Gjest Rux Skrevet 26. desember 2013 #1 Skrevet 26. desember 2013 (endret) Tispa mi er snart 3 år og har bydd på mange utfordringer helt siden jeg fikk henne. Sterk separasjonsangst, stress, overproduksjon av hormoner, og sterk avhengighet av meg, for bare å nevne noe. Jeg har prøvd så mye forskjellig for å hjelpe henne, så det står ikke på verken penger eller vilje her i gården. Da ho var ti uker gammel brakk ho tre tær, og jeg betalte 16 000 kr av egen lomme for å operere henne fordi forsikringa ikke var trådd i kraft enda. I sommer sved jeg av 6000kr til på å kastrere henne fordi den lille kroppen produserte alt for mye hormoner, noe som førte til et høyt stressnivå. Kastreringa hjalp noe, men langt i fra så mye som vi håpet. Aner ikke hvor mange timer jeg har brukt på å trene med henne på all verdens ting. Tidligere kunne ho ikke være alene et minutt. Etter mye trening og hardt arbeid kan ho nå fint være hjemme mens jeg er på jobb (ho er da sammen med den andre hunden min). Men når jeg er hjemme går ho i bena mine konstant! Jeg får ikke en gang gå på do i fred. Lukker jeg døra går ho bananas og krafser på døra, skriker og bjeffer. Går jeg og kjæresten inn på soverommet og lukker døra skjer det samme (Kjempe kjekt! Lett å ha det litt hyggelig sammen når en gal hund prøver å grave seg gjennom døra!), pluss at ho da går og bæsjer i dusjen eller gangen hver eneste gang! Kjempe merkelig, for ho gjør ikke fra seg inne ellers, ho sier fra når ho skal ut. Jeg har prøvd sakte tilvenning til lukkede dører, med avledninger og alt mulig, men det fungerer bare ikke. I bilen må ho sitte foran, eller andre må kjøre så jeg kan sitte bak med henne. (Jeg har liten bil, så det er ikke plass til bur i bagasjen) Sitter jeg baki med henne er det ikke noe problem, men plasserer jeg hundene bak mens jeg kjører blir det kaos. Da skriker ho og uler konstant, akkurat som om ho tror at jeg kan kappe bilen i to og kjøre fra henne. Hun takler ikke å være alene andre steder enn her hjemme og hos moren min,så jeg har ikke mange mulighetene når jeg trenger hundepass. Jeg har rådført meg med hundetrenere/adferdseksperter og veterinær. Hundetreneren mener det kommer av at ho ble tatt fra mora for tidlig (det var ikke jeg som gjorde det, bare så det er sagt) Nå sitter jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre. Den stakkars hunden min er konstant stressa, og jeg er tom for løsninger. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre, og er så desperat at jeg begynner å lure på om ho har det bedre ved å få slippe. Jeg er utrolig glad i hunden min, men verken hun eller jeg har det bra sånn som det er nå. :frown: Hva tenker dere; hvor langt burde man gå for hunden sin? Når er det nok, både for hund og menneske? Er det uansett egoistisk å avlive en hund pga adferdsvansker? Vil gjerne ha andres synspunkter på dette, for jeg sliter veldig med å vite hva jeg skal gjøre nå. Bare hold det på et saklig nivå. Jeg har virkelig prøvd det meste for å hjelpe henne, så det er ikke sånn at jeg vil bli kvitt henne så fort hun gir meg en liten utfordring. Endret 26. desember 2013 av Rux
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #2 Skrevet 26. desember 2013 Huff stakkars hund Ikke alle hunder kan reddes, dessverre. Jeg har selv måtte ta en veldig tung avgjørelse, der det kun var en ting som var uprøvd, og det var antidepp-piller, og det var ikke aktuelt. Fra min side, så var det hendelser hos tidligere eiere, som ikke var mulig å rette opp i. Jeg reiste land og strand rundt for å få hjelp av eksperter og trenere, og brukte mange tusen kroner på å få hjelp, men ingen kunne hjelpe. Flere anbefalte til slutt avliving, selv om det er et veldig vanskelig tema å ta opp. Anonymous poster hash: 208d4...3a1
