Gå til innhold

Voksne folk som ikke liker noenting...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en venninne som er kresen så til de grader, og i morgen skal de komme på besøk til oss. Da er det påan igjen med å finne noe hun kan spise.
Hun spiser bare Toro-mat, ingenting som er laget fra bunnen. Det eneste hun spiser av kjøtt er kjøttdeig og pølser. Spiser ikke fisk/sjømat.
Av pasta liker hun bare spaghetti med kjøttdeig og dolmiosaus. Spiser ingen grønnsaker.
Jeg har laget diverse ting tidligere når de har vært på besøk - lammesteik, kalkun, hjemmelaget lasagne, tapas osv. Hun liker ingenting fordi hun ikke liker kjøttet/krydderet/grønnsakene.
Men jeg nekter å lage spaghetti med kjøpesaus på nyttårsaften fordi hun ikke liker noe annet!
Hadde egentlig planer om å lage tapas i morgen (de skal spise middag hjemme og kommer her på kvelden), men hun liker jo ikke det heller. Føler vi bør ha noe å servere når de kommer her på kvelden. Hun smaker ikke på noenting av tapas, bare kanskje litt foccacia, men da plukker hun ut soltørkede tomater og oliven.
Noen forslag til tapas eller andre retter for ekstremt kresne mennesker eller?

Anonymous poster hash: c3c7f...d4a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres slitsomt ut.. Siden de skal spise hjemme, trenger du jo ikke å servere så mye mat.. Liker hun ost og kjeks kanskje? Hvis hun ikke liker osten, så liker hun kanskje kjeksene? Eller du kan servere tapas hvis du vil, så får hun bare sitte og pille i foccaciabrødet sitt...

Du kan jo også spørre om det er en eller annen smårett/tapasrett hun liker, så kan du lage det hvis det ikke blir for mye arbeid.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes du skal lage tapas, da blir det jo i det minste mindre synlig for dere andre at hun ikke spiser enn om det er en flerretters meny der hun ikke har valgfrihet.

Saltkokte amandinepoteter kunne kanskje være en mulighet? Og kjøttboller/albondigas som ikke er for sterkt krydret?

Anonymous poster hash: 51319...a76
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har en samboer som er slik.

Det er bare søppelmat som er interessant. Salat, grønsaker og helt ordinær mat med poteter og annet tilbehør får han til å rynke på nesen.

Det er merkelig nok også veldig viktig at det er fett, så om det er fisk så skal det selvfølgelig være pommesfrites til som drypper av olje...

Det er en del folk som bare ikke har lært seg å sette pris på mat, eller egen kropp og kosthold.

Anonymous poster hash: 6e785...d9e
  • Liker 8
Gjest New_Girl
Skrevet

Hvis de skal spise middag hjemme, kan du ikke servere tapas til dere andre, og bare sette frem noe snacks som hun kan spise da?

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes den enkleste løsningen i dette tilfellet er å lage god mat til resten av besøket og så kjøpe pølser eller et glass Dolmio til venninnen din. Det blir litt ekstra pes med matlagingen, men samtidig så slipper alle andre å spise halvfabrikata på nyttårsaften.

• Liker 5
Skrevet

Hvorfor i all verden skal man lage egen mat til en som er kresen? Lag tapas, og finner hun ikke noe der hun liker...ja da får hun la være å spise. Så enkelt er det i mitt hode.

Hadde det vært snakk om allergier så hadde jeg gladelig disket opp med en ekstra rett, men ikke fordi man er så kresen at man bare spiser søplemat.

• Liker 18
Gjest Lille-pus
Skrevet

Om en enkelt gjest er så barnslig i matveien så lar jeg ikke dette ene mennesket ødelegge de resterende gjestenes kulinariske opplevelser ved mitt bord.

det er brød i brødboksen og pålegg i kjøleskapet dersom noen fremdeles ikke har vokst fra det jeg kaller 6-åringens 'allergi mot løk'...

Tapas er så variert at finner hun ikke noe hun kan nedverdige seg til å spise så får hun ta med matpakke.

Enkelte må nærmest 'ristes voksne'.

• Liker 14
Skrevet

Kjenner at jeg hadde blitt en smule provosert av en slik gjest. Hadde servert det jeg selv ville og ikke latt henne bestemme. Og ellers bare oversett det. Hvis det var snakk om allergi etc, så ville det stilt seg annerledes.

• Liker 3
Skrevet

Takk for alle svarene!
Jeg tror jeg står på min plan om å servere tapas, så får hun spise foccacia og kanskje noen kjøttboller.
Trist å måtte tilpasse alt til henne når resten av gjestene gledelig spiser tapas så...

• Liker 7
Gjest tuppesjura
Skrevet

Jeg er ganske kresen av meg, men hvis vi skal i selskap, så sier jeg fra at de ikke skal ta hensyn til meg. Det er mitt problem at jeg er kresen. Ønsker ikke oppstyr rundt det i det hele tatt, og setter meg bestandig på en ende slik at færrest mulig skal se at jeg ikke spiser.

Server det du ønsker å servere, så ordner nok venninnen din seg selv! :)

• Liker 5
Gjest kassycat
Skrevet

Jeg er ganske ille selv, men mat fra bunnen av ser jeg da på som det beste. Aldri spist frukt el grønt. Ever. Barnslig, jeg vet, men det har bare blitt sånn. Jeg elsker også kjøttdeig, lasagne er tingen her. Det er nå vel en grei rett?

