Gjest Elenath Skrevet 15. mai 2004 #1 Skrevet 15. mai 2004 http://www.dagsavisen.no/innenriks/article1119419.ece Det er forbud mot utenlandske flagg i barnetoget i Oslo. Hva synes du? Jeg synes flaggregelen er grei. Det er Norges nasjonaldag og da hører det norske flagg til.
Gjest Phair Skrevet 15. mai 2004 #2 Skrevet 15. mai 2004 Jeg synes det er å dra det litt vel langt med et forbud. Jeg vet ikke når dette forbudet kom, men jeg kan ikke huske å sett utenlandske flagg i fjor. Hva så om man ser et utenlandsk flagg her og der? Flagget blir også brukt til å feire med, og ser ikke det store problemet at forskjellige lands flagg blir brukt til det.
LilleBille Skrevet 15. mai 2004 #3 Skrevet 15. mai 2004 Synes det burde være unødvendig med forbud. Men det burde være en selvfølge at det bare er norske flagg i toget. Det er Norges nationaldag. Derimot synes jeg det er flott at folk stiller i sitt lags nationaldrakt.
Gjest Phair Skrevet 15. mai 2004 #4 Skrevet 15. mai 2004 Synes det burde være unødvendig med forbud. Men det burde være en selvfølge at det bare er norske flagg i toget. Det er Norges nationaldag. Derimot synes jeg det er flott at folk stiller i sitt lags nationaldrakt. Ser ikke helt forskjellen jeg. Begge blir jo brukt på festdager?
LilleBille Skrevet 15. mai 2004 #5 Skrevet 15. mai 2004 I et barnetog synes jeg det bør være bare norske flagg. At man pynter seg i det "fineste" man har av respekt for dagen og det norske folk synes jeg faktisk blir noe annet.
Gjest Phair Skrevet 15. mai 2004 #6 Skrevet 15. mai 2004 I et barnetog synes jeg det bør være bare norske flagg. At man pynter seg i det "fineste" man har av respekt for dagen og det norske folk synes jeg faktisk blir noe annet. Og det "norske folk" er jo blitt så mangt. Nei, jeg er for mangfoldet jeg da. Hurra for 17-mai
LilleBille Skrevet 15. mai 2004 #7 Skrevet 15. mai 2004 Men uansett så feirer vi faktisk Norges nasjonaldag .. og det norske flagget er en viktig del av den norske identiteten. (Og jeg har ikke noe imot mangfoldet.. bare så det er sagt)
Gjest Phair Skrevet 15. mai 2004 #8 Skrevet 15. mai 2004 Men uansett så feirer vi faktisk Norges nasjonaldag .. og det norske flagget er en viktig del av den norske identiteten. (Og jeg har ikke noe imot mangfoldet.. bare så det er sagt) Klart det er det, men jeg tror ikke dagen blir noe mindre "identitetsløst" selv om det skulle dukke opp et par utenlandske. Det vil alltid være det norske flagget som er symbolet vårt, de andre blir mer til "pynt" denne dagen.
Gjest Virvel Skrevet 15. mai 2004 #9 Skrevet 15. mai 2004 Synes det burde være unødvendig med forbud. Men det burde være en selvfølge at det bare er norske flagg i toget. Ganske enig med deg, i grunnen. :-) Hvis jeg for eksempel bodde i USA, ville det ikke falt meg inn å vifte med norske flagg 4. juli. At ambassadene heiser sitt lands flagg på 17. mai synes jeg derimot er greit. Siden de er sitt lands offisielle representanter i Norge, viser de på en måte at de anerkjenner Norge og hedrer oss på nasjonaldagen vår. Men i barnetoget - nei.
Tatum Skrevet 15. mai 2004 #10 Skrevet 15. mai 2004 Ganske enig med deg, i grunnen. :-) Hvis jeg for eksempel bodde i USA, ville det ikke falt meg inn å vifte med norske flagg 4. juli. At ambassadene heiser sitt lands flagg på 17. mai synes jeg derimot er greit. Siden de er sitt lands offisielle representanter i Norge, viser de på en måte at de anerkjenner Norge og hedrer oss på nasjonaldagen vår. Men i barnetoget - nei. signerer denne :-)
Gjest 1111 Skrevet 15. mai 2004 #12 Skrevet 15. mai 2004 Jeg syns det er å gå litt for langt å sette et forbud mot det.
Smila Skrevet 15. mai 2004 #13 Skrevet 15. mai 2004 Det er vel litt langt å gå at det er forbudt. Men forsåvid helt greit. Det er norges nasjonaldag vi feirer.
Gjest Poirot Skrevet 15. mai 2004 #14 Skrevet 15. mai 2004 Jeg synes det er å dra det litt vel langt med et forbud. Jeg vet ikke når dette forbudet kom, men jeg kan ikke huske å sett utenlandske flagg i fjor. Hva så om man ser et utenlandsk flagg her og der? Flagget blir også brukt til å feire med, og ser ikke det store problemet at forskjellige lands flagg blir brukt til det. Forbudet kom for 30 år siden. Jeg synes det er helt greit. Som en sa: om alle stiller med hvert sitt flagg markerer det ulikhet på en dag som skal fungere samlende.
MarianneE Skrevet 15. mai 2004 #15 Skrevet 15. mai 2004 Jeg syns det er å gå litt for langt å sette et forbud mot det.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2004 #16 Skrevet 15. mai 2004 Jeg synes det er helt greit med et forbud. Det er et forbud som ingen burde ha noe problem med. Det er bare denne ene dagen i året det er snakk om.
Gjest Anonymous Skrevet 15. mai 2004 #17 Skrevet 15. mai 2004 Hvorfor skal det være greit at ambasadene gjør det, men ikke små barn i toget? Rart synes nå jeg. Denne dagen er dratt veldig langt mot det nasjonalistiske. Hurra for Norge bla bla bla.....Hvis det er ment å være en festdag hvor barn og voksne har det gøy, så synes jeg at man kan ta med hvilket som helst flagg. Dere sier at det er Norges dag, men hva med jula? Skal vi sette et forbud mot at hinduer feirer jul. Skal bare de dypt religiøse feire jul nettopp fordi det er Jesus sin fødsel? (vet at jesus ikke ble født på denne dagen, og at det er en hendensk skikk) Synes det er smålig av voksne mennesker å nete barn å vifte med to ulike flagg.
VesleBråka Skrevet 16. mai 2004 #19 Skrevet 16. mai 2004 Jeg synes det skal være bare norske flagg i toget, det er norges nasjonaldag, ikke andre lands nasjonaldag. På pakistans nasjonaldag er det da feiring i oslo hvor alle vifter med pakistanske flagg, ikke norske. Flagget er et symbol på norge, og derfor det korrekte. Det er bra med et forbud, for det er nok en del korka foreldre som ikke skjønner bedre ellers. Min mann er ikke norsk, men han går med norsk flagg og norsk sløyfe på dressen for å hedre norge. Det er ikke dagen for å markere hans nasjonale tilhørighet, men en dag for å markere norges nasjonaldag.
Fakse Skrevet 16. mai 2004 #20 Skrevet 16. mai 2004 Jeg synes heller det skulle bli forbudt mot "norske" flagg jeg. Man ser så utrolig mange maltrakterte flagg, der de som har produsert overhode ikke har bryd seg om å få bredde på de ulike stripene og feltene riktig i forhold til hverandre og størrelsen på flagget. Et trist syn. For ikke å snakke om unger som skjender det norske flagget ved å dra det langs bakken eller slå etter hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå