Gå til innhold

Ostekake med rømme


ninuska_

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg lagde en ostekake med kun rømme (uten kremost) for et halvt års tid tilbake, og den var knallgod. Problemet er at jeg klarer ikke å finne igjen oppskriften! Alt jeg søker på har kremost i seg. Jeg mener å huske at det var rømme, sitrongele + noe mer, men jeg husker selvsagt ikke alt og ikke forholdet.

Har noen en oppskrift på en god ostekake med kun rømme? Så blir nyttårsaften reddet! Takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du erfaring med å lage noen av dem? Var det en spesiell du mente? Jeg kan fint søke, og jeg har søkt lenge nå, men alle inneholder kremost :)

Niks, jeg bruker å lage denne kaken når jeg vil ha ostekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som tåler kremost - og den smakte helt likt med kun rømme, så jeg ser ikke problemet? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest navnelapp

Mitt poeng er at du finn ikkje ostefri ostekake ved å søke på ostekake. Det du leiter etter er vel oppskrift på ei rømmekake, eller noko slikt. Men det er jo ikkje verre enn å bytte ut volumet med kremost med same volum med rømme, og framleis bruke sitrongelé som stabiliseringsmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en oppskrift som har gått i arv i familien, på en fromasjkake. Ikke rømme i den oppskriften, men den kan uansett minne litt om ostekake.

Bunn:

3 eggehviter

200 gr melis

200 gr malte mandler

1 ts bakepulver

- eggehviter og melis piskes stivt, mandler/bakepulver vendes inn. Ha i smurt kakeform. Stekes i 160gr i ca 30 min.

Fromasj:

3 eggehviter

3 ss sukker

3 dl fløte

4-5 plater gelatin

- eggehviter og sukker piskes, noe av fløten (underkant av halv dl) varmes opp for å smelte oppbløtt gelatin, resten av fløten piskes. Alt vendes sammen, fløtegelatinen til slutt. Fordel over den avkjølte kakebunnen (med ringen på), la stivne kjøleskap.

Pynt gjerne med gelelokk som på ostekake. Gelatinen kan også byttes ut med gelepulver med smak, men ikke bruk mye vann for pølse det opp. Har også brukt saften av en sitron i fromasjen for en frisk smak.

Anonymous poster hash: bea8c...4f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...