Gå til innhold

Lyst til å bake rundstykker - dette er hva jeg har

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å bake rundstykker i dag (helst ganske sunne), men jeg finner ingen oppskrift hvor jeg har alle ingrediensene som skal brukes, og jeg er for feig på kjøkkenet til å bare leke meg frem.

Det jeg har i skapet er:

Siktet speltmel
Hvetemel

Sukrin Gold (har ikke så veldig mye igjen, men litt)
Havregryn (lettkokte)
Lettmelk
Egg
Tørrgjær

Bakepulver
Raps/olivenolje

Er det noen som kan hjelpe meg å sette sammen en oppskrift med det jeg har? Jeg er helt fersk på baking, og har aldri laget rundstykker før.

Anonymous poster hash: 81d22...da2
Videoannonse
Annonse
Gjest ms_kwang
Skrevet

trenger ikke lettmelk eller bakepulver iaff :P
Men vil du ha fine rundstykker eller grove? x)

Gjest ms_kwang
Skrevet

Eller sukrin, ender du vel opp med grove boller tilslutt :fnise:

Gjest ms_kwang
Skrevet

eller du kan jo sikkert bruke melk også xP

5dl melk eller vann
1pk gjær

4ss olje

2ts sukker

1ts salt

1ts malt kardemomme

3dl havregryn (lettkokte)
650 g hvetemel

Slik gjør du

1. Varm melken til den er fingervarm, 37 °C. Smuldre gjæren i den lunkne melken. Ha i resten av ingrediensene. Elt deigen godt. Dryss i mer mel til deigen er glatt og ikke kleber, og slipper bakebollen. Dekk bakebollen og la deigen heve til dobbelt størrelse, ca. 30 minutter, på et lunt sted.

2. Ha deigen ut på melet bakebord. Del den i 16 like store emner. Trill dem til boller og legg dem på en stekeplate med bakepapir. Dekk rundstykkene med klede, og la dem etterheve til dobbelt størrelse, ca. 30 minutter.

3. Pensle dem lett med vann, og dryss over havregryn. Stek rundstykkene midt i ovnen på 220 °C i ca. 10 minutter. Avkjøl på rist.

• Tid: over 60 min
  • Vanskelighetsgrad: middels

Porsjoner: 16

Fra opplysningskontoret for brød og korn x)

Gjest ms_kwang
Skrevet

Men note to self..
Sukrin er vel mye søtere enn sukker?
Altså du trenger mindre mengder sukrin enn pr gram sukker? :P

halv ts, 1 ts istedet for 2ts kanskje? x)

Gjest ms_kwang
Skrevet

Kanskje du finner noen andre oppskrifter også :P

Jeg skal slutte å skrive her nå..føler jeg spammer ned tråden din jeg :fnise:

Skrevet

Hehe, jeg har jo ikke peiling, så skrev bare det jeg fant i skapet/kjøleskapet ;)

Tusen takk for oppskrift!

Gjest ms_kwang
Skrevet

No problemo! xP

jeg finner oppskrifter veldig lett ;)

Men jeg lager en del mat også da og aaav og til, så må man bare sløyfe noe med noe annet, men ikke overdrive :P

fortell oss hvordan de ble senere da? :)

Skrevet

Ikke bruk sukrin. Sukkeret er ikke ment å søte rundstykkene, men er der for å gi startnæring til gjæren.

Hvis ikke du har vanlig sukker eller druesukker, kan du kjøre to dadler, en fiken eller en toppet spisekje rosiner (eller liknende) sammen med noen skjeer vann i hurtigmikser, sånn at det blir "flytende, og ikke for chunky. Eller du kan droppe sukker, og bruke lengre hevetid.

Kok opp to-tre desiliter vann. Ta av platen når den koker, og ha i en desiliter havregryn. La stå fem minutter, og så heller du det i bakebollen, etterfyll med to desiliter vann eller melk.

Ha i en halv til en teskje salt (for smak og for gjæren)

Ha i en halv til en teskje sukker eller druesukker (eller rosinsørpa fra tidligere i innlegget)

Ha i en klunk med olje (raps, jordnøtt, solsikke men ikke oliven.) 4-5ss

Ha i ei pose tørrgjær.

Ha i tre desiliter speltmel, og rør godt.

Etterfyll med hvetemel til du får en smidig deig som slipper bolla frivillig, men ikke for tørr eller tung.

Knus gjerne noen julenøtter og ha i.

Hev lunt under fuktig håndkle etc., og borte fra trekk.

Del opp og rull ut.

Pensle noen med vann, noen med olje og noen med melk, så finner du ut etterhvert hva du foretrekker. Jeg liker best vannpenslede.

Rull i havregryn, sett på brett eller langpanne, og etterhev til de er dobbelt så store, men ikke mer enn tre kvarter.

Steik som i innlegget over, midt i ved 225grader.

La dem kjøle seg en halvtime før du slenger gebisset i dem.

Bruk eggene som pålegg, og drikk resten av melka til dem. :)

Gjærbakst er ikke millimetervitenskap. Ha det gøy underveis.

• Liker 2
Skrevet

Når du baker gjærbakst med Sukrin, vil du oppleve at deigen ikke hever på samme måte som med sukker. Deigen trenger lengre hevetid, og det kan være en fordel å tilsette en spiseskje sukker eller honning for å gi næring til gjæren. Mye av hevingen vil faktisk skje etter at du har satt bakverket i ovnen. Husk at du må bruke vanlig gjær, ikke den røde som er for søte deiger.

Anonymous poster hash: 22988...f64

Skrevet

Jeg lager rundstykker av mel, vann, salt og gjær. Noe mer er ikke nødvendig - det er lang hevetid som gir god smak og luftig konsistens. :)

Anonymous poster hash: 7e8df...e2f
Gjest Eurodice
Skrevet

Dette er første gang jeg har hørt at noen bruker sukker i rundstykkedeigen. Man lærer så lenge man lever.

• Liker 1
Skrevet

Bare et lite dryss av kunnskap, som hang igjen fra råvarekunnskap på skolekjøkkenet... :opplyser:

• Liker 1
Gjest ms_kwang
Skrevet

Bare et lite dryss av kunnskap, som hang igjen fra råvarekunnskap på skolekjøkkenet... :opplyser:

hobbykokk :D

Skrevet

Jeg så det med sukrin og sukker litt sent, men håper rundstykkene blir gode uansett! Deigen står til heving nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...