til å se over det. Denne varmen har slått meg helt ut :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når burde man egentlig begynne å vaske tøyet? :klo: har heller ikke oversikt over hva vi mangler, ikke har jeg hatt overskudd til å se over det. Denne varmen har slått meg helt ut :daane:

Idag vasket jeg faktisk det aller første babytøyet, det som småen skal reise hjem i fra sykehuset :)

Ellers begynner jeg å vaske resten (både nytt og arvet) når vi har gjort rommet ferdig og kjøpt inn skap/kommode, så da får jeg også en oversikt over hva vi har og hva som eventuelt trengs!

Men har følt meg skikkelig annerledes de siste dagene enn tidligere...

Håper ikke han har tenkt å ut HELT enda :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutt her :babygutt:

Nå har redebygge instinktet kommet her. Har sortert alle klær i str 50 / 56 og alle tingene hans så nå har jeg oversikt :) mangler ikke mye. Men er så usikker på hva jeg skal handle inn av amme/mme ting. Husker ikke hva jeg gjorde sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått gjennom alle klærne etter førstemann og luket ut det som var mest guttete, men alt står i esker og må vaskes. Har også kjøpt inn en del ulltøy (ludostore har en del på tilbud, men ser ut til at det kanskje ikke er så mye igjen i de minste størrelsene nå) og noen bomullsbodyer. Svigermor 1 har strikket og vasket to jakke-lue-sokker sett i str 0 og 3 mnd, og byttet blå knapper og bånd til rosa på hentesettet etter førstemann. :) Svigermor 2 er godt i gang med å strikke kjørepose.

Skal kjøpe inn et par kommoder til barnerommet ganske snart, deretter setter jeg nok i gang med vaskingen. Føler vi mangler et par omslagsbodyer, strømpebukser og luer i ull i str. 50-56, ellers er klærne rimelig på stell.

Mangler også lammeskinn, dyne og pute + sengetøy, og ønsker oss vognteppe i mer jentete farge, muligens en voksi city (jeg er ikke helt fornøyd med voksi urban vi har etter storebror), og ny bilstol (den forrige er jo fem år, og har ikke isofix). Så får se om noen av besteforeldrene er i det gavmilde hjørnet. :)

Ellers skal vognbag og bedsidecrib tas ned fra loftet til mamma og fraktes til Trondheim, vogge skal tas ned fra loftet til svigermor, og gammel lekegrind vi har fått skal pusses og males litt på.

Føler jeg har ganske grei oversikt da, nesten tre måneder igjen til termin, så dette burde jo gå fint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal si du har det på stell Alice i Eventyrland!

Jeg klarte ikke vente lenger, så satt på en vask med klær opptil 6 mnd.. :plystre: Det er ikke sikkert alt blir brukt engang, da mye av det vi har arvet er sommerklær. Tror vi også skulle hatt et par ekstra bodyer, og strømpebukser finnes det ikke en eneste en av!

Jeg fikk et slags lammeskinn som mamma hadde liggende en firkant av, som passer i dypvogna, men det er jo kjempeuekte og vet ikke hvordan det vil fungere. Ellers har jeg fått et slags fleece-teppe fra ebay som kan kneppes rundt babyen med ben, pluss dyna. Men får se hvordan vær og temperatur er ved fødsel, kanskje trenger jeg mer, kanskje trenger jeg mindre! Jeg er jo helt grønn på hva som trengs uansett, da dette er førstemann og ikke har hatt noe med babyer å gjøre hele mitt liv :ler: Tror jaggu det blir første bleia jeg skifter noen gang på sykehuset også... Huff og huff :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oubliette

Her er også gutt :babygutt: Tror jeg skal sette første maskin med babytøy på i dag, fordet om det føles litt lenge til fødsel enda.. Men termin er jo rett under 8 uker til og jeg føder kanskje før :daane::ler:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg er nok den med minst ting på stell her, og ikke stresser det meg heller :ler:

Men lillebror kan jo gå rett inn i mye av tøyet som ligger i skapet, og så skal jeg få arve litt guttetøy av en venninne. Vogn og bilstol brukes bare om igjen, og jeg tipper han blir liggende i vognbag'en inne på soverommet vårt en stund til. Og noe mer har jeg ikke tenkt å gjøre... annet enn å kjøpe inn noen nyfødtbleier ;)

Generelt tenker jeg at det er bedre å ha for lite enn for mye. Til første babyen kjøpte jeg noen moteriktige tåteflasker, en manuell brystpumpe (elektrisk var vel knapt på markedet den gang), masse kremer og stelleprodukter, og mesteparten brukte jeg aldri. Da er det bedre å vente og se hva behovet faktisk er, butikkene er jo åpne etter fødsel også. Har man noe å kle på babyen, og noe å transportere den i (vogn for min del, eller sjal for de som ønsker det, og bilstol for de som har bil) er man egentlig langt på vei. Massevis av det som selges rådyrt på Barnas Hus og Babyshop (for eksempel "babybadekar" eller "babyhåndkle" er jo bare vanlige ting de har satt "baby-" foran... og da er det plutselig greit at det koster det hvite ut av øyet...).

Eller som Anna Wahlgren sa, da hun ble spurt om hva man trenger til en baby: "Egentlig ingenting... eller, det er greit å ha en vask!" :ler:

For all del, det er jo koselig å kjøpe inn og forberede seg, men det er ikke egentlig noe man trenger å stresse med. Det ordner seg! *lat mamma* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jammen må vi visst shoppe litt allikevel...

Fikk nettopp melding fra mannen som er på tur i Spania med lillejenta, og trilla hadde gått i stykker! :sur:

Ene hjulet faller av hele tiden, og det passer jo dårlig når de skal trille rundt i byen og på stranda. Sikkert noe som skjedde under flyreisen, flyselskaper behandler vogner fryktelig dårlig.

Stakkars fyr, jeg misunner ham ikke letingen etter en babyutstyrsbutikk. Ikke snakker han spansk heller, og hvilken type vogner de har der nede aner jeg ikke. Men han må jo nesten bare lete etter noe som ser ok ut, for det er flere dager igjen av turen.

Jaja, kanskje Smitt og Smule får en vogn som ikke alle andre har her i Norge, i hvert fall :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi litt slappere enn vi var med første mann. Ettersom den kommende storebror bare er litt over året har vi det meste liggende. Fikk liksom aldri ryddet bort ting. Klærne er vasket igjen, men har faktisk gått til innkjøp av sånn bæregreie i tøy, moby ett eller annet. Skal visst være bra. Greit å ha minsten bundet til brystet, mens jeg henter og leverer storebror i barnehagen og slike ting. Og ja, har gjort et mislykket forsøk på å sy et babynest. Får se om det kommer til nytte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 gutter og 4 jenter!!!

Steike :D

Og om å ikke stresse:

Jeg tar det heeeelt med ro mht utstyr iallfall.. Tenker jeg finner ut av ting etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har siden jeg la meg i går hatt konstant stikninger nederst i magen på venstre side. I natt strålte det ned i underlivet og jeg trodde kanskje det var uvi, men kjennes ikke sånn nå.

Noen som har det samme eller vet hva det kan være? (Har googla,men ble ikke mye klokere)

Har hatt to dager hvor jeg har gjort mye mer enn på lenge, kan kanskje ha sammenheng med det og. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...