Gjest bustyvel Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Jeg har hengt meg opp i at østeuropeere hamstrer endel visse matvarer. Dette er ikke fror å henge ut eller være ekkel, men jeg lurer på hvorfor? Bleier er en ting, det vet jeg at videreselges da norske bleier er billige. Men en annen vare er røkelaks / påleggslaks - i enorme kvantum. Noen som vet om de faktisk -elsker- norsk røkelaks, eller om de sender det hjem / videreselger? Kan ikke akkurat spørre fyren foran meg i køen liksom
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Jeg har hengt meg opp i at østeuropeere hamstrer endel visse matvarer. Dette er ikke fror å henge ut eller være ekkel, men jeg lurer på hvorfor? Bleier er en ting, det vet jeg at videreselges da norske bleier er billige. Men en annen vare er røkelaks / påleggslaks - i enorme kvantum. Noen som vet om de faktisk -elsker- norsk røkelaks, eller om de sender det hjem / videreselger? Kan ikke akkurat spørre fyren foran meg i køen liksom Har aldri hørt at østeuropeere (eller andre grupper) hamstrer matvarer. Og hva betyr enorme kvantum? At man kjøper 3 pakker istedet for 1? Kanskje kjøper en person til flere og da trengs det flere pakker? Hvordan kom du fram til denne beslutningen? Anonymous poster hash: e6823...13b 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 Har aldri hørt at østeuropeere (eller andre grupper) hamstrer matvarer. Og hva betyr enorme kvantum? At man kjøper 3 pakker istedet for 1? Kanskje kjøper en person til flere og da trengs det flere pakker? Hvordan kom du fram til denne beslutningen? Anonymous poster hash: e6823...13b De hamstrer så mye bleier at det er restriksjoner på hvor mye bleier man kan kjøpe på enkelte butikker. Anonymous poster hash: c9a66...9d6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #4 Skrevet 2. januar 2014 http://www.nrk.no/nordnytt/bleierestriksjoner-i-kirkenes-1.8069186 Anonymous poster hash: c9a66...9d6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 Nå vet jeg særdeles lite om østeuropeisk matlaging, men kanskje de bruker det mye? Jeg bor i et nabolag med mange afrikanere og de handler enorme mengder yoghurt naturell. -med enorme mengder mener jeg 8-10 stykker. Har alltid bare antatt at det er en viktig ingrediens i maten de lager Syns ikke du er ekkel eller henger noen ut jeg, selv bruker jeg å "stjele" kassalapper som ligger igjen, syns det er spennende hva andre handler og blir ofte inspirert. Anonymous poster hash: f8e64...f7a 1
flinkeceline Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 bleie og laks er fast inventar i det øst-europeiske kosthold. 5
Gjest Linaria Skrevet 3. januar 2014 #7 Skrevet 3. januar 2014 (endret) Kjenner en del østeuropeere og de er helt åpne om at de gjerne kjøper bleier her og sender til familie i hjemlandet. Det er billigere og de vil gjerne spare penger. Det er ikke verre enn det. Røkelaks har jeg ikke hørt om, men kan godt spørre. Endret 3. januar 2014 av Linaria
Gjest bustyvel Skrevet 3. januar 2014 #8 Skrevet 3. januar 2014 Bleier vet jeg fordi butikker har innført restruksjoner på hvor mye de får kjøpe. Røkelaks lurer jeg på fordi de kjøper flere kartonger med store røkelaks (sånn helside), flere ganger om dagen (vet ikke hvor mange det er i en kartong, 10 stk?). Mulig de spiser så mye og handler til mange, altså
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2014 #9 Skrevet 3. januar 2014 http://www.nrk.no/nordnytt/bleierestriksjoner-i-kirkenes-1.8069186 Anonymous poster hash: c9a66...9d6 Dette forklarer jo saken. TS prøvde å lure oss. Det er ikke østeuropeere, men russere, det er ikke overalt, men i Kirkenes og dette gjøres fordi det ikke er nok bleier der hvor de selv bor eller fordi de er billigere og av bedre kvalitet. Slapp av nå, TS, det er ikke noe uvanlig som skjer. Anonymous poster hash: e6823...13b
Gjest Keikolina Skrevet 3. januar 2014 #10 Skrevet 3. januar 2014 Må da koste mye å sende disse bleiene også. Ja ja.
Pringle Skrevet 3. januar 2014 #11 Skrevet 3. januar 2014 Nå vet jeg særdeles lite om østeuropeisk matlaging, men kanskje de bruker det mye? Jeg bor i et nabolag med mange afrikanere og de handler enorme mengder yoghurt naturell. -med enorme mengder mener jeg 8-10 stykker. Har alltid bare antatt at det er en viktig ingrediens i maten de lager Syns ikke du er ekkel eller henger noen ut jeg, selv bruker jeg å "stjele" kassalapper som ligger igjen, syns det er spennende hva andre handler og blir ofte inspirert. God idé, men det er ikke sikkert de skal ha alt fra samme innkjøp til samme måltid, da bleie og laks er fast inventar i det øst-europeiske kosthold. Nettopp
Blå Trombone Skrevet 3. januar 2014 #12 Skrevet 3. januar 2014 Og tyskere hamstrer syltetøy. De som leier ut hytter i området kommer ofte med store bestillinger for gjestene sine.
Gjest bustyvel Skrevet 3. januar 2014 #13 Skrevet 3. januar 2014 Må da koste mye å sende disse bleiene også. Ja ja. Nope, er ofte sjåfører som tar de med på lasset hjem Etter det jeg har hørt. Hva handler nordmenn mye av da tro?? (i utlandet)
Pringle Skrevet 3. januar 2014 #14 Skrevet 3. januar 2014 (endret) Hva handler nordmenn mye av da tro?? (i utlandet) Jeg kjøper bøkling på boks! Har gjort det i Sverige, Danmark, Tyskland og Spania. Fikk med 13 bokser fra Gran Canaria i sommer. Jeg tømte hylla den ene dagen, dagen etter hadde de fylt på, så da tok jeg det også Endret 3. januar 2014 av Pringle
Gjest Keikolina Skrevet 3. januar 2014 #15 Skrevet 3. januar 2014 Nope, er ofte sjåfører som tar de med på lasset hjem Etter det jeg har hørt. Hva handler nordmenn mye av da tro?? (i utlandet) Ah skjønner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå