Gå til innhold

Barn av alenemødre har det best


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg tenker vel at ting er litt mer komplekse enn at vi kan skille klart mellom barn av alenemødre og andre barn., Men jeg syns faktisk at det var en fin vinkling og en del poenger som absolutt bør tas med i debatten om aleneforsørgere og disse familienes stilling i samfunnet.

Atmi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Forskjellen ligger vel i om det er en funksjonell eller dysfunksjonell familie, i bunn og grunn?

Mysan: Angående denne undersøkelsen, har du en link til den? Eventuelt et navn slik at man kan søke den opp? Jeg syns det er litt merkelig at denne undersøkelsen kan konkludere med at barn av alenemødre, generelt sett har det bedre enn barn som vokser opp med mor og far. Kan bare ikke begripe at fars nærvær kan være mindre heldig for et barn, på generelt grunnlag! Og: Sier denne undersøkelsen noe om barn som bor sammen med alenefar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta
Forskjellen ligger vel i om det er en funksjonell eller dysfunksjonell familie, i bunn og grunn?

Nettopp. Og problemstillingen forutsetter Tex at barnefaren er "en mann som deltar lite i hus og stell" eller noe i den duren, og det er en beskrivelse jeg nekter å tro gjelder menn flest.

Det finnes barn som ville hatt det best dersom deres alkoholiserte mor bodde et annet sted, barn som hadde hatt det best hvis deres vodelige far flyttet osv, men dersom et barn er så heldig at det er velsignet med to oppegående foreldre som er glade i hverandre så tror jeg at det er det aller beste.

Ingen er heller perfekte, jeg håper heller ikke det blir noe mål. Jeg kan bli rimelig irritert over at det flyter sure sokker på badet, og jeg vet at jeg er fæl til å glemme hvitosten på disken etter meg - forhåpentligvis kvalifiserer ikke disse lytene til at barna våre hadde hatt det bedre dersom en av oss flyttet.

Og hvem burde i såfall flyttet? Når ingen av oss er perfekte, men ingen har tendenser utover det normale? Er det en selvfølge at barna ville fått det best med meg, fordi huset da ville blitt ryddigere?

Og hvis det var slik at jeg da begynte å lese mer for barna - er det viktigere en daglig omgang med far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har alltid bruk for en god rollemodell fra hvert kjønn nært på seg.

Samfunnet har blitt feminisert, barn bor ofte hos bare mor, i barnehagen er det stort sett kvinner, i småskolen er det stort sett kvinner...Barn trenger begge kjønn, spesielt trenger gutter viktige mannlige forbilder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er visstnok gjort studier på familier der far er mye ute og reiser i jobben sin, som fex på en oljerigg, som sjømann e.l.

Det er gjort barneintervjuer, der barna sier at de har det best når far er borte, fordi mor da har tid til dem. Dette må jo kunne sies å være en form for aleneforeldertilværelse. Blir barn behandlet forskjellig i hjem som består av en forelder og hjem som består av to foreldre...?

Dette kan jo ikke sammenlignes med allenemortilværelsen.

Siden faren ofte er borte vil han naturlignok ta mye av mors oppmerksomhet når han er hjemme. Hun er også vant til å gjøre alt husarbeidet og gjør også alt dette når han er hjemme.

Familier der begge foreldre er tilstede vil ha fordeling av husarbeid, tid til hverandre som ikke nødvedigvis går på bekostning av barna og de vil være to personer til å gi barna oppmerksomhet og ta seg av dem i stedet for en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Forskjellen ligger vel i om det er en funksjonell eller dysfunksjonell familie, i bunn og grunn?

Mysan: Angående denne undersøkelsen, har du en link til den? Eventuelt et navn slik at man kan søke den opp? Jeg syns det er litt merkelig at denne undersøkelsen kan konkludere med at barn av alenemødre, generelt sett har det bedre enn barn som vokser opp med mor og far. Kan bare ikke begripe at fars nærvær kan være mindre heldig for et barn, på generelt grunnlag! Og: Sier denne undersøkelsen noe om barn som bor sammen med alenefar?

Det er mange år siden jeg leste det, men jeg mener det var i en avis - muligens Dagbladet (høres ikke det logisk ut?).

Husker overhodet ikke hvem som stod bak eller noe som helst, husker heller ikke mulige begrunnelser heller, bare vet at jeg har lest det, og det var en stor artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn har alltid bruk for en god rollemodell fra hvert kjønn nært på seg.

Samfunnet har blitt feminisert, barn bor ofte hos bare mor, i barnehagen er det stort sett kvinner, i småskolen er det stort sett kvinner...Barn trenger begge kjønn, spesielt trenger gutter viktige mannlige forbilder...