Gjest Rux Skrevet 26. desember 2013 #3 Skrevet 26. desember 2013 Huff stakkars hund Ikke alle hunder kan reddes, dessverre. Jeg har selv måtte ta en veldig tung avgjørelse, der det kun var en ting som var uprøvd, og det var antidepp-piller, og det var ikke aktuelt. Fra min side, så var det hendelser hos tidligere eiere, som ikke var mulig å rette opp i. Jeg reiste land og strand rundt for å få hjelp av eksperter og trenere, og brukte mange tusen kroner på å få hjelp, men ingen kunne hjelpe. Flere anbefalte til slutt avliving, selv om det er et veldig vanskelig tema å ta opp. Anonymous poster hash: 208d4...3a1 Ja det er veldig vanskelig, men jeg har jo innsett at jeg hvertfall må ta det med i vurderinga. Jeg har brukt mye tid og penger på alt fra operasjoner til konsultasjoner med hundetrenere, men likevel står vi helt fast Den lille frøkna er så stressa hele tiden. Ho blir fullstendig gal når vi treffer andre hunder ute på tur. Jeg prøver selvsagt å unngå møter, men senest i dag kom en løs hund løpende rett på oss, og det hele endte med at ho bet meg i fingeren fordi ho mister all kontroll i redselen for den løse hunden. Ho bet ikke hardt, tror ikke hun bet for å bite en gang, ho prøvde bare å komme seg unna en ubehagelig situasjon. Men jeg er jo redd for at dette skal eskalere, og at hun skal bite noen andre enn meg, eller ende opp med å bli bitt selv av andre hunder som reagerer på gneldringa hennes. Det er så mange utfordringer av diverse sorter at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er jo så glad i henne :cry:
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #4 Skrevet 26. desember 2013 Uff, det høres ikke ut som en god situasjon, og jeg skjønner at du blir sliten og lurer på hva som er best for hunden din! Leser at du har brukt mye penger på henne, men en hundepsykolog kan kanskje hjelpe deg? (Det er jo atferdstrening av både deg og hunden, men det kalles nå det da.. ) Det må nok settes av mange timer og tålmodighet for å få det til å fungere, men det er kanskje verdt å sjekke ut? Veldig viktig at man finner noen som arbeider for å trygge hunden, og ikke bruker tvang.. Anonymous poster hash: 2d874...3ac
Gjest Rux Skrevet 26. desember 2013 #5 Skrevet 26. desember 2013 Uff, det høres ikke ut som en god situasjon, og jeg skjønner at du blir sliten og lurer på hva som er best for hunden din! Leser at du har brukt mye penger på henne, men en hundepsykolog kan kanskje hjelpe deg? (Det er jo atferdstrening av både deg og hunden, men det kalles nå det da.. ) Det må nok settes av mange timer og tålmodighet for å få det til å fungere, men det er kanskje verdt å sjekke ut? Veldig viktig at man finner noen som arbeider for å trygge hunden, og ikke bruker tvang.. Anonymous poster hash: 2d874...3ac Jeg har prøvd adferdsterapaut, vet ikke om det går som det samme som hundepsykolog (?), men kan ikke si det har hatt så stor effekt. Det ble bare lagt vekt på en del av problemet, men alle utfordringene hennes må jo sees på i helhet for at det skal bli et riktig bilde av det...
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #6 Skrevet 26. desember 2013 http://gooddog.no/hundepsykolog/problemadferd-frykt/ Dyrt, men kan kanskje hjelpe? Anonymous poster hash: 2d874...3ac
Gjest Rux Skrevet 26. desember 2013 #7 Skrevet 26. desember 2013 http://gooddog.no/hundepsykolog/problemadferd-frykt/ Dyrt, men kan kanskje hjelpe? Anonymous poster hash: 2d874...3ac Har du erfaring med det selv? I så fall vil jeg gjerne høre!
Portvinpiken Skrevet 26. desember 2013 #8 Skrevet 26. desember 2013 Har du erfaring med det selv? I så fall vil jeg gjerne høre! Jeg kjenner Tess som driver GoodDog, og jeg ville gitt det en sjans altså. Har ikke lest hele hovedinnlegget, men Tess har en god porsjon sunn fornuft og mye kunnskap. 1
Gjest Rux Skrevet 26. desember 2013 #9 Skrevet 26. desember 2013 Jeg kjenner Tess som driver GoodDog, og jeg ville gitt det en sjans altså. Har ikke lest hele hovedinnlegget, men Tess har en god porsjon sunn fornuft og mye kunnskap. Ok, tusen takk for tipset, det skal jeg sjekke ut!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #10 Skrevet 26. desember 2013 Har du erfaring med det selv? I så fall vil jeg gjerne høre! Jeg har ikke erfaring med opplegget deres, dessverre! Jeg bor ikke i nærheten, og har ikke hatt behov, ellers hadde jeg testet det ut! Har hatt en samtale med Tess for noen år siden. Det er hun som startet det. Hun virker veldig kunnskapsrik og følger en linje for atferdstrening som jeg syns virker fornuftig. Går sikkert an å kontakte dem med din utfordring og høre om de tror de kan hjelpe.. Lykke til!! Anonymous poster hash: 2d874...3ac
Gjest Rux Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Jeg har ikke erfaring med opplegget deres, dessverre! Jeg bor ikke i nærheten, og har ikke hatt behov, ellers hadde jeg testet det ut! Har hatt en samtale med Tess for noen år siden. Det er hun som startet det. Hun virker veldig kunnskapsrik og følger en linje for atferdstrening som jeg syns virker fornuftig. Går sikkert an å kontakte dem med din utfordring og høre om de tror de kan hjelpe.. Lykke til!! Anonymous poster hash: 2d874...3ac Tusen takk! Setter virkelig stor pris på alle saklige tilbakemeldinger! :)
LempikasPromise Skrevet 27. desember 2013 #12 Skrevet 27. desember 2013 (endret) Hei, jeg vet ikke om dette er rådet du er ute etter, men har du prøvd Thunder Shirt på hunden din i ekstra stressende situasjoner? http://www.alphadog.no/produkt/lydighettrening/thundershirt/thundershirt Det gir en følelse av trygghet og reduserer stress hos hunden din. Jeg har bruker det på min hannhund når vi kjører bil da, han pleide å stresse så innmari, synes den fungerer kjempebra. Og har flere venninner som bruker til hundene sine av ulike årsaker ( f.eks ved fyrverkeri ol). Det er også fornøydgaranti på dem, så om de ikke fungerer på din hund, så skal du kunne returnere den og få pengene tilbake. Håper det ordner seg for dere! Lykke til! Endret 27. desember 2013 av LempikasPromise
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2013 #13 Skrevet 27. desember 2013 Hva slags rase er dette? Er det kun problemer hjemme hos dere eller ute på tur/ellers i hverdagen også? Hvis det er det ville jeg anbefalt en mentaltest hos Terje Østlie. Der får du sett hvordan hunden reagerer i forskjellige situasjoner, og sett på nervekonstitusjonen til hunden din... Mange har dratt dit og fått vite masse om hunden sin, noen har dessverre dratt rett til dyrlegen, mens andre har reist hjem overlykkelige om at det er håp for dem Vet hvor jævlig det er å vurdere å avlive hunden sin, men man er ikke slem om man avliver den! Hvis den har store problemer i hverdagen, vil den nok kanskje ha det bedre som død. En død hund lider ikke. Og det er ikke godt for den å gå rundt å være overnervøs hele tiden! Men beslutningen er det du, og kun du som kan ta! Ikke la deg snakke rundt, gjør det DU føler er best for deg og hunden din, husk at en trener bare ser dere noen få timer, du lever med hunden 24/7 og vet hvor skoen trykker. Og det er dessverre en av de absolutt vanskeligste tingene man gjør som hundeeier.. Anonymous poster hash: 60b2d...6bb
Portvinpiken Skrevet 27. desember 2013 #14 Skrevet 27. desember 2013 Jeg er uenig i at en mentaltest er stedet å begynne (evt. fortsette) med her. Det er allerede etablert at hunden har flere brister i atferd og har et høyt stressnivå. Å ta hunden gjennom en slik test er i mine øyne helt unødvendig og kan medføre høyere stress før den har lært seg å takle det den sliter med nå. Dessuten synes jeg at en test hvor det i reglene står at man ikke har lov å bruke sele på hunden, sier litt om hvilken "gammeldags" tenkning dette er. Da ville jeg mye heller tatt den med til en atferdskonsulent som brukte beriket miljø som en test på hundens reaksjoner på ulike ting og dens nysgjerrighet. Kommer an på hvor TS bor, men jeg har kjennskap til noen gode atferdskonsulenter på Østlandet som jeg kan anbefale. Om TS er interessert kan du sende meg en PM.
