Gå til innhold

Familiekollektiv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en liten familie med to voksne og et barn. Vi har sett etter ny bolig en stund og egentlig lett etter noe som er akkurat stort nok for oss. I det siste har jeg fått noen nye tanker: hva med et familiekollektiv? Vi kunne bodd sammen to familier, spist middag sammen når det passer, kanskje passet hverandres barn litt, kanskje vært litt sammen om kveldene når man ønsket det...

Jeg tenker at det må være mange fordeler, også for barna, med en sånn løsning! Jeg tror det kunne blitt veldig bra, men vet ikke om jeg er sær som ser for meg noe sånt? Finnes det andre som kan være interessert i noe slikt?

En annen STOR fordel blir selvfølgelig at det blir lettere økonomisk. Jeg bodde i kollektiv som student og koste meg med det, men man kan jo ikke flytte inn i et "vanlig" kollektiv med barn. Vi bor i Oslo og ønsker å bli boende sentrumsnært. Jeg tenker at det kanskje finnes andre i en lignende situasjon... Men hvor finner man dem, tro?

Noen tanker? Noen som har hørt om noen som gjør det sånn?

http://www.aftenposten.no/bolig/Storfamilie-i-storbyen-6342879.html#.UsiFQM37VOE

Anonymous poster hash: 325cc...a26
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes slike kollektiv i oslo, søk!

Skrevet

I Oslo finnes det folk som bor i kollektiv med barn. Jeg tror det kan være helt topp!

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Det hadde nok ikke jeg turt. Hva skjer når den ene ungen blir sjalu for at den andre ungen får godteri osv. Jeg tror ikke barn klarer å forstå dette med våre og deres ting og den slags. Men nå kan det hende jeg undervurderer barn da.

Skrevet (endret)

Passer sikkert for noen, for meg høres det helt forferdelig ut. Som barn hadde jeg hatet det. Aldri tid for seg selv, folk overtalt. Kan jo være det passer dere, men jeg hadde aldri gjort det. Høres rotete og kaotisk ut.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Som student kunne du jo flytte fra kollektiv til kollektiv om det ikke fungerte, men som barefamilie blir det jo verre å bytte kollektiv.

Anonymous poster hash: 2e3b4...ef7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en løsning jeg ikke ville valgt med mindre jeg stod på gaten. Ser for meg en hippielignende tilværelse med fellessex i stua og der barna blir ammet av alle.

Mye skitt, uvasket tøy, kjønnshår...... ugh. Begynner å klø bare av tanken.

Anonymous poster hash: 15e5c...843
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva med dette?

Noe sånt kunne jeg absolutt tenkt meg! Jeg synes det virker så flott, og det er jo ikke slik at man MÅ være sammen hele tida, man har jo sin egen leilighet/egne rom som bare er sine. Så skjønner ikke helt hva folk mener med at man aldri får være alene...?

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en løsning jeg ikke ville valgt med mindre jeg stod på gaten. Ser for meg en hippielignende tilværelse med fellessex i stua og der barna blir ammet av alle.

Fordomsfull, eller?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vært spennende med svar fra noen med personlig erfaring eller som kjenner noen, el.l.!

Andre enn meg her som kn tenke seg noe slikt?

Ts

Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror ikke ts ville flytte til syttitallet.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Som student kunne du jo flytte fra kollektiv til kollektiv om det ikke fungerte, men som barefamilie blir det jo verre å bytte kollektiv.

Anonymous poster hash: 2e3b4...ef7

Godt poeng! Dette er jo hoved"problemet" og grunnen til at det kanskje bare blir med tanken...

Man må jo også vite at det er trygt når man faktisk har barna sine der, så man måtte hatt en slags kvalitetssikring... Heller ikke så helt enkelt når man ikke kjenner noen aktuelle i utgangspunktet...

ts

AnonymBruker
Skrevet

Passer sikkert for noen, for meg høres det helt forferdelig ut. Som barn hadde jeg hatet det. Aldri tid for seg selv, folk overtalt. Kan jo være det passer dere, men jeg hadde aldri gjort det. Høres rotete og kaotisk ut.

Det jeg ser for meg, er at hver familie har sin egen (lille) leilighet eller sine egne rom som er bare sine, og at man har fellesarealer som man deler. At man kanskje kan lage og spise middag sammen noen dager i uka, for eksempel. Skjønner ikke helt at man aldri skulle få tid for seg selv? Har du bodd i kollektiv? Det har jeg, og hadde da selvsagt mitt eget rom - og var for meg selv så mye jeg selv ønsket... Er ikke det vanlig da? Man kan jo ikke gå oppå hverandre hele tida, det ville nok ikke fungert.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

I Oslo finnes det folk som bor i kollektiv med barn. Jeg tror det kan være helt topp!

Vet du om noe konkret? Hadde vært spennende å komme kontakt med noen.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes slike kollektiv i oslo, søk!

Vet du om noe konkret? Får mest danske treff når jeg googler...

AnonymBruker
Skrevet

Hva med dette?

Jeg er faktisk oppvokst i dette bofellesskapet og har blitt helt normal av det ;-)

Alle har hver sin leilighet og velger i hvor stor grad man ønsker å delta i fellesskapet eller ikke. Man kan fint bo i dette huset og ikke kjenne naboen i det hele tatt, men da er litt av hensikten med å bosette seg der borte. Forskjellen er stor til et kollektiv hvor man bor i samme bolig og har hvert sitt/sine rom.

Friisgate 6 gir absolutt ingen økonomiske fordeler i og med at man har sin egen husholdning og selvstendige bolig. I tillegg er husleien og fellesgjelden høy fordi man betaler husleie for alle fellesrommene i tillegg til arealet i sin egen leilighet. Men ønsker man en bolig med mer kontakt med naboer og et godt miljø for barna er det bra :-)

Jeg oppfatter imidlertid ts sitt innlegg mer i retning av å ønske et "klassisk" kollektiv som gir de økonomiske fordelene man får med å dele husholdning med andre. I såfall er det vel bare å legge ut en annonse på Finn.no el lign. og se om du finner noen som kunne tenke seg det samme som deg :o)

Anonymous poster hash: 40e1d...a60

• Liker 3
Skrevet

Mulig jeg husker feil, men du har valgt særbo med ektemannen din? Så du er kanskje ikke helt representativ her?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...