AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Jeg lurer på hvordan dere gjør det med kokeplater når dere lager mat. For noen ganger skal man steke noe på høy varme, og så skru til lav varme. Men det tar jo lang tid før den veldig varme plata blir mindre varm. Skrur dere en annen plate på lav varme, og så setter stekepanna over på den? Håper dere skjønner hva jeg mener. Anonymous poster hash: 07be7...8d9
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 Tja. Svaret er nei. Men det er ikke et dumt spørsmål. Om jeg skal skal feks riste nøtter så setter jeg jo på (moderat) høy varme. Men idet nøttene er ristet så er det fare for at de svir seg. Så da løftes pannen av og nøttene helles raskt på et kaldt fat. Men dersom jeg steker løk så løser jeg problemet med å bare dra pannen over på en kald plate. Og med mindre ømtålige ting (kjøtt og større grønnsaker) så passer jeg bare på å skru ned varmen så tidlig at platen kjølner før ting får svid seg. Altså at du skrur ned varmen 30 sek før du trenger kjøligere panne. En annen fin og vanlig løsning er å tilsette neste ingrediens. Feks vin, kraft, grønnsaker etc. Nye, kalde ting i panna får varmen ned på et blunk. Håper det hjalp på et vis. Anonymous poster hash: d4abc...988
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Tja. Svaret er nei. Men det er ikke et dumt spørsmål. Om jeg skal skal feks riste nøtter så setter jeg jo på (moderat) høy varme. Men idet nøttene er ristet så er det fare for at de svir seg. Så da løftes pannen av og nøttene helles raskt på et kaldt fat. Men dersom jeg steker løk så løser jeg problemet med å bare dra pannen over på en kald plate. Og med mindre ømtålige ting (kjøtt og større grønnsaker) så passer jeg bare på å skru ned varmen så tidlig at platen kjølner før ting får svid seg. Altså at du skrur ned varmen 30 sek før du trenger kjøligere panne. En annen fin og vanlig løsning er å tilsette neste ingrediens. Feks vin, kraft, grønnsaker etc. Nye, kalde ting i panna får varmen ned på et blunk. Håper det hjalp på et vis. Anonymous poster hash: d4abc...988 Takktakk Får begynne å skru ned temperaturen før jeg egentlig skal. Så slutter jeg forhåpentligvis å servere svidd mat Anonymous poster hash: 07be7...8d9
Alvina Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Jeg kan ofte bli forvirret hvis det er en fremmed komfyr, og det tok lang tid før jeg klarte venne meg til en sånn keramikk-greie. Når jeg ble vant til det, ble jeg like forvirret ved en gammeldags komfyr. Tror det beste er å feile helt til det sitter, denne komfyren kan jeg i blinde liksom. ;O)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå