Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en bsu og en ek konto. Dette er fordi jeg tror jeg kommer til å kjøpe leilighet før jeg får fylt opp bsuen min.

Planen min var å spare 2083 kr i mnd på bsu, og å spare 2000 på ek kontoen min i mnd. MEN så lurer jeg på, hvis jeg tar 25k fra ek kontoen min nå og setter inn på bsuen, får jeg mer renter da? Eller vil renten være det samme hvis jeg skal bruke flere mnd på å fylle opp bsuen?

Hvis jeg tar fra ek kontoen min, så kan jeg heller spare 4000 i mnd til den.

Hva burde jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får bedre rente på BSU kontoen din, så det vil lønne seg å fylle opp denne tidlig på året.

Anonymous poster hash: bd39d...a1d
  • Liker 3
Skrevet

Men får man rente for hele året? Eller bare i det vi går over til et nytt år?

Fordi man kan jo sette inn 20k i januar og la de stå til desember og fortsatt ta de ut. Får man renter på de da?

Skrevet

Renten regnes fra den dag du setter inn pengene. Og du får nok en prosent mer på BSU enn på sparekonto (avhengig av hvilke banker du velger)

Så sett inn hele BSU-beløpet med en gang du. Og vurder også å opprette en BSU2-konto hvis banken din har noe slikt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

pinlig...

Endret av vestia
AnonymBruker
Skrevet

Spørs på hvilken bank du har, jeg har årlig rente i DnB, og fikk nettopp renter. Andre banker har månedlig eller halvårlig. Du kan jo se på kontoutskrift for din BSU-konto? Hvis det er årlig rente spiller det ikke noen rolle når du setter dem inn :-)

Dette stemmer da virkelig ikke. Renten regnes fra dagen du setter inn pengene, men utbetalingen skjer ofte ikke mer enn en gang i året.

Anonymous poster hash: 9b0d1...47d

• Liker 4
Skrevet

Dette stemmer da virkelig ikke. Renten regnes fra dagen du setter inn pengene, men utbetalingen skjer ofte ikke mer enn en gang i året.

Anonymous poster hash: 9b0d1...47d

Åja, jaja. Så sett inn kjapt, da

Skrevet

Renten regnes fra den dag du setter inn pengene. Og du får nok en prosent mer på BSU enn på sparekonto (avhengig av hvilke banker du velger)

Så sett inn hele BSU-beløpet med en gang du. Og vurder også å opprette en BSU2-konto hvis banken din har noe slikt.

Takk for svar allesammen.

Men jeg har bare 200k på ek kontoen, og tenkte å kanskje kjøpe leilighet om 3 år, kanskje tidligere. Hvis jeg lager meg en bsu 2, så er jeg redd for at det kommer til å gå inn mye penger der og ikke nok på ek kontoen. Hva tror dere?

Skrevet

Jeg har forresten kapasitet til å spare ca 40-60k i året.

Skrevet

Du bruker BSU2-kontoen som EK dersom det trengs. BSU+ BSU2 = 50 000 max.

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet

Sett inn maks beløp på BSU raskest mulig for å tjene mest på renter. Du får renter per dag pengene står på konto, men selve utbealingen kan skje litt hver mnd eller alt på slutten av året.

AnonymBruker
Skrevet

Sett inn maks beløp på BSU raskest mulig for å tjene mest på renter. Du får renter per dag pengene står på konto, men selve utbealingen kan skje litt hver mnd eller alt på slutten av året.

Ja, man taper ca. 1 krone for hver dag man venter, og det er mye penger.

Anonymous poster hash: b0ca6...af2

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar allesammen.

Men jeg har bare 200k på ek kontoen, og tenkte å kanskje kjøpe leilighet om 3 år, kanskje tidligere. Hvis jeg lager meg en bsu 2, så er jeg redd for at det kommer til å gå inn mye penger der og ikke nok på ek kontoen. Hva tror dere?

Skal du ikke bruke BSU-pengene til bolig? Eller skal du la dem stå til du blir 33?

Skrevet

Skal du ikke bruke BSU-pengene til bolig? Eller skal du la dem stå til du blir 33?

...eller lengre... Ingen tvinger deg til å bruke dem før du er 34.

Gjest Inggolf
Skrevet

...eller lengre... Ingen tvinger deg til å bruke dem før du er 34.

ingen tvinger deg vel noengang?

Foresten TS; Nå er det jo sagt allerede, men jeg skal si deg at det lønner seg å sette alt inn fortest mulig ja! Setter hele beløpet inn 1. januar hvert år, og jeg døde litt på meg da jeg logget meg inn i dag og så hvor mye renter jeg har fått dette året her!!! :daane: Jeg trodde ikke det var mulig å få såå mye i rente, men joda! Bsu er topp!

Skrevet

ingen tvinger deg vel noengang?

Hvis noen vil gjøre det samme med BSU/BSU2 som Nordea gjør med sin Boligsparekonto (halverer renten etter fylte 34) kan det jo diskuteres hva som er tvang og hva som er dumt..

• Liker 1
Gjest Inggolf
Skrevet

Hvis noen vil gjøre det samme med BSU/BSU2 som Nordea gjør med sin Boligsparekonto (halverer renten etter fylte 34) kan det jo diskuteres hva som er tvang og hva som er dumt..

En halvrente må jo være bedre enn ingen rente- altså ingen grunn for å skynte seg å bruke opp BSU dersom det ikke er nødvendig? Og halv rente er jo fremdeles en god del tusen :jepp: ( det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye det er snakk om at man har der inne da)

Skrevet

En halvrente må jo være bedre enn ingen rente- altså ingen grunn for å skynte seg å bruke opp BSU dersom det ikke er nødvendig? Og halv rente er jo fremdeles en god del tusen :jepp: ( det kommer jo selvfølgelig ann på hvor mye det er snakk om at man har der inne da)

Poenget er jo at mange velger å la BSU/BSU2 stå når de kjøper bolig fordi de får bedre avkastning på innskuddet enn renten på lånet. (Forutsatt at de har nok EK uten å bruke innskuddet)

Hvis renten halveres vil det sjeldent være lurt å beholde innskuddet etter at du har tatt opp boliglån.

Gjest Inggolf
Skrevet

Poenget er jo at mange velger å la BSU/BSU2 stå når de kjøper bolig fordi de får bedre avkastning på innskuddet enn renten på lånet. (Forutsatt at de har nok EK uten å bruke innskuddet)

Hvis renten halveres vil det sjeldent være lurt å beholde innskuddet etter at du har tatt opp boliglån.

åja, sånn ja. Men det er jo forstårlig at det er sånn.

Men er man under 34 så lønner det seg ihvertfall å ikke bruke dem selv om kontoen er full :)

(men jeg vet at det ikke var det du mente noe annet om altså)

Skrevet

Jeg skal bruke bsu pengene til å betale ned boliglån, til slutt, når det ikke lengre "lønner" seg å ha den. Jeg vil prøve å få mest mulig fordeler ut av den før jeg avslutter den, derfor skal jeg ha ek på siden. Jeg jeg tror jeg trenger hvertfall 300k i ek, da jeg sikter meg inn på ei utdanning som ikke ha en så godt betalt jobb. Også vil jeg være helt sikker på at jeg ikke blir nødt til å ta av bsuen til ek før en er fyldt opp. Dette er fordi jeg har bare 60k på bsu, og kan fortsatt spare mye. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...