Gå til innhold

Det beste med Bergen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Planlegger å flytte til Bergen til sommeren og lurer på hva dere mener er det beste ved Bergen? Mat, uteliv, severdigheter, beste butikker, hvor jeg kan gå på loppemarked, friluftsliv, bading, hvor jeg finner mennesker med interesse for film, data, historie, lotr, osv. Og gjerne linker til nettsider /blogg om Bergen.

Merci!

Anonymous poster hash: 92690...434
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiver meg på denne. Vurderer å flytte selv.

Skrevet

Dytter opp!

Anonymous poster hash: 92690...434
Skrevet

På Outland loker ofte fantasynerdene. Det finnes også en gruppe som driver med middelalderinspirert hærkamp, Kongshirden mener jeg å huske at de kaller seg. Mennesker med interesse for film, historie og data finner du overalt.

Bergen er en koselig by omgitt av fin natur. Hva eksakt er det du lurer på?

Skrevet

Verdens fineste by, er mye spennende og gjøre her.

Skrevet

Bergen er en regntung liten by, lite som skjer, lite og tilby.

Anonymous poster hash: 32b03...0de

• Liker 1
Skrevet (endret)

Uteliv:
Garage: Bar med egen konsertavdeling. Spilles i all hovedsak rockemusikk. 20 års aldergrense i helgene, 18 resten av uken. På tirsdager arrangeres det wineyard, som rett og slett er billig vin og masse rockemusikk =)
Hulen: Utested som er populært blant studenter. Holdes ofte konserter, og spilles mye metal og rock. Aldersgrense 20 år, men 18 år på konserter.
Kvarteret: Studentenes utested i Bergen, men man trenger ikke være student for å være der. Alle som jobber der er frivillige. Arrangeres ofte konserter. Er et veldig fint sted om man vil sette seg ned med venner, snakke og ta en øl. Spiller en del rock. Aldersgrense 20 år, 18 med studentbevis.
Metro: Nattklubb hvor det spilles mye listepop, typ Rihanna og Avicii, mikser, og litt house. Er et såkalt classy sted, hvor det er kleskrav. Spilles av og til konserter der, men er mest dj-er. Fin blanding av dansegulv og prateområder. Aldersgrense 22 år, 20 på torsdager.
Luux: Veldig likt Metro.
Fotballpuben: Bar hvor det sendes fotballkamper støtt og stadig. Om kvelden i helgene er det dansegulv og musikk. Klientellet er i alle aldre, fra 18 år og oppover. Musikken som spilles er listepop for det meste, og mikser.
Downstairs: Diskotek som ligger i etasjen under fotballpuben. Spiller listepop og litt house. Her er det svært vanskelig å holde en samtale, er hovedsakelig bare dansing og drikking som skjer. Aldersgrense 18 år torsdager, 20 år fredager og lørdager.
Er maaaange flere utesteder, noe til enhver smak og aldersgruppe. Men orker ikke liste oppe alle :) Omtrent alle ligger noen meter unna hverandre, i sentrum.

Mat:
Er masse restauranter i Bergen! :D Både norsk, asiatisk, spansk, brasiliansk, thai, sushisteder, kafeer. Av de som serverer typisk norsk mat vil jeg anbefale Holbergsstuen, Dickens, Kjøttbasaren og Bergen Matbørs. Der serveres det raspeballer, torsk, lam, kjøttkaker og hjort :)
Av asiatiske vil jeg anbefale kinarestauranten China Palace, sushistedet Sumo, thairestauranten Ma Ma Thai og vietnamesiske Bambus Marken.
Av de spanske liker jeg kjempegodt maten på Lille Escalon!! Tapas-mat :D
Ellers er det også Fridays, flere Egon-er og Bocca, som både serverer mat og er utested.
Må heller ikke glemme å nevne at Starbucks er kommet til byen også!

Severdigheter:
Akvariet: Ligger på Nordnes, og noe man må besøke MINST én gang! Om man er heldig får man med seg mating av pingvingene og selene.
Arboreet: Botanisk hage som ligger på Milde i Ytrebygda bydel, sør i Bergen. Er utrolig fint å se på blomsterhavet der på sommerstid :)
Fløybanen: Fløybanen er banen man tar for å komme seg opp Fløifjellet. Man kan fint gå opp også, men med å ta banen får man med seg hele utsikten, som er imponerende flott.
Bryggemuseet: Ligger på Bryggen, og viser veldig mye av Bryggens og også Bergens historie, gjennom hanseattiden og oppover. Er veldig interessant!
Troldhaugen: Hjemmet og eiendommen til komponisten Edvard Grieg. Det ligger også en stor konsertsal der, hvor det ofte holdes klassiske konserter. Absolutt verdt et besøk :)

Bading:
Sentralbadet: Ligger midt i byen, og er et innendørs basseng. Er noen år siden jeg var der sist nå, men det er helt greit basseng, stort og fint, med stupebrett, og et mindre basseng ved siden av.
Slåtthaug: Også innendørs, ligger på Skjold, 20 min kjøring unna sentrum.
Nordnes sjøbad: Er et utendørs basseng med oppvarmet sjøvann. Er åpent i sommersesongen, og er veldig populært.

Grønneviken, Kyrkjetangen, Skjoldabukten, Melkeviken er fire utendørs badeplasser i Bergensområdet med sandstrender. Er flere også, men er disse jeg kom på nå. Er populære på sommerstid.

Håper dette hjalp litt hvertfall :)

Endret av Bergensjenten
  • Liker 2
Skrevet

Hvis du bosetter deg i sentrum er det beste med Bergen at alt er tilgjengelig i gåavstand. Natur, kultur, uteliv, shopping og i grunnen alt du kan tenke deg i en norsk by. Studerer eller jobber du i sentrum har du ikke behov for bil for det er mulig å gå på tvers av sentrumskjernen på 15 minutter. Bergen sentrum er veldig konsentrert og oversiktlig i forhold til f.eks Oslo.

• Liker 3
Skrevet

Shopping i Bergen? Er stappfull av kjedebutikker som Cubus og Hm..... Hulen er kjedelig, utestedene utdatert for lenge siden, en mnd i byen og du har sett og gjort alt.

Skrevet

De har ikke engang ett skikkelig Museum en gang.

Skrevet

Men de har meg!...

(Jeg er overtrøtt.. )

Men Bergen er en super koselig by. Rolig og fin. Takler ikke Oslo f.eks. For mye bråk og kaos, og det er så mye folk.. Bergen er hjemmekoselig på en måte. Ikke noe jeg sier fordi jeg derfra, men fordi den faktisk er det ♡

Skrevet

De har ikke engang ett skikkelig Museum en gang.

Vi har diverse museer. Bl.a. flere som er eksklusivt for Bergen.

Du bruker dessuten ordet "ett" feil, som mange på KG gjør. Irriterende!

Anonymous poster hash: c96a1...d5e

• Liker 1
Skrevet

Og det er?

Skrevet

Og det er?

Gjest bustyvel
Skrevet

Bergen er definitivt en flott by! Ville ikke nølt et sekund med å flytte dit iallefall *savne*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...