secretjane Skrevet 4. januar 2014 #1 Skrevet 4. januar 2014 Jeg er ei 18 år gammel jente. Har lenge hatt mistanke om B12 mangel etter å ha hatt symptomene ganske lenge, og at det i tillegg ligger i slekten og er arvelig. Dro til legen, og han så på en tidligere blodprøve, som viste seg at jeg var i faresonen til B12 mangel. For det første, rart at jeg ikke fikk noe tilbakemelding på det like etter jeg tok blodprøven som var en stund siden. Legen sa at han helst ville gi meg B12 sprøyte uansett om det ikke hadde blitt værre, men ville likevell at jeg skulle ta en ny blodprøve. Fikk aldri noe svar. Ringte og maste på de på legekontoret, og fikk beskjed om at legen skulle ringe meg. Han ringte aldri, og jeg brukte 2 uker på å få tak i han. Da fikk jeg ikke snakke med han selv, men ei ansatt på legekontoret snakket med han, og jeg fikk beskjed om at jeg hadde folinsyremangel, og fikk beskjed om å kjøpe noen reseptfrietabletter på apoteket. Synes det var veldig rart at jeg ikke fikk noe sprøyte for B12. Har ei tante som har hatt B12 mangel siden hun var 16 år. Hun må ta sprøyte hver 2.mnd. Hun fortalte meg at folin/folsyremangel kommer etter man har fått B12 mangel. Har nå tatt tablettene i 3 uker, og kjenner ingen forandringer, tvert i mot. Jeg føler meg bare værre, og har i tillegg fått en kvalme som kommer og går hele tiden. Merker selv at kroppen ikke greier å holde på verken B12 eller folsyre. Dette plager meg en del i hverdagen, og jeg gjøre det generelt dårligere på skolen etter jeg fikk dette. Hva bør jeg gjøre når det ikke er noe hjelp å få hos legen? Andre som strever med det samme, som eventuelt har folsyremangel eller B12 mangel?
brightness Skrevet 4. januar 2014 #2 Skrevet 4. januar 2014 Jeg har også begge deler + jernmangel. Jeg får sprøyter for B12 - først en hver uke, deretter gikk jeg over til en hver 3 mnd. Gikk på folsyretabletter og jerntabletter i starten også, men det har regulert seg etter jeg hadde fått sprøytene en stund.
Sillicious Skrevet 4. januar 2014 #3 Skrevet 4. januar 2014 Jeg tok folsyre og b vitaminer da jeg fikk påvist at dette var lavt .. gikk seg til etter 2 måneder. Jeg spiser ikke grønnsaker da, så ikke rart jeg mangler.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #4 Skrevet 4. januar 2014 Hva bør jeg gjøre når det ikke er noe hjelp å få hos legen? Bytt lege. Anonymous poster hash: a8a68...6e0
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2014 #5 Skrevet 4. januar 2014 Fordi om tanten din har b12 mangel så betyr ikke det at du har det, folsyremangel kommer heller ikke etter b12 mangel. Dersom du er misfornøyd med legen så bytter du. Jeg var svært lav i begge deler og gikk på både sprøyter og tabletter i mer enn et halvt år før det var noe som helst bedring. Det er ingen quick-fix, det tar tid. Anonymous poster hash: a9672...d19
secretjane Skrevet 12. januar 2014 Forfatter #6 Skrevet 12. januar 2014 Fordi om tanten din har b12 mangel så betyr ikke det at du har det, folsyremangel kommer heller ikke etter b12 mangel. Dersom du er misfornøyd med legen så bytter du. Jeg var svært lav i begge deler og gikk på både sprøyter og tabletter i mer enn et halvt år før det var noe som helst bedring. Det er ingen quick-fix, det tar tid. Anonymous poster hash: a9672...d19 Okei, fikk bare høre det av tanta mi at folsyremangel får man når man har b12 mangel. Ikke mye informasjon å få ut av legen min. Skal bestille ny legetime for å få skikkelig svar på det. Får jeg ikke det, blir jeg nok nødt til å skifte lege. Håper det ikke tar så alt for lang tid før det ordner seg med tanke på at jeg går skole og dette går ut over resultater og prestasjoner på skolen, i tillegg til at dette skoleåret er avgjørende for meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå