AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #1 Skrevet 3. januar 2014 Er det mulig, eller går det gradvis? Jeg tenker jo selvfølgelig ikke på ulykker hvor man skader øyet, men om man kan miste det uten forvarsel? Det siste halve året har jeg begynt å se litt dårligere merker jeg. Litt uklart og så synes jeg det er vanskelig å lese tekst på tv. Er også litt svimmel til tider og ser dårligere når jeg nettopp har våknet Jeg gikk til optiker og ble fortalt at jeg hadde skjeve hornhinner. Jeg har gått å tenkt mye på dette i det siste og redd for at kanskje jeg har blitt feildiagnosert. Er redd for at jeg skal bli blind Hva er sjansene for dette? Jeg er ellers frisk så vidt jeg vet og er i begynnelsen av 20-årene. Har vært hos legen å spurt om å bli henvist til øyelege, men det ville han ikke... Anonymous poster hash: a4fce...1b5
WubWub Skrevet 3. januar 2014 #2 Skrevet 3. januar 2014 (endret) om han ikke tar bekymringene dine på alvor å følger deg opp så burde du bytte lege. forøvrig så er det bedre å spørre ekte leger om det her på f.eks klara-klok.no eller lommelegen.no så de kan gi deg et svar med stor faglig tyngde istedetfor svar fra lekfolk og synsere her inne (pun intended) Endret 3. januar 2014 av WubWub
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #3 Skrevet 3. januar 2014 Alt kan skje. Du kan dø de nærmeste 10 minuttene også, hjerteinfarkt, slag, hjerneblødning :-D Men om legen sier det ikke er nødvendig ville jeg hørt på han. Jeg er 23 med skjeve horhinner, er ubehagelig men bruker (døgn)linser for skjeve hornhinner jeg da. Anonymous poster hash: 4d1e2...c96
Pusemamma Skrevet 3. januar 2014 #4 Skrevet 3. januar 2014 Det er helt normalt at synet endrer seg etterhvert som man blir eldre. Jeg så plutselig dårlig da jeg var 23 år og måtte ha briller. Øyelege er ikke nødvendig så lenge legen ikke mistenke sykdom. Skjeve hornhinner er veldig vanlig. Hør på optikeren kanskje du må ha briller. Blir ikke blind av at synet endrer seg.
Arianna Skrevet 3. januar 2014 #5 Skrevet 3. januar 2014 Om du er nærsynt (noe det virker som ut i fra det du beskriver) kan synet forandre seg relativt raskt ja. Spesielt om du i tillegg har skjeve hornhinner, da merker du forskjellene mye raskere.Det er ganske så normalt. Med mindre du får akutt grønn stær eller lignende er sjansene for at du plutselig skal bli blind minimale. Gå tilbake til optikeren og se om han kan anbefale deg noen briller, eller eventuelt linser!
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #6 Skrevet 3. januar 2014 Er det mulig, eller går det gradvis? Jeg tenker jo selvfølgelig ikke på ulykker hvor man skader øyet, men om man kan miste det uten forvarsel?Det siste halve året har jeg begynt å se litt dårligere merker jeg. Litt uklart og så synes jeg det er vanskelig å lese tekst på tv. Er også litt svimmel til tider og ser dårligere når jeg nettopp har våknet Jeg gikk til optiker og ble fortalt at jeg hadde skjeve hornhinner. Jeg har gått å tenkt mye på dette i det siste og redd for at kanskje jeg har blitt feildiagnosert. Er redd for at jeg skal bli blind Hva er sjansene for dette? Jeg er ellers frisk så vidt jeg vet og er i begynnelsen av 20-årene. Har vært hos legen å spurt om å bli henvist til øyelege, men det ville han ikke... Anonymous poster hash: a4fce...1b5 Du blir ikke plutselig blind av å være nærsynt og ha skjeve hornhinner. Optikeren ser på bakveggen i øyet ditt, og ser fort om det er unormale funn der. Tilstander som gir rask blindhet er forbundet med akutt infeksjon (som temporal arteritt), forgiftninger (f. eks. metanol), hypoksiske sirkulasjonsforstyrrelser, små blodpropper/embolier, hjerneødem med herni, hodetraume eller akutt grønn stær. Dette vil oftest være ledsaget av sterke smerter eller generelt dårlig almentilstand. Mennesker i 20-årene er lite utsatt for noe av dette, utover forgiftning og vold. Be optikeren din gi deg adekvat synskorreksjon. Du har neppe noe å bekymre deg for.Anonymous poster hash: 6de35...276
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå