Gå til innhold

Dine beste salatoppskrifter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er superglad i salat og spiser vel det i snitt 1-2 ganger i uken til middag. Men, alltid den samme varianten; fullkornspasta, salat, paprika, tomat, eplebiter, kanskje litt surret løk, stekt kylling/skinke. Jeg elsker å bestille salat når jeg er ute og spiser, for da får jeg alltid så gode salater som er veldig annerledes enn min kjedelige. Har dere noen gode tips til salater som både er gode, mettende nok til å være middag og ikke altfor dyre? Dressinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å lage salat av stekt kyllingfilet, cherrytomater, crispisalat, ruccolasalat, rødløk, noen cashewnøtter og litt fetaost. Veldig godt!

AnonymBruker
Skrevet

Salatene du får servert ute kan du jo lage hjemme også da?

Jeg digger cæsarsalat, og synes salatoppskriftene til Jamie Oliver er fantastiske.

Lager ofte salat med feltsalat, gul paprika, ost (Jarlsberg eller en blåskimmelost), røkt skinke, pære og valnøtter. Det er kjempegodt med en søt dressing til.

En annen salat jeg spiser mye av er med røkelaks, cherrytomater, mozarella, gul paprika, kapers og ruccola.

Ellers er jeg fan av gresk salat.

Anonymous poster hash: d0e92...b0b
  • Liker 1
Gjest Ingaborga
Skrevet (endret)

Jeg har ingen bestemte oppskrifter, jeg bare hiver oppi det jeg føler for, men tingene jeg liker å blande oppi er f.eks forskjellige typer salat, småtomater, brødkrutonger, kylling, skinketerninger, fetaost, jordbær, melon, rå brokkoli, rå blomkål, paprika, avocado, ananas, pasta(skruer, rør eller sløyfer), tortillachips, og urter slik som fersk mynte, basilikum, og div krydder som salt og pepper, eller salatkrydder, og når jeg lager "tacosalat" bruker jeg salsa og rømme som dressing :)

Endret av Ingaborga
Skrevet

Jeg liker ruccola med cherrytomater,kalkunpålegg,valnøtter og chevre. Til dressing bruker jeg 2ss olivenolje,1ss rødvinseddik,1ss sukker,1ss sennep og 1ss honning.

Skrevet

Krydrer laks, steker den og lar den avkjøles.

Kutter opp salat (Isberg, paprika, vårløk, agurk og melon

Når laksen er avkjølt blandes den i salaten sammen med creme fraiche. (Det går også an å krydre kreme fraiche med hvitløk osv om ønskelig)

Av og til koker vi pastaskruer og skylder de i kaldt vann før vi blander de inn i salaten også

• Liker 1
Skrevet

Jeg blander det jeg vil av grønnsaker og har i :

Salmalaks som har ligget en halvtimes tid i en blanding av soyasaus, hakket hvitløk,chilli og ingefær og brunt sukker. :)

Skrevet

Ruccola, rødløk, sukkererter, tomater, spisspaprika, agurk, mais og Norvegia i terninger er min favoritt. Synes både tunfisk fra boks, (marinert) kyllingfilet, egg og skinke passer som protein i denne salaten. En liten dæsj sitron og en oljeskvett så blir det enda bedre. Er helt hekta på fransk dressing-miks fra Knorr til, selv om det er fy-fy med slike posemikser. :P

Skrevet

Ruccola, rødløk, sukkererter, tomater, spisspaprika, agurk, mais og Norvegia i terninger er min favoritt. Synes både tunfisk fra boks, (marinert) kyllingfilet, egg og skinke passer som protein i denne salaten. En liten dæsj sitron og en oljeskvett så blir det enda bedre. Er helt hekta på fransk dressing-miks fra Knorr til, selv om det er fy-fy med slike posemikser. :P

Liker posemikser også, hvorfor er det fy-fy?

Gjest Amber Rose
Skrevet

Åh, nå fikk jeg lyst på salat :sikle: Synd vi ikke har nok ingredienser i hus.

Skrevet

Liker posemikser også, hvorfor er det fy-fy?

Er bare jeg som helst vil lage alt selv, men ser ikke noe galt i det på generell basis. :)

AnonymBruker
Skrevet

Alle sier salat er så billig, men det er jo ikke det? En pose grønne salatblader ligger vel på 20kr+-. En isbergsalat koster vel mellom 10-20? Og man vil jo gjerne ha litt forskjellig grønnsaker i kanskje. Koster litt per stykk. Og kjøtt er jo kjempedyrt:( skal du ha salat uten kjøtt, så blir man jo aldri mett heller.

Ikke mat for en fattig student akkurat.

Anonymous poster hash: cd074...eab

AnonymBruker
Skrevet

Alle sier salat er så billig, men det er jo ikke det? En pose grønne salatblader ligger vel på 20kr+-. En isbergsalat koster vel mellom 10-20? Og man vil jo gjerne ha litt forskjellig grønnsaker i kanskje. Koster litt per stykk. Og kjøtt er jo kjempedyrt:( skal du ha salat uten kjøtt, så blir man jo aldri mett heller.

Ikke mat for en fattig student akkurat.

Anonymous poster hash: cd074...eab

Kjøp isbergsalat til 15-20 kroner, agurk til 12 kroner, tomat til 10 kroner, maisboks til 3 kroner og en løk til 2-3 kroner. Om du vil ha proteiner i salaten, så kjøper du en stor kyllingfilet pakke (2kg) for 120 kroner. Oppi der er det mange fileter. Eller så kan du kjøpe tunfisk boks til 10 kr, eller en skinkepakke til 20 kroner.

Vil ikke si at ca 50-70 kroner er dyrt for en stor bolle med salat. (Nå rekner jeg ikke med kyllingfileten).

Anonymous poster hash: 0d8d6...e9c

Skrevet

Jeg liker veldig godt å skjære alt som skal i salaten i små biter.

Liker å ha:

paprika

agurk

redikk

brokkoli i små biter

fetaost

rødløk

bønner

pinjekjerner

salatkylling

Bruker enten med en rømmedressing eller så lager jeg en vinaigrette

Skrevet

jeg liker med grilletkylling, og sånne tørre brødbiter som man kjøper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...