AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #1 Skrevet 31. desember 2013 Jeg skal lage kalkun for første gang, og har lest så mye oppskrifter at hodet går i spinn... Så jeg trenger litt hjelp! Planen var å koke kraft på innmaten og lage saus av det, men jeg er litt usikker på hvordan... Er veldig takknemlig om noen vil komme med gode råd, og gjerne steg for steg forklaring! Har lest så mye forskjellig . Og kan jeg lage sausen tidlig på dagen også varme opp til gjestene kommer? Anonymous poster hash: 95a49...378
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #2 Skrevet 31. desember 2013 Jeg lager en enkel fløte saus Lag fløte saus som du lager brun saus, bare bytt ut melken med fløte og dropp sukkerkuløren. På slutten siler du i stekekraften fra kalkunen. Får skryt for denne hver gang Altså: Brun smør og rør inn mel Ha i litt og litt fløte slik at det ikke klumper seg. Ha i kraft fra kalkunen og smak til med salt og pepper. Har desverre ikke nøyaktige mål, tar det alltid på øyemål. Men google brun saus så finner du mål der Anonymous poster hash: b8dd9...fa4
andy capp Skrevet 31. desember 2013 #3 Skrevet 31. desember 2013 Dersom du vil bruke innmaten: Skyll innmaten godt, del opp de største bitene litt, brun i godt smør i en god gryte. Når alt har fått god farge, slå over kokende vann og la det hele trekke ca to timer, skum av eggehvitestoffene som flyter opp. Lag en jevning av mel og vann, tilsett under visping til ønsket konsistens, tilsett fløte og smak til med salt og pepper og eventuelle andre krydder etter egen smak. Sausen kan godt lages tidlig på dagen og varmes opp til måltidet, vær obs på¨at du da kanskje må spe litt ekstra da den kan tykne litt.
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2013 #4 Skrevet 31. desember 2013 Vi kokte kraft på innmaten, gulrot, løk og litt purre igår. Lot det stå noen timer før vi silte det. Så fikk det kjøle seg og vi fjernet fettet (legger seg på toppen). Brunte smør og mel, tilsatte kraften og lot dette putre til melsmaken ble borte. Har også hatt litt vann i langpanna under kalkunen, her har også fettet blitt fjernet og krafta har havnet i sausen. Litt salt og pepper, resultat nam nam saus... Varmer den opp igjen før servering og tilsetter da en god fløteskvett!Anonymous poster hash: 75ee8...e1a
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2014 #5 Skrevet 2. januar 2014 Vi gjør det slik hvert år og får mye skryt for akkurat sausen Ta innmaten i en gryte dekket med vann. La det stå å surre like lenge som kalkunen steker. Bruk stekepose til kalkunen. Når den er ferdig tar du kraften fra kalkunen(klipper hull i posen) og bruker denne kraften med den fra innmaten. Sil alt og kok opp. Tilsett brunost, sitron, fløte ,salt, pepper og sennep (uten frø). Dersom du vil ha tykkere saus bruk litt maizena mel. Det står på pakken hvordan. Prøv deg frem litt etter litt. Det blir himmelsk! Anonymous poster hash: 939f5...ba4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå