Gå til innhold

Billig kosemat for 2 ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg har litt slunken lommebok fram til lønning etter en dyr jul som de fleste andre sikkert..

Er det noen som har noen gode tips på billig kosemat til to voksne slik i helgen som i kveld? :)

Gjerne også tips til hvordan jeg skal gjøre middagene billigere generelt.. Har et budsjett på 3000,- hver mnd som jeg alltid sliter med å klare, å ender alltid med å bruker mer enn jeg har råd til egentlig.. Er veldig glad i mat, men får vondt i magen hver gang jeg ser på bankoversikten å ser hvor mye jeg har brukt BARE på mat hver mnd... helt sykt.. Jeg er ikke flink til å lage store middager å fryse ned, selv om jeg vet dette er et sparetips.. men jeg er ikke noe glad i å varme opp frossenmat, så dette er egentlig ikke noe alternativ..

Finnes sikkert mange gode retter til en billig penge, men fantasien min er så dårlig..

Så hjelp mottas med takk :)

Anonymous poster hash: e5e7a...725
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva har du i skapene fra før av da?

Hvit pizza er godt og ikke så dyrt (hvis du har noe av dette fra før da)

Bunn:

4dl lunket vann

Gjær (jeg bruker fersk gjer)

Ts salt

litt olje (jeg bruker olivenolje).

Mel (jeg bruker ei blanding av fint og grovt mel)

Rør degen sammen til en litt klissete deg og sett den til heving

En boks creme fraiche, hakk opp feks chilli og vårløk (vanlig løk, evt purreløk funker også), og div krydder (jeg liker salt, pepper, basilikum, oregano, paprika).

Tøm deigen utover stekebrettet (bakepapir under), og ta litt olje på hendene, dra deigen utover.

Smør creme fraiche-blandingen over, strø på revet ost. Legg strandaskinke (eller annen spekeskinke) oppå osten.

Stek midt i ovnen på 225g i ca 20-30min

Når jeg lager denne så må jeg som oftest bare kjøpe inn creme fraiche og strandaskinke, resten har jeg i hus.

AnonymBruker
Skrevet

- Dampede blåskjell, med feks chili, hvitløk, ingefær, vårløk og presset appelsin og sitron (billigere enn hvitvin). Blåskjell er på sitt beste nå, og et nett på 1 kg som er rikelig til to kan får du som regel for en 50-lapp.

- Vegetarisk curry, feks basert på tørkede linser (såkalt dhal), eller med rotgrønnsaker i. Ris og evt hjemmebakt naan til. Dersom du kjøper alle ingrediensene på asiabutikk, blir det ekstra billig.

- Gratinert løksuppe. Billigst dersom du kan koke kraft selv og lage suppen på. Hvis du har osterester kan du raspe dem og legge på en brødbit på toppen før porsjonene gratineres i ovnen.

Anonymous poster hash: ae031...9cc
Skrevet

Nachos, bakt potet med godt fyll (jeg bruker karbonadedeig, mais, bacon, løk, champignon, kryddersmør og smeltet ost på toppen), spaghetti carbonara, lasagne, mousakka.

Skrevet

dette er ikke kosemat, men det kan hjelpe på budsjettet fremover:

Jeg driver med å gjøre om kostholdet (må gå ned 13 kilo) og holder på å lage linser. Jeg fant ut at det er super billig og enkelt å lage :) det er mettende og man trenger ikke å lage mye om gangen, det holder jo massevis!

6 porsjoner kommer på ca 60 kr. ALLE porsjonene sammen! det er jo 10 kr per pers! (det er klart at det blir billigere desto mer man lager, da man ikke trenger kaste så mye)

Man kan kombinere den litt forskjellig i forhold til det man har i skapene også. En pakke med linser koster ca. 25 kr, på asiamatbutikker.

Her er det jeg har gjort:

ca. 1 1/2 kopp med linser

chorizo pølser

1 stk. rødløk

ca 1/2 kopp ris (trenger ikke å ha med)

1/2 søtpaprika.

hvitløk

grillkrydder

kajennepepper

sort pepper

linsene ligger i vann over natten. De skal koke i ca 1 liter med vann, i en kjele med lokk på. I forhold til type linser som ble kjøpt må man se ann hvor lenge de skal koke. Det blir mellom 15 og 45 min. Man må bare passe på at de ikke er harde.

I en stekepanne legger du løk, paprika og chorizo, samt litt hvitløk hvis du liker dette og steker dem fort, bare ikke gjennomstekt. Deretter legges alt dette i kjelen med linsene. Har du lyst på litt ris, så tilsetter du risen sammen med de ande ingrediensene og venter på at alt er ferdig kokt.

TADA! Man trenger nødvendigvis ikke å bruke chorizo, det går ann å bruke pølser, kjøttdeig, kjøttboller, hva enn man har tilgjengelig. Det smaker sikker godt med purreløk, gulrot, kålrot... you name it. Det kan spare deg for masse penger også er det utrolig sunt! Det sies at man må spise bønner/linser minst en gang i uken!!!

håper du liker det! :D

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode tips, det skal jeg jammen prøve :)

I går kveld ble det ris og currysaus med strimlet svinekjøtt. Currysausen var på tilbud pga dato, er så heldig å bor på et lite sted der de legger ut til halv pris varer som går ut på dato om en dag eller to. Prøver å passe på når jeg finner slike ting :)

Anonymous poster hash: e5e7a...725
Skrevet

Du kan jo også søke opp avocado suppe og potetsuppe, begge deler kjempegodt :D Finnes mange gode supper der ute som ikke koster skjorta, hvor du også kan ha rundstykker og slikt til. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...