Gå til innhold

Dessert til nyttårsaften

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal lage dessert til nyttårsaften til 7 personer og alternativene er foreløpig: (andre forslag tas mot med stor takk!!)

* Dronning mauds fromasj - Uten portvin

* Creme brulee

* Panna cotta

* Hvit sjokolademousse

Har aldri laget noen av disse før, og vil lage noe som ikke er stor fare for at går galt, og noe folk flest spiser! Hvilken ville du valgt? Eller har du kanskje et bedre forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt dronning maud ;) har selv laget det idag til nyttårsaften, men husk at du må lage det dagen før.

Hvis du også lurer på oppskrift:

8 egg
10ss sukker
5dl kremfløte
8 plater gelantin
og lys kokesjokolade reven.

først ville jeg lagt gelantinen i kaldt vann.
deretter ville jeg pisket fløten om til krem, for så å satt den i kjøleskapet.
Etter det ville jeg pisket eggidosis av eggene og sukkeret, og når det er blitt en tykk eggedosis ville jeg tatt å klemt vannet ut av gelantinen, for så å tilsatt 2-3 ss med kokene vann, (jeg gjorde dette i en kopp), bare sørg for at gelantinen er skikkeligt oppløst, du vil jo ikke ha klomper i eggedosisen.

Tilsett gelantinen mens du lar mikseren går, litt og litt, sørg for at det ikke blir klompite.
Når du har tilsatt all gelantinen, skal du tilsette kremen, sørg for at kremen blir rørt ut, rør gjerne med en ballongvisp.
når alt er tilsatt kan du begynne å legge lagvis i en bolle :)

Anonymous poster hash: 6eb04...709
Skrevet

Jeg ville laget panna cotta! Kjempegodt, og veldig enkelt så lenge du passer på å røre i fløten underveis. Dronning Maus fromasj har jeg aldri smakt, men utfra oppskriften så det jo godt ut. :)

Skrevet

Jeg ville valgt dronning maud ;) har selv laget det idag til nyttårsaften, men husk at du må lage det dagen før.

8 egg

10ss sukker

5dl kremfløte

8 plater gelantin

Etter det ville jeg pisket eggidosis av eggene og sukkeret, og når det er blitt en tykk eggedosis ville jeg tatt å klemt vannet ut av gelantinen, for så å tilsatt 2-3 ss med kokene vann, (jeg gjorde dette i en kopp), bare sørg for at gelantinen er skikkeligt oppløst, du vil jo ikke ha klomper i eggedosisen.

Tilsett gelantinen mens du lar mikseren går, litt og litt, sørg for at det ikke blir klompite.

Når du har tilsatt all gelantinen, skal du tilsette kremen, sørg for at kremen blir rørt ut, rør gjerne med en ballongvisp.

Dette er foresten til 8 Personer ! :)

Skrevet

Dronning Maud er DRITGODT. Elsk

Skrevet

Dronning Maud!! Det skal jeg også lage til imorgen. Lager den tidlig på morgenen av, Trenger minst 6-7 timer på å stivne i kjøleskap.

Anonymous poster hash: 64758...742
Skrevet

Dronning Maud er ganske godt. Ellers er multekrem enkelt og greit å lage, men da må du ha multer, som selvsagt må kokes først, så det er kanskje ikke et alternativ?

• Liker 1
Skrevet

Hva med sjokolademousse, sitronfromasj eller riskrem? :) Nam!

Anonymous poster hash: 84c5e...e2e
Skrevet

Tuusen takk for forslag alle dere! Så mange snille mennesker her! Multekrem er en favoritt, men en av gjestene liker det ikke, og det ble både sitronfromasj og riskrem i jula. Ser ut til at det blir dronning Maud, må komme meg opp tidlig i morgen å få laget den, for må handle inn det jeg trenger, så får ikke gjort det idag.

MEN jeg leste et sted at om desserten lages uten portvin smaker den ikke annet en fløte og sukker, så dere som skal lage eller har smakt, er det med eller uten? Og hvilke erfaringer har dere?

Igjen tusen takk for svar :)

Skrevet

8 egg

10ss sukker

5dl kremfløte

8 plater gelantin

Takk for oppskrift :)

Skrevet

Tuusen takk for forslag alle dere! Så mange snille mennesker her! Multekrem er en favoritt, men en av gjestene liker det ikke, og det ble både sitronfromasj og riskrem i jula. Ser ut til at det blir dronning Maud, må komme meg opp tidlig i morgen å få laget den, for må handle inn det jeg trenger, så får ikke gjort det idag.

MEN jeg leste et sted at om desserten lages uten portvin smaker den ikke annet en fløte og sukker, så dere som skal lage eller har smakt, er det med eller uten? Og hvilke erfaringer har dere?

Igjen tusen takk for svar :)

Der jeg er fra brukes det ikke portvin i den i det hele tatt.

Jeg har smakt dronning maud pudding med konjakk, og fy f**** så vondt det smakte!

Den smaker så mye mer enn fløte og sukker skal jeg si deg. Den har en veldig god og mild ettersmak, vanskelig å beskrive den, men...

• Liker 1
Skrevet

Der jeg er fra brukes det ikke portvin i den i det hele tatt.

Jeg har smakt dronning maud pudding med konjakk, og fy f**** så vondt det smakte!

Den smaker så mye mer enn fløte og sukker skal jeg si deg. Den har en veldig god og mild ettersmak, vanskelig å beskrive den, men...

Takk for svar! Turte ikke ta sjansen da jeg ikke fikk lest kommentaren din før det jeg var å handlet, så det ble Panna cotta på meg! Får teste Dronning Maud en annen gang :) Godt nyttår!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en rette smaken skal det være god portvin i en Dronning Maud.

Men det er helt riktig at i noen deler av landet er ikke det vanlig og det henger sammen med religiøsitet, økonomi og tilgang på varer (har en mormor som var husstellærerinne i mer enn 50 år).

Anonymous poster hash: 434d0...2ab
Skrevet

For en rette smaken skal det være god portvin i en Dronning Maud.

Men det er helt riktig at i noen deler av landet er ikke det vanlig og det henger sammen med religiøsitet, økonomi og tilgang på varer (har en mormor som var husstellærerinne i mer enn 50 år).

Hmm, aldri hørt det før.

Jeg er fra der desserten faktisk kommer fra, og aldri hørt om at det skal være portvin i. Har som sagt smakt det (et annet sted i landet) hvor det var konjakk i. Det smakte helt grusomt, og ødela selve smaken av dronning maud.

AnonymBruker
Skrevet

Desserten er ikke norsk. Vet at området rundt Haugesund påstår det men oppskriften er engelsk. Vet det er som å banne i kirken men det er sannheten.

Helt enig i at konjakk ikke hører med.

Skrevet

Desserten er ikke norsk. Vet at området rundt Haugesund påstår det men oppskriften er engelsk. Vet det er som å banne i kirken men det er sannheten.

Samme hvor den kommer fra, men jeg synes at alkohol rett og slett dreper hele den gode smaken.

Men, det er meg da.

Skrevet

Har du noen lenke til at den er engelsk? Siden de engelske nettsidene jeg har vært innom forteller at den er norsk...

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Har du noen lenke til at den er engelsk? Siden de engelske nettsidene jeg har vært innom forteller at den er norsk...

:heks:

Lurer på det samme selv faktisk, har kun sett sider som forteller at den er norsk, fra haugesund i 1906.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...