Gå til innhold

Må alt ha en diagnose?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg ble informert av en psykiater for ikke lenge siden at de var pliktige til å sette en diagnose på pasientene. Så nå har jeg en diagnose som egentlig ikke stemmer helt.

Jeg hadde lyst til å spørre om hva de gjorde hvis det ikke var noe feil med pasienten, dessverre gjorde jeg ikke det.

Jeg har egentlig intrykk av at samtlige av Norges befolkning vil kunne passe inn i en eller annen diagnose, og om det ikke stemmer helt så setter man bare 'atypisk' foran diagnosen.

På mange måter er det jo bra at man får en diagnose, men jeg synes det er litt skremmelig at man skal sykeliggjøre det minste avvik.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tar man opp ressurser hos psykiater eller psykolog dersom en ikke trenger hjelp? Dessuten er de pliktige til å sette diagnose fordi utredning helst skal skje fortest mulig, dermed er det vanlig å operere med midlertidige diagnoser til man har funnet ut nøyaktig hva pasientens problem er.

Anonymous poster hash: c0440...172
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor tar man opp ressurser hos psykiater eller psykolog dersom en ikke trenger hjelp? Dessuten er de pliktige til å sette diagnose fordi utredning helst skal skje fortest mulig, dermed er det vanlig å operere med midlertidige diagnoser til man har funnet ut nøyaktig hva pasientens problem er.

Kan man ikke slite uten at man nødvendigvis må ha en diagnose? Det er normalt å ha det vanskelig i perioder, de fleste vil vel kanskje ha behov for psykolog en eller annen gang, betyr det at alle må ha en diagnose?

• Liker 6
Skrevet

Kan man ikke slite uten at man nødvendigvis må ha en diagnose? Det er normalt å ha det vanskelig i perioder, de fleste vil vel kanskje ha behov for psykolog en eller annen gang, betyr det at alle må ha en diagnose?

Man har ikke nødvendigvis behov for psykolog "bare" fordi man har en forbigående depresjon eller sørger. En har behov for profesjonell hjelp når en er såpass plaget av en psykisk lidelse at det hindrer en i å fungere noenlunde normalt. Dessuten har man ikke "diagnose," man har en psykisk lidelse psykiater/psykolog må utrede for å kunne diagnostisere og dermed behandle på riktig måte.

Skrevet

Man har ikke nødvendigvis behov for psykolog "bare" fordi man har en forbigående depresjon eller sørger. En har behov for profesjonell hjelp når en er såpass plaget av en psykisk lidelse at det hindrer en i å fungere noenlunde normalt. Dessuten har man ikke "diagnose," man har en psykisk lidelse psykiater/psykolog må utrede for å kunne diagnostisere og dermed behandle på riktig måte.

Vel, de kaller det diagnose, og det står i journalen din, så den blir med deg, altså ikke midlertidlig. Jeg har uten tvil hatt behov for psykolog og innleggelser de siste årene, uten at det nødvendigvis er noe "galt" med meg, jeg ble diagnostisert med en personlighetssforstyrrelse, ikke særlig morsomt å høre at jeg har en forstyrret personlighet. (Noe jeg ikke har, er bare ikke helt vanlig :P) Uansett, så fjernet en psykiater den diagnosen, og erstattet den med en annen (fordi han var pliktig til å sette en diagnose på meg). Det er ikke noe feil med meg, jeg har bare slitt og hatt behov for hjelp.

Jeg synes det er synd at alle må passe innenfor en liten boks, er du litt utafor har du en eller annen diagnose.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er synd at alle må passe innenfor en liten boks, er du litt utafor har du en eller annen diagnose.

Alle må ha en diagnose, og "situasjonsbetinget depresjon" er vel ganske ofte brukt.

Anonymous poster hash: 409d9...d02

• Liker 3
Skrevet (endret)

Alle må ha en diagnose, og "situasjonsbetinget depresjon" er vel ganske ofte brukt.

Anonymous poster hash: 409d9...d02

Den er forsåvidt grei. Det jeg synes er mest skremmende er at man diagnostiserer med personlighetsforstyrrelser, aspergers, adhd osv, for da er det ikke nødvendigvis noe som er galt eller negativt (depresjon er alltid negativt), men kun det at man ikke passer helt inn. Og da er det ikke pasienten det er noe galt med, men samfunnet!

Endret av mandel92
  • Liker 3
Skrevet

Det å få en diagnose fører til visse rettigheter. Er nok derfor de må sette en diagnose så kjapt som mulig, men det går nok litt kjapt i svingene innimellom...

Skrevet

Vel, jeg fikk feil diagnose og ble feilbehandlet i mange år.

Synes også de var litt vel ivrige etter å sette diagnose i starten, istedet for å høre nøyere etter hva jeg sa, og være åpne for at alle mennesker er forskjellige i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: b6392...ff0
Skrevet

Har også tenkt på dette mange ganger. Jeg har hatt ca 15 forskjellige diagnoser opp gjennom årene, og har nå gått til en privat psykolog og en offentlig (idiotfastlege) for å ta nye utredninger for å se hva som har stemt og ikke. Det hun nyeste nå har kommet frem til er at jeg ikke har noen diagnoser - om det er noe galt med meg så har jeg noen traumer fra barndommen og burde nok fått "tilknytningsskade" eller hva det heter da jeg var yngre (men det kunne hun visstnok ikke sette som diagnose nå). Hun private kom også frem til at jeg ikke har noen diagnoser.

Well, fuck the system sier jeg.

Anonymous poster hash: f9dc0...fca
Skrevet

Jeg ble informert av en psykiater for ikke lenge siden at de var pliktige til å sette en diagnose på pasientene. Så nå har jeg en diagnose som egentlig ikke stemmer helt.

Jeg hadde lyst til å spørre om hva de gjorde hvis det ikke var noe feil med pasienten, dessverre gjorde jeg ikke det.

Jeg har egentlig intrykk av at samtlige av Norges befolkning vil kunne passe inn i en eller annen diagnose, og om det ikke stemmer helt så setter man bare 'atypisk' foran diagnosen.

På mange måter er det jo bra at man får en diagnose, men jeg synes det er litt skremmelig at man skal sykeliggjøre det minste avvik.

Hei!

Dette gjelder og for somatikken.

Drar du på legevakten, får du en diagnose. Dette kan være smerter i arm, brudd, diaré, brudd i nese osv.

Samme gjelder psykiatrien.

I journalen kan det stå at pasienten har en depresjon, selv om situasjonen er langt mer omfattende enn at tilstanden kun kan beskrives med ett enkelt ord.

Anonymous poster hash: 36d7d...c69

• Liker 1
Skrevet

Jobber i psykiatrien. Alle pasienter må ha en diagnose. Finner man ikke noe diagnose/dvs at pasienten konkluderes frisk etter 3-4 samtaler settes ofte diagnosekoden Z 00.4 Generell psykiatrisk undersøkelse, rett og slett fordi man må sette en diagnose uansett.

Anonymous poster hash: 666a1...71c

• Liker 1
Skrevet

Den er forsåvidt grei. Det jeg synes er mest skremmende er at man diagnostiserer med personlighetsforstyrrelser, aspergers, adhd osv, for da er det ikke nødvendigvis noe som er galt eller negativt (depresjon er alltid negativt), men kun det at man ikke passer helt inn. Og da er det ikke pasienten det er noe galt med, men samfunnet!

Hva får deg til å tro at slike diagnoser slenges etter folk helt uten videre? Er du klar over hvor strenge diagnosekriteriene er?

Jeg har en sønn med autisme og utredningen var ganske omfattende prosess der det var et helt team som tilslutt vurderte og avgjorde om han "kvalifiserte" til å få diagnosen.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

Hva får deg til å tro at slike diagnoser slenges etter folk helt uten videre? Er du klar over hvor strenge diagnosekriteriene er?

Jeg har en sønn med autisme og utredningen var ganske omfattende prosess der det var et helt team som tilslutt vurderte og avgjorde om han "kvalifiserte" til å få diagnosen.

Støtter denne. Har selv adhd,og det var ikke en diagnose som ble satt i løpet av en time.Det var mange som måtte kobles inn.

Skrevet

Men det er jo slik at alle mennesker kan passe under kriteriene for en eller annen diagnose, det er det jeg synes er litt problematisk. Jeg tror ikke at diagnosene autisme, adhd osv. blir "kastet" etter folk, men jeg lurer på om det i det hele tatt trenger å være en diagnose? Når man gir noen en diagnose sier man jo indirekte at det er noe feil med dem.., noe som ofte ikke er tilfellet. Jeg gikk lenge å trodde at alt var feil med meg, spesielt etter at jeg fikk en personlighetsforstyrrelse, så ikke alltid at det å gi folk en diagnose fører noe godt med seg.

Skrevet

Men det er jo slik at alle mennesker kan passe under kriteriene for en eller annen diagnose, det er det jeg synes er litt problematisk. Jeg tror ikke at diagnosene autisme, adhd osv. blir "kastet" etter folk, men jeg lurer på om det i det hele tatt trenger å være en diagnose? Når man gir noen en diagnose sier man jo indirekte at det er noe feil med dem.., noe som ofte ikke er tilfellet. Jeg gikk lenge å trodde at alt var feil med meg, spesielt etter at jeg fikk en personlighetsforstyrrelse, så ikke alltid at det å gi folk en diagnose fører noe godt med seg.

Ja diagnosene er nødvendige fordi de åpner dørene for å få hjelp. Hadde ikke min sønn fått diagnosen så hadde han ikke utviklet seg noe som helst og vi ville slitt forferdelig mye med han. Det at han har diagnosen gjør at vi får hjelp slik at han kan utvikle seg og er vi heldige så vil han kunne klare seg selv i voksen alder.

Det finnes flere diagnoser som man ikke kan gjøre stort annet med enn å lære seg å leve med det, men når man får diagnosen får man endelig et svar på hvorfor man har plagene og man kan lære seg å leve med det og vite at man ikke bare har innbilt seg at man har vondt som f.eks ved fibromyalgi.

Gjest Blomst83
Skrevet

Ja diagnosene er nødvendige fordi de åpner dørene for å få hjelp. Hadde ikke min sønn fått diagnosen så hadde han ikke utviklet seg noe som helst og vi ville slitt forferdelig mye med han. Det at han har diagnosen gjør at vi får hjelp slik at han kan utvikle seg og er vi heldige så vil han kunne klare seg selv i voksen alder.

Det finnes flere diagnoser som man ikke kan gjøre stort annet med enn å lære seg å leve med det, men når man får diagnosen får man endelig et svar på hvorfor man har plagene og man kan lære seg å leve med det og vite at man ikke bare har innbilt seg at man har vondt som f.eks ved fibromyalgi.

Og uten enkelte diagnoser får man heller ikke den medisien man har behov for for å holde en sykdom i sjakk. I mitt tilfelle som gjelder adhd er jeg avhening av diagnosen for å kunne få ritalin.

Skrevet

Jeg hadde et stort angsproblem (som psykologen var enig i), men passet likevel ikke inn i en spesifikk diagnose. Var litt sånn og litt sånn...

Anonymous poster hash: a54e2...07f

Skrevet

Jeg fikk diagnose "antisosial pf" og "borderline pf" uten at psyk engang fortalte meg det før jeg fikk avslutningsbrev derfra. Kalles ikke det å kaste diagnoser etter folk?

Skrevet

Jeg fikk diagnose "antisosial pf" og "borderline pf" uten at psyk engang fortalte meg det før jeg fikk avslutningsbrev derfra. Kalles ikke det å kaste diagnoser etter folk?

Joda, de kommer med forslag til diagnose i hytt og pine. Disse blir stående i papirene dine resten av livet. Selv var jeg angivelig schizofren i et år uten at de tok seg bryet med å fortelle meg det.

Anonymous poster hash: 8820a...622

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...