AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #1 Skrevet 2. januar 2014 Skal flytte hjemmefra. Har fikset meg en selveierleilighet. Kan INGENTING om NOENTING. Trenger ALL hjelp. Anonymous poster hash: 988ce...415
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #2 Skrevet 2. januar 2014 Det gjorde jeg for 3 måneder siden også. Jeg hadde ikke en gang vaska klær noen gang Men det går så bra :D Spør moren din om det er noe du lurer på (det gjorde jeg, hun kan jo alt). Eller spør litt mer spesifikt her kanskje? Anonymous poster hash: c38e8...af4
Gjest Byliv Skrevet 2. januar 2014 #3 Skrevet 2. januar 2014 Kan ingenting. Derfor jeg jeg så generelt, for jeg trenger råd om ALT.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #4 Skrevet 2. januar 2014 Begynn med en liste med spørsmål om enkelt detaljer. Skriv gjerne her, så kan de av oss som vet noe svare deg Anonymous poster hash: 123c7...a0f
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 Trenger du hjelp til formelle ting, eller kanskje litt mer praktiske ting?Anonymous poster hash: 1a7a0...5d3
Gjest Byliv Skrevet 2. januar 2014 #6 Skrevet 2. januar 2014 Siden jeg allerede er avslørt som TS, er ikke denne tråden farlig å være det i. Trenger hjelp med både praktiske og formelle ting. Kan INGENTING.
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #7 Skrevet 2. januar 2014 Begynn med en ting om gangen. Få oversikt over papirer, skaff deg en mappe til å sortere viktige papirer i, slik som kjøpskontrakten, lånet, strømabbonement, telefon osv. Er leiligheten i en blokk med vaktmester etc? Noter deg nummer til styre, vaktmester osv. Lær deg brannvarslingssystemet. Og finn ut hvor vannlåsen til leiligheten er. Vedlikehold av leilighet? Må du pusse opp noe? Anonymous poster hash: 123c7...a0f
skrue Skrevet 2. januar 2014 #8 Skrevet 2. januar 2014 (endret) Prioriteringsrekkefølge ang. hvitevarer om jeg hadde bestemt: 1. Vaskemaskin (for tøy) 2. Kjøleskap 3. Platetopp (eventuelt gammel type komfyr med stekeovn) 4. Stekeovn 5. Fryseboks (om det ikke er nok med et kombinert kjøleskap/fryseskap) 6. Oppvaskmaskin (for kjøkkenutstyr) 7. Tørketrommel 8. Mikrobølgeovn Endret 2. januar 2014 av skrue
Sunshine Skrevet 2. januar 2014 #9 Skrevet 2. januar 2014 Det er litt vanskelig å svare på så generelt grunnlag. Det må da være spesifikke ting du lurer på? Klesvask? Husvask? Hvor kjøpe ditt og datt? Hva bør man ha av vaskemidler? Osv Jeg tipper foreldrene dine kan gi deg tips om det meste.
Gjest Byliv Skrevet 2. januar 2014 #10 Skrevet 2. januar 2014 (endret) Hva man bør ha av vaskemidler og klesvask, osv.-greier. Endret 2. januar 2014 av Byliv
Sunshine Skrevet 2. januar 2014 #11 Skrevet 2. januar 2014 (endret) Du kommer langt med kjøkkenspray til kjøkkenet, og vanlig Zalo om du ikke har oppvaskmaskin. Vi bruker kun Zalo spray og Sun oppvasktabletter til maskinen. Du trenger kluter, oppvaskbørste og kjøkkenhåndkle. Til badet bør du ha domestos Fresh eller lignende til toalettet og dokost. Baderomsspray som fjerner kalk er kjekt til resten. Vi bruker dessuten oppvaskbørste til skyting av fliser og fug i dusjen. Ellers i huset bruker vi grønnsåpe til gulvet og flater, Jif skurekrem til flekker, microfiberkluter tilpasset støvtørk og glass/vinduer, Jif moppesystem, vindusvaskemiddel, nal til vindusvasken og en bøtte. Til klesvask bruker vi litt forskjellig, men har droppet skyllemiddel siden vi har tørketrommel og det meste går i den. Vi bruker Omo colour og Omo for hvitvask i tillegg til Milo sensitiv til ullvask og Vanish spray til flekker. Salmiakk er alltid kjekt å ha stående til litt krevende oppgaver. Alle bruker forskjellige ting, og du har forhåpentlig litt erfaring hjemmefra som du kan ta utgangspunkt i. Endret 2. januar 2014 av Sunshine
Gjest Byliv Skrevet 2. januar 2014 #12 Skrevet 2. januar 2014 Er et ordensmenneske, og leiligheten er ikke altfor stor. Så å få plass til alt dette før det ene setet på sofaen må vike...
Monstrum Skrevet 2. januar 2014 #13 Skrevet 2. januar 2014 Kan hvertfall tipse deg om småting som kan være kjekt å ha, som man vanligvis ikke tenker så mye over Grytekluter Nok håndklær Jif sprayer (hvertfall kjøkken og bad) Stekespade Sengetøy Håndsåpe Hvertfall én duk Mikrofiberkluter og kjøkkenhåndklær Skjærebrett Vaskemiddel og tøymykner. Lykke til!
Gjest Byliv Skrevet 2. januar 2014 #14 Skrevet 2. januar 2014 Å ta med seg ''gamle'' møbler er vel et tap? I forhold til blant annet veggedyr, osv. som kan henge med?
Gjest Byliv Skrevet 3. januar 2014 #16 Skrevet 3. januar 2014 IKEA? Er ikke det et mareritt å lete etter ting der?
Lea2 Skrevet 3. januar 2014 #17 Skrevet 3. januar 2014 Tviler på at veggdyr er noe problem (om du ikke har slike der du har bodd frem til nå). De fleste som flytter for seg selv for første gang ender opp med en blanding av gammelt/brukt og nye møbler... veldug gjerne IKEA. Det er ikke mer mareritt å lete der enn andre steder. De har en veldig fin nettside der du får alle mål og alternativer. Du kommer langt med å ha zalo, salmiakk, klorin og en eller annen vindus-spray til å vaske med. Kjøp deg en mopp som kan brukes til både vått og tørt, en støvsuger, noen "engangskluter" og et par microfilberkluter. Slike ting kjøper man gjerne mer av etter hvert som man ser behovet. IKEA har også rimelige og greie serviser som du kjøper i pakker med 6 av hver f.eks. Samme med kjeler/panner, glass og bestikk. Ingen vits i å ha for mye av sånt til å begynne med. Før du vet ordet av det har du mer enn nok. 1
Gjest Byliv Skrevet 3. januar 2014 #18 Skrevet 3. januar 2014 Der gikk den leiligheten i vasken... FY F... Hvorfor er jeg EGENTLIG IKKE overrasket?
Lea2 Skrevet 3. januar 2014 #19 Skrevet 3. januar 2014 Den gikk i vasken etter at du hadde kjøpt den og skrevet kontrakt? Forkjøpsrett? 1
Gjest Byliv Skrevet 3. januar 2014 #20 Skrevet 3. januar 2014 Nei, ingenting virker, og jeg HAR FAKTISK IKKE TID i min livssituasjon nå til å få forsinkelser i alle prosesser, uansett hva. Ingenting formelt er dårlig, jeg har en leilighet, og det er kult, dumt den ikke ''virker'' da... Jeg er faktisk SKREMT over at jeg selv ikke er overrasket over dette...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå