Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #1 Skrevet 16. mai 2004 Jeg er en av dem som regner denne dagen som en helt vanlig dag. Ikke skjønner jeg det hele store poenget med å feire Norges frigjøringsdag, da det bare ser ut til å øke nasjonalismen. Spurte kusinen min som er halvt svensk om de feiret deres dag, det er det nesten bare nazistene som gjør. Når jeg samtidig ser at folk her inne bare aksepterer norske flagg i barnetoget, ser jeg hvor ekstremt det har blitt. Jeg blir særlig provosert, når enn mener at utelandske skal integreres i landet. Men se på nordmenn i syden da. Der bor dem med butikker som selger se&hør, grandiosa og kavli kaviar. 17 mai det feirer dem, okkuperer spanias gater med nrske flagg. Husker de spurte en nordmann om de hadde likt at pakistanere feiret sin dag på Karl Johan. "det hadde vi ikke godtatt, svarte han. Hva er det med nordmenn, spør jeg. (jeg som skrev et innlegg under en annen tråd om 17 mai og flagg, hvor jeg sammenligner dagen med jula)
Gjest Elenath Skrevet 16. mai 2004 #2 Skrevet 16. mai 2004 17. mai er ikke frigjøringsdagen - det er 8. mai det. Jeg feirer 17. mai.
Gjest Elenath Skrevet 16. mai 2004 #3 Skrevet 16. mai 2004 denne tråden burde vel kanskje ligge et annet sted også? :klø:
Gjest Myumi Skrevet 16. mai 2004 #4 Skrevet 16. mai 2004 17. mai er ikke frigjøringsdagen - det er 8. mai det. Jeg feirer 17. mai. Kanskje gjest mener dagen for Unionsoppløsningen som er 7. Juni?
Gjest Hillary ute Skrevet 16. mai 2004 #5 Skrevet 16. mai 2004 Jeg synes absolutt det er verdt å feire Grunnloven vår! Dessuten er det jo tradisjon. Folk feirer jo jul uavhengig om de er spesielt kristne!
Gjest Poirot Skrevet 16. mai 2004 #6 Skrevet 16. mai 2004 Ikke skjønner jeg det hele store poenget med å feire Norges frigjøringsdag, da det bare ser ut til å øke nasjonalismen. Vi feirer Norges grunnlov. Sverige skal forøvrig begynne å feire sin dag også, fra og med i år eller neste år er dagen blitt fridag, for å øke folks oppslutning rundt dagen.
Gjest baby-E Skrevet 16. mai 2004 #8 Skrevet 16. mai 2004 Feirer vanligvis! Syns det er kost med oppstemte barn i tog, mange flagg, og mye liv. Får desverre ikke feiret noe særlig i år, da jeg må jobbe.... :-?
Gjest Gjesta Skrevet 16. mai 2004 #9 Skrevet 16. mai 2004 Feirer og feirer... Jeg går ikke i tog og vifter med flagg, men jeg pynter meg en smule mer enn på en vanlig dag,..ja å så spiser jeg is....Jeg oppfører meg med andre ord som på en hvilken som helst bursdag... :-) Forøvrig er jeg drittlei av folk som uttaler seg om nordmenn i syden som om vi skulle være de mest ufordragelige folkeslag som finnes... Clea
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #10 Skrevet 16. mai 2004 Forøvrig er jeg drittlei av folk som uttaler seg om nordmenn i syden som om vi skulle være de mest ufordragelige folkeslag som finnes... Å nei nei ikke meningen å fremstille nordmenn i syden som etnosentriske og egoistiske mennesker....
:-) anna Skrevet 16. mai 2004 #11 Skrevet 16. mai 2004 Klart man skal feire grunnlovsdagen. Det er faktisk det samme som å feire demokratiet. Vi er et av få land i verdenssammenheng som har en lang demokratisk tradisjon. Det betyr at vi er så privilegierte at vi kan stole på at den verden vi kjenner medlover, regler og retter kommer til å bestå omtrentlig uforandret i morgen neste uke og om ti eller femti år. Det skal vi være forbanna takknemlige for. Det er ikke slik alle steder i verden. veldig mange steder kjemper man for å få til et demokrati. Og nårman får det til, så er det så skjørt og så sårbart at det skal bare en litt maktsyk diktator til så er det rett tilbake til usikkerthet. For enkeltmennesker betyr det at man ikke kan planlegge livene sine i det hele tatt. Verden kan forandre seg over natta og man har allerede opplevd det flere ganger. Her i landet feirer vi ikke grunnlovsdagen med militære parader. Vi feirer den med barnetog. Særlig mer fredelig kan det vel ikke bli... men det er også et budskap om at demokratiet handler om å kunne stole på at det finnes en fremtid der man får utvikle seg. Jeg feirer 17.mai med glede. Og med takknemlighet for at jeg ble født i det landet jeg ble født.
Gjest Anonymous Skrevet 16. mai 2004 #12 Skrevet 16. mai 2004 Dere som ikke feirer, er dere unge enslige? Det er jo en stor dag? Her pynter vi og lager kaker og dessert. Ut med barnetoget. Først vokner vi til musikken før seks om morgenen. Så treffes vi kjente på byen. Så samles fam. til felles mat på et av hotellene. Der er det fest og alle er glade. Alle er pyntet. Så hjem til kaffe og kaker med fam. Så er det på byen igjen da borgertoget. Forøvrig masse som skjer rundt omkring. Dagen er rett og slett for kort. Dere som ikke feirer da, er resten av fam. slik også? Hva med deres barn?eller den dagen dere får barn? Skal ditt negative syn på dagen gjelde for barna og kone/mann? Bare undrer meg.....
Gjest StoreSky Skrevet 16. mai 2004 #13 Skrevet 16. mai 2004 Å feire nasjonaldagen i Norge er IKKE det samme som nasjonaldag i andre land! Vi feirer norges grunnlov av 1814, med barnetog midt i gatene. En hylles til Norge som demokrati og selstendig nasjon (selv om vi ikke ble helt fri fra sverige før i 1907..) Sverige og fleste land feirer nasjonaldagen med militærparader, tanks og soldater. Der står militærmakt og de ledene representanter (president, diktator, etc..) i sentrum. - ikke barn, kvinner og menn som bor i landet. Er litt trøtt men håper dere forstår..hmm..
Væren Skrevet 16. mai 2004 #14 Skrevet 16. mai 2004 Den dagen jeg slutter å feire 17. mai, da har jeg antagelig glemt å være takknemlig for hvor godt jeg har det! Vi bor tross alt i et land som har gitt oss mange rettigheter og muligheter! Dessuten synes jeg vi har en fantastisk flott og høytidsstemt måte å feire grunnlovsdagen og landet vårt på! Ingen stridsvogner og militære opptog, men bare glade barn og voksne i bunader og finstas! En flott og fargesprakende vårfest, musikk, sang, blomster, flagg og glede! HURRA FOR 17. MAI!!!
Gjest gjest1 Skrevet 16. mai 2004 #15 Skrevet 16. mai 2004 Feirer ikke 17. mai, og hadde jeg ikke hatt barn hadde jeg ikke feiret mye annet heller. Jeg hater sånne pliktdager, i alle fasonger og varianter. Da ungene gikk i park og på skole så er det klart vi feiret med nystrøkne klær, pølser og is, men nå som de bestemmer dagen selv, og tilbringer den med venner og gjør det de selv har lyst til, så ser jeg det som en velsignet fridag. I morgen har jeg tenkt å komme ajour med klesvasken og sitte på balkongen og lese, mens jeg spiller ett eller annet rolig i bakgrunnen.
~Viva~ Skrevet 16. mai 2004 #16 Skrevet 16. mai 2004 Jeg feirer ikke 17 Mai nei, og det har ingenting å gjøre med manglende takknemlighet over å få lov til å leve i et fritt, godt og selvstendig land. Det er selvfølgelig viktig å aldri glemme hvor heldige vi er, men selv om en prissetter dette og tenker på det iblant, så er det ikke alle som føler behov for å markere dette med en feiring en bestemt dag i året. Jeg gjør ikke det. Tror heller aldri jeg kommer til å gjøre det, men det kommer selvsagt til å bli en form for fest når jeg en dag får barn.
VesleBråka Skrevet 17. mai 2004 #17 Skrevet 17. mai 2004 Det har skjedd flere ganger. Et par ganger i yngre år har jeg vært utslått etter en overveldende 16.mai, et par ganger har jeg hatt eksamen 18. eller 19. mai og måttet prioritere lesing og dermed latt nasjonaldagen forbigått i stillhet.
Gjest Starya Skrevet 17. mai 2004 #18 Skrevet 17. mai 2004 Feire og feire fru Blom. Vi skal nå ut for å fortære is og pølser snart, men det er stort sett det hele. Taler og slikt styrer jeg langt unna. Toget fikk gå uten oss grunnet været i år.
Gjest Myumi Skrevet 17. mai 2004 #19 Skrevet 17. mai 2004 Vi feirer norges grunnlov av 1814, med barnetog midt i gatene. En hylles til Norge som demokrati og selstendig nasjon (selv om vi ikke ble helt fri fra sverige før i 1907..) Unionsoppløsningen skjedde den 7. Juni 1905.
Gjest Anonymous Skrevet 17. mai 2004 #20 Skrevet 17. mai 2004 17. mai er blitt "kuppet" av barnefamilier. For meg er 17. mai en påminnelse om at jeg verken har mann eller barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå