Gå til innhold

Kaliummangel og magert kosthold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har erfaring med det trådtittelen sier?Eg har restriktiv anoreksi, og har aldri hatt oppkast som eit problem. Kostholdet mitt er veldig magert og spiser ingen ting som innholder kalium. Har hatt dette kaliummanglende kostholdet i mange år,men den siste tiden (periodevis) har bp mine vist mangel på kalium.Har fått ein ny lege,som påstår at eg er nødt te å ha ein oppkastproblematikk siden kaliumen min til tider er lav. Eg kjenner dette gjer ganske vondt da eg blir mistenkt for noko som ikkje er sant. Eg har sagt at det ikkje er sant,og at eg tenker at den manglende kaliumen i kostholdet må være forklaringen, men blir bare avist. Har også veldig lav d vitamin.Kan det vore ein sammenheng?

Anonymous poster hash: 22ad5...b66
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.Eg har prøvd å google det forresten,men det kommer bare opp ein masse linker om kalsium.

Gjest Runforit
Skrevet

Er normalt for anorektikere og undervektige å ha kalsium mangel og utvikle osteoporose. Må ikke være bulimiker for det. Men uansett så skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg om om legen tror du kaster opp? Er ikke det viktigste at du blir frisk fra SF så du slipper mangelsykdommer?

• Liker 2
Skrevet

Kalium og kalsium er ikke det samme.

Grønne bladgrønnsaker, banan, avocado, dadler er eksempler på frukt og grønt med mye kalium i.

Kalsium finnes også i enkelte grønnsaker, men den mest kjente kilden er meieriprodukter som melk og ost. Hvorav ost inneholder mest gram for gram.

En av vitamin Ds oppgave er å sørge for opptak av kalsium i tarmen. Det er ganske lett å teste om du har får lite vitamin d. Det er bare en enkel blodprøve.

Den viktigste kilden til vitamin d er solen. I Norge er den ikke tilstrekkelig i høst, vinter og deler av vårmånedene. Da må du ty til tilskudd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er normalt for anorektikere og undervektige å ha kalsium mangel og utvikle osteoporose. Må ikke være bulimiker for det. Men uansett så skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg om om legen tror du kaster opp? Er ikke det viktigste at du blir frisk fra SF så du slipper mangelsykdommer?

Er ikkje kalsium eg spør om,men kalium. Det er ikkje det samma

Gjest Runforit
Skrevet

Er ikkje kalsium eg spør om,men kalium. Det er ikkje det samma Anonymous poster hash: 22ad5...b66

Leste feil. Uansett så fikk du svaret over.

AnonymBruker
Skrevet

Eg gjorde forsåvidt ikkje det. Eg lurte om det er nokon som har erfaring med kaliummangel som er kostholdt relatert. F.eks dere som er veganere.

Skrevet

Kalium blir kun tilført gjennom kosten. Det er mye kalium i banan, kaffe, ost og melk, mandler, grønnsaker o.s.v. Veganere/vegatarianere vil defor få i seg nok av det vil jeg tro.

Jeg vet ikke om kalium og d-vitamin henger sammen, da er det kalsium du tenker på som Supraspinatus skriver.

Vær oppmerksom på at høy/lav kalium kan føre til hjerterytmeforstyrrelser, håper du fikk info av legen om det :)

Skrevet

Kalium er helt essensielt for cellefunksjon og fungerer som en elektrolytt i kroppen. Det er også ganske lett å få målt om man har mangel via en blodprøve.

Rimelig enkelt å finne ut om du har en mangel, men det er vel mest vanlig ifm enkelte sykdommer eller hvis man bruker vanndrivende medisiner eller f.eks. har hyppig diaré/oppkast.

Kanskje det er det legen din tenker på?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja der

Rimelig enkelt å finne ut om du har en mangel, men det er vel mest vanlig ifm enkelte sykdommer eller hvis man bruker vanndrivende medisiner eller f.eks. har hyppig diaré/oppkast.

Kanskje det er det legen din tenker på?

Ja det er det h*n tenkjer på,men eg gjer ingen av delene,men alikevel viser bp kaliummangel fra tid til annen. I mitt hodet er det logisk at bp viser mangel da eg kun lev på ting som ikkje innheld kalium,men legen står på sitt. Og det gjer vondt og ikkje bli trudd

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her inne som har erfaring med det trådtittelen sier?Eg har restriktiv anoreksi, og har aldri hatt oppkast som eit problem. Kostholdet mitt er veldig magert og spiser ingen ting som innholder kalium. Har hatt dette kaliummanglende kostholdet i mange år,men den siste tiden (periodevis) har bp mine vist mangel på kalium.Har fått ein ny lege,som påstår at eg er nødt te å ha ein oppkastproblematikk siden kaliumen min til tider er lav. Eg kjenner dette gjer ganske vondt da eg blir mistenkt for noko som ikkje er sant. Eg har sagt at det ikkje er sant,og at eg tenker at den manglende kaliumen i kostholdet må være forklaringen, men blir bare avist. Har også veldig lav d vitamin.Kan det vore ein sammenheng? Anonymous poster hash: 22ad5...b66

Da må du øke kaliuminntaket ditt. Stabiliserer det seg ikke da, må man undersøke nyrefunksjon, eller om det kan være tilstander i mage- og tarm som fører til kaliummangel.

Det er ikke rart at han tror du kaster opp, eller om han skulle tro du bruker avføringsmidler.

Anonymous poster hash: 29d31...b83

Skrevet (endret)

Ja der

Ja det er det h*n tenkjer på,men eg gjer ingen av delene,men alikevel viser bp kaliummangel fra tid til annen. I mitt hodet er det logisk at bp viser mangel da eg kun lev på ting som ikkje innheld kalium,men legen står på sitt. Og det gjer vondt og ikkje bli trudd

Kan jeg spørre hva du spiser.. ?

Endret av Mediocre
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikkje helt om det er så smart. Kostholdet mitt går under kategorien faretruende lite,og vil ikkje trigge evt andre her inne. Men vil få frem at eg får proff hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Da må du øke kaliuminntaket ditt. Stabiliserer det seg ikke da, må man undersøke nyrefunksjon, eller om det kan være tilstander i mage- og tarm som fører til kaliummangel.

Det er ikke rart at han tror du kaster opp, eller om han skulle tro du bruker avføringsmidler.

Anonymous poster hash: 29d31...b83

Det er ikkje bare bare som eg skrev så har eg anoreksi,og det innebærer at det å legge til ting i kostholdet om eg ikkje føler meg trygg på ikke er så enkelt. Eg kan forstå at legen spurte,men nå eg sier at det ikkje er noko problem forventer eg å bli hørt. Eg er åpen om sykdommen min,og legger ikkje lenger skjul på ting. Eg vil ha hjelp,og skal eg få den hjelpa eg trenger kan eg ikkje helde tilbake noko som helst. Eg har sagt at han kan kontakte min terapeut gjennom mange år hvis han ønsker det.

AnonymBruker
Skrevet

Hatt kaliummangel med både bulimi og restriktiv anoreksi. Hadde ganske lave verdier, nede på 2,0 og ble ganske dårlig og innlagt på hjerteovervåkning med kalium intravenøst flere ganger. Hadde hjerterytme forstyrrelser. Det er veldig farlig med lav kalium. Man kan dø av det. Har også slitt med lav kalium når jeg har hatt restriktiv anoreksi, grunnen til at du sliter med det er nok ensidig og lite mat og mat som ikke inneholder kalium. Ble som deg også beskyldt for oppkast. Det du må gjøre er å finne deg mat som.inneholder kalium som du klarer å spise, ellers kan du få det i piller og flytende (reseptbelagt). Har du altfor lav kalium vil legen din vurdere dette. Jeg gikk på tilskudd i mange år.

Anonymous poster hash: 6e50a...b00

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hatt kaliummangel med både bulimi og restriktiv anoreksi. Hadde ganske lave verdier, nede på 2,0 og ble ganske dårlig og innlagt på hjerteovervåkning med kalium intravenøst flere ganger. Hadde hjerterytme forstyrrelser. Det er veldig farlig med lav kalium. Man kan dø av det. Har også slitt med lav kalium når jeg har hatt restriktiv anoreksi, grunnen til at du sliter med det er nok ensidig og lite mat og mat som ikke inneholder kalium. Ble som deg også beskyldt for oppkast. Det du må gjøre er å finne deg mat som.inneholder kalium som du klarer å spise, ellers kan du få det i piller og flytende (reseptbelagt). Har du altfor lav kalium vil legen din vurdere dette. Jeg gikk på tilskudd i mange år.

Anonymous poster hash: 6e50a...b00

Takk for svar.Det hjalp veldig. Nå er ikkje kaliumen min farlig lav og den kommer og går hvis du forstå ka eg mener,men det gjer vondt og ikkje bli trudd av legen min.

Skrevet

Hvordan er det mulig å få kaliummangel? Det er kalium i all mat, og mer kalium enn natrium i alle råvarer unntatt reker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det mulig å få kaliummangel? Det er kalium i all mat, og mer kalium enn natrium i alle råvarer unntatt reker.

Det er som eg har fått erfare,og som ein annen også seier fult mogleg. Når man lever på matvarer som innhelder veldig lite kalium,og når man går perioder uten noko som helst næring får man mangel.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kaliummangel da jeg hadde SF. Både da jeg bare var restriktiv og da jeg hadde atypisk anoreksi med oppkast. Så det er fullt mulig, og legen din er en dust. :)

Er det ingenting kaliumrikt du føler at du kan spise? Klarer du ikke å bytte ut noe av det lovlige med noe med mye kalium?

Hvis ikke kan du får kaliumtabletter hos legen din. Det er skummelt med ubalanse i de verdiene,og det kan føre til alvorlige hjerterytmeforstyrrelser. Så få i deg kalium!

Skjønner forresten godt at det er kjipt å ikke bli trodd. Ikke bare er det kjipt som voksen å bli behandlet som et barn som lyver og lurer,men samtidig er det jo SF-tankene oppi det hele, og de vil jo IKKE at en skal bli beskyldt for noe matrelatert som en ikke gjør.

Lykke til med å bli frisk, TS.

Anonymous poster hash: 5fc36...c25
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...