Skrevet

Jeg er ikke kresen, men er vegetarianer og vant til at jeg ikke kan spise hva som helst. Jeg tar gjerne med egen mat til meg selv for å spare verten for ekstraarbeid. Det kan denne vanskelige venninnen også gjøre.

Anonymous poster hash: f1c68...204
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg blir veldig fristet til å spørre om dette er en voksen person? Altså, jeg vet at noen er veldig kresne, men a. dette er av det verre tilfellet jeg har hørt om og b. det er én ting å ikke like, noe annet å ikke smake på noe. Som voksen bør man i det minste smake litt for syns skyld, med mindre det er veldig spesiell mat.

Jeg kan gjerne strekke meg langt for å lage noe gjestene liker, men jeg serverer ikke ferdigmat. Hvis du serverer tapas, er det hennes problem om blir sittende og spise deler av foccatia.

Ser forresten nå fra overskriften at det ikke er snakk om et barn, selv om det kunne høres sånn ut.

Endret av Vera Vinge
  • Liker 3
Skrevet

Det er ikke alle som er kresne som synes det er spesielt artig å være det. Mange vet at de er krevende gjester, og tar mange hensyn, som for eksempel å ta med mat selv eller spise på forhånd.

Nå vet jeg selvsagt ikke hvordan venninnen i dette tilfellet har det. Hvis hun forventer å alltid få det hun liker, er det klart at man blir mindre innstilt på å tilpasse seg. Men dersom hun pleier å ta hensyn, så synes jeg at det er en hyggelig gest å lage en liten enkel rett kun til henne, spesielt på en dag som nyttårsaften.

• Liker 3
Skrevet

Jeg blir veldig fristet til å spørre om dette er en voksen person? Altså, jeg vet at noen er veldig kresne, men a. dette er av det verre tilfellet jeg har hørt om og b. det er én ting å ikke like, noe annet å ikke smake på noe. Som voksen bør man i det minste smake litt for syns skyld, med mindre det er veldig spesiell mat.

Jeg kan gjerne strekke meg langt for å lage noe gjestene liker, men jeg serverer ikke ferdigmat. Hvis du serverer tapas, er det hennes problem om blir sittende og spise deler av foccatia.

Ser forresten nå fra overskriften at det ikke er snakk om et barn, selv om det kunne høres sånn ut.

Dette er en dame på 30 år ja. Hun er veeeldig på å fortelle hva hun ikke liker. Når jeg har laget så enkle ting som lasagne og taco sitter hun og rynker på nesen og sier hun liker ikke. Når jeg lagde taco spurte hun om jeg kunne lage egen kjøttdeig til henne. Grunnen til dette er at jeg lager hjemmelaget tacokrydder, men det liker hun visstnok ikke. Hun må ha sånn på pose...

Hun er grei ellers altså, men det er litt slitsomt å ta hensyn hele tiden. Får ringe henne og sjekke tilstanden litt før jeg bestemmer om jeg skal lage spaghetti eller noe til henne...

Gjest New_Girl
Skrevet

Dette er en dame på 30 år ja. Hun er veeeldig på å fortelle hva hun ikke liker. Når jeg har laget så enkle ting som lasagne og taco sitter hun og rynker på nesen og sier hun liker ikke. Når jeg lagde taco spurte hun om jeg kunne lage egen kjøttdeig til henne. Grunnen til dette er at jeg lager hjemmelaget tacokrydder, men det liker hun visstnok ikke. Hun må ha sånn på pose...

Hun er grei ellers altså, men det er litt slitsomt å ta hensyn hele tiden. Får ringe henne og sjekke tilstanden litt før jeg bestemmer om jeg skal lage spaghetti eller noe til henne...

Men de skal jo ikke to middager, vel? Hvis de allerede har spist når de kommer til dere så er vel greia bare at de skal ha noe å knaske på utover kvelden? Sett frem noe sjokolade og potetgull så er jo hele greia løst. Så kan dere andre kose dere med tapas.

• Liker 1
Skrevet

Men de skal jo ikke to middager, vel? Hvis de allerede har spist når de kommer til dere så er vel greia bare at de skal ha noe å knaske på utover kvelden? Sett frem noe sjokolade og potetgull så er jo hele greia løst. Så kan dere andre kose dere med tapas.

Ja det er jo forsåvidt sant, siden hun tross alt skal spise middag hjemme... Da holder det jo egentlig med litt snop osv, selv om vi andre spiser mat. Og blir det for gale kan hun lage seg et ostesmørbrød eller noe. Nei, får høre litt med henne :)

Skrevet

Jeg hadde ringt henne og sagt at jeg ikke aner hva jeg skal lage som hun liker og spurt om hun kunne gi meg et tips eller om hun kanskje kunne ta med seg noe hun likte, etter å ha fortalt hva jeg allerede hadde planlagt å ha på bordet.

Gjest New_Girl
Skrevet

Ja det er jo forsåvidt sant, siden hun tross alt skal spise middag hjemme... Da holder det jo egentlig med litt snop osv, selv om vi andre spiser mat. Og blir det for gale kan hun lage seg et ostesmørbrød eller noe. Nei, får høre litt med henne :)

Ja, hør med henne. Er hun så kresen som du skriver så bør hun egentlig være fornøyd med at hun får noe i det hele tatt :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...