Gå til innhold

Uføretrygdet pga astma

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når noen får innvilget uføretrygd pga astma og lungeproblemer, er det da normalt at vedkommende driver med hest og jobber som en helt døgnet rundt?

Stusser bare litt på dette da jeg har astma selv og greier på langt nær å jobbe sånn som hun gjør. Jeg er ikke ufør, men har en vanlig jobb og har mer enn nok med den.

Har vært endel i stall selv, og det er mye støv der, fra både høy og spon.

Men altså, denne personen har som sagt fått innvilget uføretrygd, men står på med hardt kroppsarbeid fra morgen til kveld og driver sitt eget hestesenter.

Hvordan er det mulig å ha en sånn jobb med en sånn sykdom?

Og før dere svarer, jeg er ikke ute etter hverken å "ta" denne personen eller noe sånt, ikke er jeg sjalu heller. Jeg bare lurer.

Anonymous poster hash: c8848...abd
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at du lurer. Jeg er ufør selv, og har mer enn nok med å komme meg gjennom dagene og å få behandling for sykdommene. Personen har vel fått innvilget uføretrygd litt for enkelt. Man kan faktisk tipse nav om slike, de ødelegger for alle andre som virkelig har behov for uføretrygd, men som må kjempe nesten til de dør for å få hjelp.

Anonymous poster hash: 40cec...73f

• Liker 4
Gjest Blomst83
Skrevet

Er det bare jeg som begynner å bli temmlig lei av alle disse trådene hvor folk skal spekulere i og stile spørsmålstegn ved hvorfor andre mottar de ytelsne de får fra NAV? Hva med å passe på seg selv og sitt.

Men bare for å ha sagt det så er ikke ufør noe man bare får slengt etter seg. Før det går så langt er alt annet prøvd,og det kreves mye dokumentasjon osv før man får dette innvilget.

*oppgitt*

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare jeg som begynner å bli temmlig lei av alle disse trådene hvor folk skal spekulere i og stile spørsmålstegn ved hvorfor andre mottar de ytelsne de får fra NAV? Hva med å passe på seg selv og sitt.

Men bare for å ha sagt det så er ikke ufør noe man bare får slengt etter seg. Før det går så langt er alt annet prøvd,og det kreves mye dokumentasjon osv før man får dette innvilget.

*oppgitt*

Når folk driver sitt eget hestesenter og står på med hardt kroppsarbeid (dersom det er riktig), skjønner jeg godt at man kan stille spørsmål ved at personen får uføretrygd.

• Liker 5
Gjest Blomst83
Skrevet

Når folk driver sitt eget hestesenter og står på med hardt kroppsarbeid (dersom det er riktig), skjønner jeg godt at man kan stille spørsmål ved at personen får uføretrygd.

Det er noe som heter at man ikke vet hva som foregår innenfor husets 4 vegger.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er riktig.

AnonymBruker
Skrevet

*oppgitt*

Hva med å la være å lese og svare i disse trådene da? Så sparer du deg for irritasjon :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spør om å få se vedtaket fra NAV ang uføretrygden før du kontakter de.

Anonymous poster hash: b942b...857

Gjest Blomst83
Skrevet

Hva med å la være å lese og svare i disse trådene da? Så sparer du deg for irritasjon :)

Nå vet man ikke hva tråden handler om før man har gått inn og lest den da.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man har så alvorlig astma at man blir uføretrygded for den så vi det være helt umulig å drive med tungt fysisk arbeid, og ikke minst å ri selv. Miljøet i en stall er også en forverrende faktor for astma.

Kanskje personen du kjenner egentlig har en annen grunn for uføretrygdingen, men noe hun synes er flaut/tabu/privat, så hun skylder på astmaen for omverdnen?

Anonymous poster hash: 7f0ba...fd4
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter at man ikke vet hva som foregår innenfor husets 4 vegger.

Det er en kjent sak at en del fikk uføretrygd ganske enkelt for noen år tilbake. De er strengere nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en kjent sak at en del fikk uføretrygd ganske enkelt for noen år tilbake. De er strengere nå.

Det stemmer. Moren min måtte ikke gjennom hele den karusellen med utprøving og behandling, dessverre. Jeg er glad for at det er strengere nå.

Anonymous poster hash: 08127...b2c

AnonymBruker
Skrevet

Spør om å få se vedtaket fra NAV ang uføretrygden før du kontakter de.

Anonymous poster hash: b942b...857

Skal ikke kontakte NAV, er som sagt ikke ute etter å "ta" denne personen, synes bare alt er så merkelig.

Jobber i stallen, rir selv og jobber fra tidlig morgen til sent på kveld med dette. Arrangerer sommerleirer osv. Blir andpusten bare av å lese statusene på fb om hvor hardt hun jobber hver dag.

Første gangen jeg virkelig har stusset over at noen har fått uføretrygd, tenker som regel ikke over sånt ellers. Men denne saken har virkelig fått meg til å lure på hva slags system det er, når hun får mens flere jeg kjenner som bare såvidt hangler seg gjennom dagene får avslag....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det ramlet deg inn at vedkommende kanskje ikke vil fortelle alle grunner til uføretrygden? Hn har ingen opplysningsplikt overfor deg eller noen andre.

Anonymous poster hash: 23aea...121

• Liker 2
Skrevet

Før var det mye lettere å få uføretrygd.

Jeg hadde selv ME i mange år, ble mye bedre og ba om omskolering for å kunne få kontorjobb, utsikt til å klare 100% stilling. De virkelig maste om at jeg heller burde uføretrygde meg. Da var jeg 30 år, og hadde jo mange år igjen i arbeidslivet. Måtte kjempe i flere år før de godkjente omskolering.

Men som andre sier, så er det og godt mulig at hun sliter med noe annet, men synes det er flaut og ikke vil opplyse om det. Da er det veldig lett å skylde på en annen diagnose man har.

Jeg har astma selv, men kan både trene og jobbe fysisk. I en stall hadde jeg dødd i derimot, men det er grunnet kraftig allergi mot hest.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei, gitt at det er en annen grunn enn astmaen som egentlig er grunnlaget for uføretrygden: hva slags tilstand er det som kan kvalifisere personen for uføretrygd (altså ikke i stand til å utføre selv helt enkelt arbeid på kontor, i butikk e.l.), men som samtidig ikke umuliggjør det stallarbeidet som skisseres her? Det kan jo ikke være noe fysisk (er mye arbeid som er langt mindre fysisk krevende), ei heller sosial angst o.l. (arrangerer sommerleirer, antar at det betyr kontakt med en rekke mennesker), heller ikke ME og annen type utmattelse... Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som kan gjøre det fullstendig umulig for en person som er i stand til denne typen aktivitet å ha noe som helst lønnet arbeid.

Anonymous poster hash: 95bc9...fe7
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ts, beklager, men jeg vet ikke om jeg forstår deg helt. En venn som jobber med hest har fått konstatert astma og fått innvilget uførepensjon?

Dersom dette er det du mener antar jeg du ikke vet hele bakgrunnen for hvorfor vennen din har fått pensjonen. vet man ikke får u-førepensjon ved bare å være allergisk ift et yrke. Da må andre yrker /utdanning prøves først. Laaang prosess. De fleste vil ikke ha uførepensjon. Arbeid er det beste. Både sosialt og økonomisk. For all del: Ikke stigmatiser de som ikke klarer forsørge seg selv med arbeid.

Anonymous poster hash: 92082...400
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Moren min måtte ikke gjennom hele den karusellen med utprøving og behandling, dessverre. Jeg er glad for at det er strengere nå.

Anonymous poster hash: 08127...b2c

Ikke alle må igjennom det, kommer veldig an på hvilken diagnose en har.

Men er enig med deg, brade strammer inn.

Anonymous poster hash: 89417...8e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...