Tror det er viktig å separere hva som er feminine verdier her da. Jeg tror mange verdier blir "beslaglagt" som feminine uten at de egentlig er det. Min mann pleier ikke å ut i skogen og hugge trær, ut å fiske i øde fjellvann, gå på jakt, mekke bil osv. Han er imidlertid omtenksom, flink i huset, flink til å lage mat, omgjengelig og menneskeorientert. Han er ikke feminin av den grunn. Sånn sett har vi mye felles som vil bli formidlet til barna, noe også bare en av oss sikkert kunne klart å formidle. Det er ikke alltid slik at mor baker kaker og far jakter elg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg trodde faktisk alenemødre hadde MINDRE tid til barna sine enn mødre som har en partner. Er det ikke det det alltid snakkes om da? "Jeg er alene om alt, må jobbe overtid for å få det til å gå rundt, konstant dårlig samvittighet, alt husarbeidet må jeg gjøre selv, får ikke tid til ungene osv..."??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest allium
Det er visstnok gjort studier på familier der far er mye ute og reiser i jobben sin, som fex på en oljerigg, som sjømann e.l.

Det er gjort barneintervjuer, der barna sier at de har det best når far er borte, fordi mor da har tid til dem. Dette må jo kunne sies å være en form for aleneforeldertilværelse. Blir barn behandlet forskjellig i hjem som består av en forelder og hjem som består av to foreldre...?

Er det nå så sikkert at det er best for barna at mor ikke har andre interesser enn dem ? Klart barna synes det er fint - de ville sikkert likt å få sjokolade til frokost også.

Men trenger ikke barn også å se at voksne har et liv som dreier seg om noe annet enn å være mor/far ? Jeg tror ikke på å gjøre barna til midtpunkt i familien. Foreldrene må få fortsette sine egne liv, og heller ta barna med i det. Om det betyr at de blir "satt til side" mens mor og far er kjærester av og til, er det bare bra. De lærer at andre også har behov, og å vente på sin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veslebråka:

Ja, jeg burde nok presisere hva jeg mener med at samfunnet er blitt feminisert...

Jeg mener ikke at gutter må lære å hogge trær og mekke bil for å bli en ordentlig mann. Men kvinner og menn er meget forskjellig, selv om mange menn er flinke til husarbeid og matlaging også. Da vil jeg forresten også si at det er positivt for barna å se at også far gjør dette, ikke bare mor. Det er ikke et "kvinnfolkarbeid", men noe man kan samarbeide om.

Kvinner og menn kommuniserer også på forskjellige måter, vi er rett og slett forskjellige. Gutter har behov for å ha gode mannlige rollemodeller (din mann virker det som er det), slik at de heller blir påvirket av det som er sunt rundt dem, enn å bli påvirket av menn slik de er i action-filmer eller fra dataspill... Det var det jeg mente. Har skrevet en oppgave om dette skjønner du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke spørsmålet være om barn av aleneforeldre har det best? Det handler vel om at foreldrene kan rette all sin fokus på barna, men det har vel ikke noe med saken og gjøre, om det er mor eller far?

Jeg tror forøvrig at det er best for barn og bo sammen med begge sine foreldre, men at det selvfølgelig også finnes andre familiemønstre som fungerer fint...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hillary..
Påstand:

Barn av alenemødre har det best fordi mor er mer opptatt av å tilfredsstille barnas behov uten å være nødt til å ta hensyn til en mann som som oftest deltar lite i hus og hjem. Mor kan bruke lengre tid på ting som kveldsstell, lesing og turer der barna får all oppmerksomhet og hun slipper å bruke tid og krefter på å ta hensyn til en ekstra voksen.

Sant eller ikke?

Kvinner skal ikke ta seg av mannen. Skikkelige mannfolk gjør husarbeid!

Dessuten så er dette et sprøsmål om hva slags mennesker vi lager av de barna. Jeg mener bestemt at døtre og sønner får en bedre ballast om de vokser med en mamma og en pappa! Fysisk eller psykisk fraværende fedre er ikke et gode - enten han er ute av bildet, innimellom helgepappa, på sjøen (slik det var vanlig før i tiden!), i utenlandstjeneste i forsvaret, død eller sitter gjemt bak avisen og ikke viser følelser....

Tror man finner en del symptomer på fraværende fedre i vårt samfunn - både blant kvinner og menn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Påstand:

Barn av alenemødre har det best fordi mor er mer opptatt av å tilfredsstille barnas behov uten å være nødt til å ta hensyn til en mann som som oftest deltar lite i hus og hjem. Mor kan bruke lengre tid på ting som kveldsstell, lesing og turer der barna får all oppmerksomhet og hun slipper å bruke tid og krefter på å ta hensyn til en ekstra voksen.

Sant eller ikke?

Av og til er det sant, andre ganger er det ikke sant. Rent statistisk så er barn som bor med begge foreldre lykkeligere enn barn som bor med en av foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

dette blir bare snikk snakk og tull. men det som er sagt her oppe om at de blir pysete og får feminine trekk er bare nonsens. Kom med belegg for påstandene dine... Et barn har det best når foreldrene er lykkelige. Uansett om det er bare en eller om det er to foreldre. Det som blir sagt her oppe at barn sannsynligvis har det bedre med en forelder enn i et problemfyllt hjem med to foreldre er ikke sannsynlig...Det er selvfølgelig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...