AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har hatt gallesteinsanfall i flere år, og fått påvist masse grus i galleblæra. Anfallene har kommet ca. 6 ganger i året. For 5 uker siden ble jeg mamma og siden jul har jeg hatt gallesteinsanfall nesten hver eneste dag. I jula ble jeg lagt inn på sykehuset fordi jeg også hadde fått betennelse i galleblæra (de ville da ikke operere pga. infeksjonen.) Jeg står nå i kø for å få operert bort galleblæra men det kan jo ta noen måneder. De siste dagene har jeg hatt kraftige anfall som varer i 6-7 timer, det er så vondt at jeg ikke klarer å ta meg av dattera mi. Mannen min har hatt lang juleferie, så han har tatt seg av lillejenta. Det jeg nå lurer på er hva, i alle dager, jeg skal gjøre da han starter å jobbe igjen til uka! Han pendler, så han er bare hjemme i helgene. Da anfallene kommer har jeg jo ikke sjans til å f.eks gi henne mat, skifte bleie og leke/kose. Smertene er så store at jeg stort sett ligger i fosterstilling og griner, i flere timer! Jeg prøvde å forklare dette for legene på sykehuset men det eneste de sa var at "om det blir værre må du be fastlegen purre på opersjon...." Fastlegen har selvsagt to måneders ventetid, men fikk time hos en annen lege på mandag. Nå er jeg bare redd for at legen ikke skal ta meg på alvor. FØler meg jo som en bedriten mor, da jeg bare går rundt med smerter, griner og ikke klarer å ta meg av henne. Hva skal jeg gjøre da ikke pappaen er der? Jeg spiser bare knekkebrød, men også det gjør at jeg får anfall.... Aner ikke hva jeg skal gjøre! Noen som har noen råd? Anonymous poster hash: ea1ca...90f
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Det der burde jo være grunn nok til å opereres akutt. Du kan jo vise innøegget i denne tråden til fastlegen. Eventuelt oppsøke akuttmottaket på sykehuset. Prøv å formidle alvoret i situasjonen. Det er jo forferdelig vondt for deg, farlig pga infeksjonsfaren og i tillegg går det jo ut over omsorgen og tilknytningen til barnet. Det er jo kjempeviktig at barnet opplever en trygg mor (og far) det første leveåret, det vil ha noe å si resten av livet. Så sterke argumenter for at du burde bli prioritert i køen. Husk også at det er fritt sykehusvalg, sånn at du kan velge å opereres ved et annet sykehus med kortere venteliste.Anonymous poster hash: 3a017...c50
drue Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Jeg skjønner ikke hvorfor du må vente så lenge på operasjon? Dette høres jo helt forferdelig ut. Man skal ikke gå rundt med gallesteinsanfall hver dag! Jeg hadde gallestein i 5 år, de fant ikke utav det før det femte året. Da hadde jeg betennelse og flere steiner - fikk operasjon etter 2 uker. Jeg hadde ikke anfall hver dag! Du må få legen til å purre! Selvfølgelig skal du ikke gå med noe som er SÅ invalidiserende i flere måneder, spesielt ikke når du har et lite barn som trenger omsorg. Jeg ville bytta fastlege om h*n ikke vil hjelpe, eventuelt velge et annet sykehus med kortere ventetid som AB over foreslår.
Serafina. Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Sånn som dett skal du ikke ha det og du må få legen til å forstå alvoret. Sjekk frittsykehusvalg.no for gallesteinsoperasjon og se hvilket sykehus i nærheten av deg som har kortest ventetid. Be legen sende henvisninger dit, om du ikke får hasteoperasjon. I og med du også har hatt betennelse galleblæra bør du få prioritet. Det kan skille flere måneder i ventetid på sykehus, så det vil lønne seg å sjekke hvor det er kortest. Dette må du gjøre selv, så anbefaler at duhar sett på dette før legetimen. Har du smertestillende som funker, som du kan bruke i mellomtiden. Hvis ikke anbefaler jeg besøk på legevakten for å få det, så du slipper det verste smertehelvete.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Sånn som dett skal du ikke ha det og du må få legen til å forstå alvoret. Sjekk frittsykehusvalg.no for gallesteinsoperasjon og se hvilket sykehus i nærheten av deg som har kortest ventetid. Be legen sende henvisninger dit, om du ikke får hasteoperasjon. I og med du også har hatt betennelse galleblæra bør du få prioritet. Det kan skille flere måneder i ventetid på sykehus, så det vil lønne seg å sjekke hvor det er kortest. Dette må du gjøre selv, så anbefaler at duhar sett på dette før legetimen. Har du smertestillende som funker, som du kan bruke i mellomtiden. Hvis ikke anbefaler jeg besøk på legevakten for å få det, så du slipper det verste smertehelvete. Har fått både voltaren og tramadol, men de hjelper ikke. Har jo fått time hos en turnuslege på mandag, så jeg får bare ikke gi meg før den legen tar noen grep og kontakter sykehuset. Dette tar veldig på psykisk også. Anonymous poster hash: ea1ca...90f
Serafina. Skrevet 4. januar 2014 #6 Skrevet 4. januar 2014 Har fått både voltaren og tramadol, men de hjelper ikke.Har jo fått time hos en turnuslege på mandag, så jeg får bare ikke gi meg før den legen tar noen grep og kontakter sykehuset. Dette tar veldig på psykisk også. Anonymous poster hash: ea1ca...90f Stakkar, det er grusomt vondt. Da kan legevakten og morfinsprøyte være et alternativ. Det er en påkjenning både fysisk og psykisk.
Antoinette Skrevet 4. januar 2014 #7 Skrevet 4. januar 2014 Her må mannen din ta et tak og kjempe på vegne av deg for dette er akutt. Du har et spedbarn og ta deg av.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #8 Skrevet 4. januar 2014 Det er fritt sykehusvalg på elektive operasjoner, så du kan selv velge å kontakte et annet sykehus for behandling. Iflg frittsykehusvalg.no er det flere sykehus med kun 3 ukers ventetid. Selv om du blir operert kjapt så er det jo ingen garanti for at du blir frisk med en gang, det er en påkjenning å gå gjennom operasjon, du kan ikke amme pga narkosen, sykehuset passer ikke babyen din så det må du få noen andre til å gjøre, det kan oppstå komplikasjoner og du kan være dårlig i lang tid etterpå. Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tok tak i dette før du ble gravid om du har vært plaget med det i flere år, men det er jo litt sent å si nå. Anonymous poster hash: 82c7a...4d3
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #9 Skrevet 4. januar 2014 Det er fritt sykehusvalg på elektive operasjoner, så du kan selv velge å kontakte et annet sykehus for behandling. Iflg frittsykehusvalg.no er det flere sykehus med kun 3 ukers ventetid. Selv om du blir operert kjapt så er det jo ingen garanti for at du blir frisk med en gang, det er en påkjenning å gå gjennom operasjon, du kan ikke amme pga narkosen, sykehuset passer ikke babyen din så det må du få noen andre til å gjøre, det kan oppstå komplikasjoner og du kan være dårlig i lang tid etterpå. Helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor du ikke tok tak i dette før du ble gravid om du har vært plaget med det i flere år, men det er jo litt sent å si nå. Anonymous poster hash: 82c7a...4d3 Hehe, hadde det vært så lett så! Jeg hadde ca 1 anfall i måneden tidligere, og de var på langt nær så vonde. Det er vanlig at gallesteinsanfall kan bli utløst av graviditet, men det visste jeg ikke før jeg ble gravid. Operasjonen er ikke stor, det er snakk om kikkhullsoperasjon hvor de fleste kommer hjem samme dag og jeg har en mann som kan ta seg av babyen de få dagene det tar å komme seg etter operasjonen. Tok keisersnitt for 5 uker siden, noe som er en MYE større operasjon så akkurat selve inngrepet bekymrer meg over hodet ikke. Jeg ammer ikke nå heller pga. alle smertestillende jeg må ta pga. de helv... smertene jeg har da disse anfallene kommer... Anonymous poster hash: ea1ca...90f
Ellevill Skrevet 4. januar 2014 #10 Skrevet 4. januar 2014 Stakkars deg! Lykke til, håper du får snarlig operasjon!
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #11 Skrevet 5. januar 2014 Takk for svar! Lurer litt på om jeg kan ta kontakt med pasientombudet? Eller er de kun behjelpelige med klagesaker på behandling ol.? Anonymous poster hash: ea1ca...90f
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2014 #12 Skrevet 5. januar 2014 Takk for svar!Lurer litt på om jeg kan ta kontakt med pasientombudet? Eller er de kun behjelpelige med klagesaker på behandling ol.? Anonymous poster hash: ea1ca...90f Jeg hadde tatt kontakt med dem (eller fylkeslegen), i hvert fall for at saken skal få et etterspill, så andre slipper å oppleve det samme. Du har i følge pasientrettighetsloven rett på "nødvendig helsehjelp" I ditt tilfelle høres det ut som de bryter denne loven ved å ikke akutt-operere deg. Da får du jo ikke nødvendig helsehjelp. Paragraf 2-1a:http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63Anonymous poster hash: 3a017...c50
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå