Gå til innhold

Hvordan best "oppbevare" en bil? (skal reise vekk)

Høhø

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise bort 4 måneder, får ha bilen min i garasje (vet ikke om det er en tørr garasje, eller om den kun skjermer mot vind/vær).

Men får høre av folk at bilen kommer til å bli ødelagt av å bare stå? Hva skal jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Amber Rose

Min sto lenge. Det resulterte i at bremsene rustet og batteriet måtte byttes. Motoren til spylervæska rustet også.
Den sto ute på vinteren når det var masse snø så det ble for tungt så noe annet røk også, men kommer bare ikke på navnet på den delen. (Bilen lå hvert fall helt nede på hjulet på den ene siden)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har ingen problem med å stå i 4 mnd

Anonymous poster hash: 213b1...434

Neida, den overlever sikkert! Men du må minimum påberegne å bytte alt av bremser etterpå.

TS: Finnes det noen som kan ta bilen ut på luftetur et par ganger i måneden den tida du er borte, er det det beste for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sto lenge. Det resulterte i at bremsene rustet og batteriet måtte byttes. Motoren til spylervæska rustet også.

Den sto ute på vinteren når det var masse snø så det ble for tungt så noe annet røk også, men kommer bare ikke på navnet på den delen. (Bilen lå hvert fall helt nede på hjulet på den ene siden)

Fjæring?

Fikk og høre at tennpluggen (?) kunne slutte å virke eller noe :S

Høres ut som risky business å la bilen stå i noen måneder. Men har jo strengt tatt ikke noe valg.

Men er det noe jeg kan gjøre med bilen, for å forberede den på å stå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amber Rose

Fjæring?

Fikk og høre at tennpluggen (?) kunne slutte å virke eller noe :S

Høres ut som risky business å la bilen stå i noen måneder. Men har jo strengt tatt ikke noe valg.

Men er det noe jeg kan gjøre med bilen, for å forberede den på å stå?

Njaa, var ikke fjæringen heller tror jeg. Står helt stille her.

Det er jo bra at den står i garasje som du skriver at den skal gjøre. Du kan også ta av batteriet, så ryker ikke det iallefall. Bremsene kan du vel ikke få gjort så mye med.

Du har ikke mulighet til å selge bilen din da, og kjøpe ny igjen når du trenger den igjen? Hvis det er en gammel bil da vel og merke. Vet ikke åssen bil du har?

Eller noen du kjenner som kan ta å kjøre den en liten tur av og til så ikke ting ruster?

Endret av Amber Rose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 mnd er ikke lenge. Smør bremsene før du parkerer bilen og vask bilen skikkelig godt, også understellet. Kjør en stund før vasken så du får blåst og varmet interiøret tørt. Parker med full tank.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut batteriet og sett det innendørs i varmen. Fyll opp tanken. Sjekk at frostvæsken har riktig blandingsforhold, så den tåler minusgrader. Sett inn en fuktfjerner så det ikke blir rått inne i bilen.

Sjekk med familie eller venner om noen kan ta seg en liten luftetur med den en gang i blant.

Ene bilen min stod i 4 år (ble tauet et par ganger med ca. 6 mnd mellomrom det siste året), og den greide seg helt fint. Tok et par harde oppbremsinger da jeg fikk liv i den igjen, så var bremsene gode som nye igjen. Tømte dog bensintanken, for bensina var dårlig etter å ha stått med halv tank i noen år.

Nå står den lagret innendørs for vinteren. Har stått i 2,5 måned nå, og kommer til å stå i noen til. Startet den opp her om dagen, og lot den gå noen minutter. Ellers får den være i fred.

Hvis nye biler har bremser som er så elendige at de må byttes hvis bilen står stille i garasje i 4 mnd, er jeg glad for at jeg ikke har ny bil. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok veldig fint. Men husk uansett å sjekke blandingsforholdet på frostvæska (det må du egentlig uansett om vinteren, om bilen blir brukt eller ei).

Jeg har flere ganger satt fra meg bil i et par uker utendørs uten å gjøre noe som helst annet enn å låse døra, og det går veldig bra.

Problemet med å sette fra seg bil over lengre periode, spesielt om vinteren, er at det står seg i hjel. Batterier tåler kulde veldig dårlig, bremser ruster, og ting setter seg generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde bilen min stående i en borettslagsgarasje i vinterhalvåret en gang. Det som skjedde, var at batteriet gikk ut, sånn at jeg måtte slepes til nærmeste bensinstasjon. Men det var også kommet et belegg på hele bilen, så det var så vidt jeg greidde se ut vinduene.

Så jeg foreslår at du setter batteriet i romtemperatur og har en slik tophat over bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic: Hvor kjøpe fuktfjerner til bil?

Biltema har fuktfjernere. Ene bilen min står som sagt på vinterlagring nå, og har en fuktfjerner fra Biltema. Selv om den står innendørs, og virker tørr og fin, tømmer jeg en god del vann fra beholderen hver gang jeg stikker innom. Det var ingen fuktfjerner i den da den ble stående stille noen år før jeg kjøpte den, og jeg måtte rive ut hele taktrekket da jeg hentet den, da det var gjennområttent og helt hvitt av mugg (stasjonsvognlimousine, så MYE taktrekk, og dermed MYE mugg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...