Gå til innhold

Hund med løs mage. Noen med gode råd?


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Vofsen har vondt i magen.

Dvs hun har løs mage. Det er ikke diarè, men løst og det kommer lite, men ofte.

De to siste nettene har hun mast om å få gå ut, noe som er ganske unormalt her i huset. Vi var ute en tur i går kveld og da vi kom hjem gråt hun av glede og spurtet ut for å gjøre fra seg.

Jeg har tidligere fått råd om å la hunden faste et døgn og siden gi lite mat dagen etter. Dette hjalp ikke så mye.

Mener at jeg fikk råd om å gi kefir eller noe sånt, men er ikke sikker.

Bør vel også nevne at hunden har god matlyst, ser frisk og rask ut osv. Men hun spiser alt hun kommer over. Finner hun en søppelpose og ingen er hjemme, så spiser hun gjerne innholdet :tunge1: .

Noen som har gode råd til meg, slik at vofsen blir bra i magen og at mamsen kan gå på jobb med god samvittighet 18. mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke fiskeboller i huset, men ris skal jeg nok klare å grave fram.

Takk for tips... alt skal prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke har blitt bedre før tirsdag, så tar vi nok en tur til dyrlegen uansett.

Regner med at det ikke er noen fare, så lenge hunden spiser, drikker og er i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har funnet ut at det hjelper med en blanding av litt dårlig kokt ris og leverpostei. Rådet er "godkjent" av vetrinæren og har fungert raskt de gangene jeg har forsøkt.

Diare/løs mage hos hund er ingenting å bekymre seg over før det har gått minst en uke, så lenge hunden ellers virker frisk. (Også ref. vetrinæren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar henne faste til i kveld og prøver med ris og leverpostei.

Så får vi se da...

Ikke greit å være "liten" vofs og ha vondt i magen :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biola!

Uten smakstilsetning!

Jeg kan komme med noen korte råd, noen mer alvorlig enn andre. Jeg lover, jeg har vært igjennom hele regla med en hund med kronisk diare i noen måneder...

1) Sulte hunden et helt døgn (ikke med valper/unghunder)

2) Fôre mange ganger, med små mengder - helst 5 ganger om dagen (trapp ned til 3 etter noen dager med fin avføring, så videre til 1 eller 2 som vanlig etter ei ukes tid med fin avføring)

3) Bland foret med istykkerkoktris og bløt det i risvann lenge før servering (mykt fôr=mildere for magen).

4) Gi gjerne godt moste fiskeboller og krafta med maten.

5) Ikke gi uhorvelige mengder vann, gjør som med maten (lite og veldig ofte)

6) Blir hunden dårlig igjen, stopper du matingen et halvt døgns tid før du går på med bare istykkerkokt ris

7) Blir hunden dårlig igjen, stopper du matingen et halvt døgns tidfør du går på med bare moste fiskeboller

Dersom hunden ikke er tynn fra før eller mister almenntilstanden, kan hunden godt testes slik en uke eller to før man drar til veterinæren.

Zoolac er forresten ikke noe man skal bruke i hytt og pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det heldigvis ikke skikkelig diarè.

Bare løs mage.

Litt vanskelig å få tak i ting og tang når det er helg, så vi får bruke det vi har frem til tirsdag.

Takk for alle gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er skadelig med Zoolac? Nå har ikke akkurat hunden min diare i hytt i pine heller da, så det er ikke brukt så mange ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det som er skadelig med Zoolac? Nå har ikke akkurat hunden min diare i hytt i pine heller da' date=' så det er ikke brukt så mange ganger...[/quote']

Det er ikke skadelig. Men man bør prøve å få bukt med "saker og ting" på en aller mest naturlig måte først... Det er en grunn til at det bare selges hos veterinærer.

Deleieren av den ene hunden vi har er veterinær og hun ville gjøre ett forsøk eller to uten Zoolac før vi tydde til Zoolac. En gang eller to gjør sikkert ikke noe, men plutselig sitter man der med et større problem enn man først antok... Dét vet jeg alt om, gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esther

Jeg fikk en eller annen "pasta" som jeg sprøytet rett i munnen på hunden min da den hadde diare ... I tillegg måtte han gå på et diett-for fra Hill. Han ble raskt god - på forhånd fikk jeg tips fra veterinæren om å prøve loff eller ris sammen med kylling ... det skulle virke stoppende - men for min vovse så ble det ikke bra før jeg fikk medisin og spesialmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fia Ferrari

Hei!

Jeg har en hund som er svært plaget med akutt diare. Hun er nå 2 år,og har hatt akutt diare 4gr. Og da står det på hele døgnet hver andre time

HELE tida, så jeg har fått erfart at hunden er såkalt "min"! Den er definitivt ikke resten av familiens hund om natta da nei!

Det går an å kjøpe noe på apoteket uten resept som heter CANICUR.Dette har de på apoteket der vi bor iallefall, må spørre om det, lå ikke ute i hyllene.Dette midlet normaliserer tarmens funksjoner,og kan gies sammen med ZOOLAC som er melkesyrebakterier. Men dette har aldri fungert alene for min hund, så vi har alle gangene med diare fått penicillinsprøyte,3dagers kur med det samme hjemme i tillegg til CANIKUR og ZOOLAC. Nå etter siste "sjau" skal hun spise spesialfor som vi får kjøpt hos vet. i minst 2mnd.slik at magen skal venne seg til å bli "normal" igjen.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vofsen min er frisk igjen.

Var ultraslapp i går, men i dag er hun helt fin igjen.

Takk for alle gode råd.

Vi lot henne faste et døgn og ga henne kokt ris dagen etter. Så fikk hun vanlig fòr den tredje dagen, men mindre og oftere enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempegodt å høre! Det er godt å få løst slikt på den aller mest naturlige måten. Bare sånn dersomattevissomatte.

Jeg lover - ingen ønsker en hund med kronisk diaré!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...