Gå til innhold

Lasagne oppskrift - vil du dele ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen dele en SUNN og god oppskrift på lasagne?

Har lyst å lære å lage selv, er lei av pakkelasagne i butikken.

Noen som har en SUNN og smakfull oppskrift å dele ?

Fint om den kan være litt "gå ned i vekt vennlig" :)

Anonymous poster hash: 331d6...3a8
Videoannonse
Annonse
Gjest Vinglepetra
Skrevet

Denne oppskriften er knall god og både lavkarbo og gluten vennlig.

Stek 500g karbonadedeig sammen med løk, paprika og selleri. Tilsett 400g hakkede tomater mot slutten av steketiden og la det småkoke i 30 min. Tilsett salt, pepper og chillipulver, samt oregano og basilikum.

Skjær 2 auberginer i skiver og stek dem på begge sider. Dette er "pasta platene".

Legg tomatsaus, cottage cheese og auberginer lagvis til du går tom for auberginer. Strø litt ost på toppen. Stekes på 200 grader i ca. 40 minutter.

Dette er kjempe godt og ordentlig mettende.

Skrevet

Lasagne uten hvitløk? Umulig!! :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mulig å få til lasagne med pastaplater, hvit saus og kjøttsaus magert uten å bruke cottage cheese, aubergine eller andre substitutter? Jeg vil gjerne det skal være vanlig lasagne dog prøver jeg å slanke meg også.

Anonymous poster hash: c0b96...d3d

Skrevet

Mulig å få til lasagne med pastaplater, hvit saus og kjøttsaus magert uten å bruke cottage cheese, aubergine eller andre substitutter? Jeg vil gjerne det skal være vanlig lasagne dog prøver jeg å slanke meg også.

Anonymous poster hash: c0b96...d3d

Det dreier seg vel i bunn og grunn om hvilke mengder du inntar. Det er ikke noe problem å spise "vanlig" lasagne hvis du moderere deg på mengden og heller fyller tallerkenen med salat.

Jeg buker forøvrig Toro-lasagnen som base og sper på med løk, gulrot, chilli og hvitløk, samt hakkede tomater i store mengder.

Gjest Vinglepetra
Skrevet

Lasagne uten hvitløk? Umulig!! :)

Jeg kan ikke fordra hvitløk, en av de få matvarene jeg ikke klarer å spise. Men selvfølgelig enig i at i en original lasagne oppskrift er hvitløk en selvskreven ingrediens

Skrevet

Lag en saus med løk, karbonadedeig, gulrot (gjerne raskpet) og hvitløk etter smak, som du surrer til det er mykt, bruk lite olje. Tilsett en boks med hermetiske tomater eller ferske tomater kuttet i små biter. (Jeg gidder aldri ta av skinnet). Krydder etter hva du liker, jeg bruker gjerne oregano, basilikum, litt chili eller paprika og salt/pepper. Dette skal koke lenge, minst to timer - syns jeg - på svar varme.

Bechamelsausen kan du lage uten smør, bare ved å rise sammen mel og melk (gjerne skummet) og koke til den er passe tykk og melsmaken er borte, minst 5 minutter. Salt, pepper og muskat etter smak.

Lasagneplater og saus legges lagvis, bruk gjerne fullkornsplater, og topp med en blanding av revet lettere og vanlig ost. Da sparer du litt fett og kalorier, samtidig som toppen blir fin.

Masse salat ved siden av, og du har en lasagne som ikke bør være altfor usunn,

(Har ikke mengder, jeg slumper i vei når jeg lager mat...)

:heks:

Skrevet

Bruker ca samme metode som Brunhilde. Tomatsausen er nesten kalorifri (med unntak av kjøttet og litt olje til steking), så det er evt ostesausen/bechamel og osten som er synderene her. Jeg synes fint lasagne kan ha masse tomatsaus og minimalt med bechamel. Det trenger heller ikke være et tykt lag med ost på toppen. Ost smaker veldig lite og et tynt lag er nok.

Jeg fikk forresten vegetarlasagne en gang.. ved et uhell (fikk ikke med meg at det var vegetar og bare pekte). Den var faktisk utrolig god. Tok en stund før jeg i det hele tatt merket at det ikke var kjøtt i den. I stedet var det diverse grønnsaker i den. Gulrot, sjampinjong, mais, løk osv. Det går fint an å bytte ut en god del av kjøttet og erstatte det med grønnsaker.

Og fullkornspasta er mye bedre enn vanlig pasta synes jeg. Mer tyggemotstand og ikke så "vassent" og slapt. Smaken er det ikke så stor forskjell på.

Skrevet

Hvor får man kjøpt fullkornspastaplater? Eneste plassen jeg har funnet det, er inni de toro-lasagne-pakkene. Men jeg liker ikke den lasagnen, og synd å hive 2/3 av pakken i søpla. Lager dere platene selv, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager alltid gigaporsjon med lasagne og fryser ned. Tar en 400grams pakke med karbonadedeig og en med svinekjøttdeig. Rasper opp 6-7 gulrøtter (økologiske), finkutter 3-4 løk og 2-3 kinesiske hvitløk, samt 1-2 røde chili. Har jeg rød paprika rasper jeg opp denne også. Tilsetter minst 4 bokser finhakkede tomater fra ica (de økologiske, de smaker best) og et glass tomatpure. Og vann. Lar dette koke noen timer med krydder som timian, sort pepper, laubærblad, oregano, basilikum etc. Egentlig det jeg finner for godt. Den er ferdig når gryta har kokt ned sånn at det ikke er en suppe lengre.

Hvit saus lager jeg på en annen måte enn vanlig. Tar to beger creme fresh og blander med et beger philadelfiaost og parmesan. Vet ikke om sausen er mindre kaloririk, men den er i allefall mye friskere :) Strør litt revet ost på toppen.

Anonymous poster hash: f64f9...418
AnonymBruker
Skrevet
Hvit saus lager jeg på en annen måte enn vanlig. Tar to beger creme fresh og blander med et beger philadelfiaost og parmesan. Vet ikke om sausen er mindre kaloririk, men den er i allefall mye friskere :) Strør litt revet ost på toppen.

Anonymous poster hash: f64f9...418

Jeg tror vi trygt kan konkludere med at den er kaloririk, du.

Anonymous poster hash: 34f73...07f

• Liker 2
Skrevet

Skal definitivt lage lasagne snart :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...