Gjest Rux Skrevet 28. desember 2013 #15 Skrevet 28. desember 2013 Hei, jeg vet ikke om dette er rådet du er ute etter, men har du prøvd Thunder Shirt på hunden din i ekstra stressende situasjoner? http://www.alphadog.no/produkt/lydighettrening/thundershirt/thundershirt Det gir en følelse av trygghet og reduserer stress hos hunden din. Jeg har bruker det på min hannhund når vi kjører bil da, han pleide å stresse så innmari, synes den fungerer kjempebra. Og har flere venninner som bruker til hundene sine av ulike årsaker ( f.eks ved fyrverkeri ol). Det er også fornøydgaranti på dem, så om de ikke fungerer på din hund, så skal du kunne returnere den og få pengene tilbake. Håper det ordner seg for dere! Lykke til! Jeg har ikke prøvd det nei, men jeg har spurt veterinæren min om det (hun har også ekstra utdannelse innenfor adferds-terapi) og hun mente at det ikke ville ha noen effekt på Roxie pga at stresset hennes er basert på angst fra tidlig valpestadie... Men hvis du har erfaring med at det funker mot stress så skader det jo ikke å prøve Tusen takk, det håper virkelig jeg også! Hva slags rase er dette? Er det kun problemer hjemme hos dere eller ute på tur/ellers i hverdagen også? Hvis det er det ville jeg anbefalt en mentaltest hos Terje Østlie. Der får du sett hvordan hunden reagerer i forskjellige situasjoner, og sett på nervekonstitusjonen til hunden din... Mange har dratt dit og fått vite masse om hunden sin, noen har dessverre dratt rett til dyrlegen, mens andre har reist hjem overlykkelige om at det er håp for dem Vet hvor jævlig det er å vurdere å avlive hunden sin, men man er ikke slem om man avliver den! Hvis den har store problemer i hverdagen, vil den nok kanskje ha det bedre som død. En død hund lider ikke. Og det er ikke godt for den å gå rundt å være overnervøs hele tiden! Men beslutningen er det du, og kun du som kan ta! Ikke la deg snakke rundt, gjør det DU føler er best for deg og hunden din, husk at en trener bare ser dere noen få timer, du lever med hunden 24/7 og vet hvor skoen trykker. Og det er dessverre en av de absolutt vanskeligste tingene man gjør som hundeeier.. Anonymous poster hash: 60b2d...6bb Det er både ute og inne. Overalt rett og slett. Jeg har aldri vært borti noe sånt som en mentaltest, kan du forklare litt mer hva det går ut på? Takk for gode ord! Det er en helt forferdelig avgjørelse å ta, men sånn det er nå har verken hunden eller jeg det noe bra i alle fall... Jeg er uenig i at en mentaltest er stedet å begynne (evt. fortsette) med her. Det er allerede etablert at hunden har flere brister i atferd og har et høyt stressnivå. Å ta hunden gjennom en slik test er i mine øyne helt unødvendig og kan medføre høyere stress før den har lært seg å takle det den sliter med nå. Dessuten synes jeg at en test hvor det i reglene står at man ikke har lov å bruke sele på hunden, sier litt om hvilken "gammeldags" tenkning dette er. Da ville jeg mye heller tatt den med til en atferdskonsulent som brukte beriket miljø som en test på hundens reaksjoner på ulike ting og dens nysgjerrighet. Kommer an på hvor TS bor, men jeg har kjennskap til noen gode atferdskonsulenter på Østlandet som jeg kan anbefale. Om TS er interessert kan du sende meg en PM. Ikke har lov å bruke sele? Jeg bruker alltid sele på mine hunder. Som sagt har jeg ikke vært borti slike tester før, så om noen vil forklare litt mer må dere gjerne gjøre det Sender deg PM nå jeg:)
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #16 Skrevet 28. desember 2013 Nå tenker de vel på forskjellige mentaltester her. Portvinpiken tenker nok på den mentaltesten en del raser må ta - den med figuranter ol. Der det er en del fastsatte poster en hund må bestå. Spesielt IPO-hunder ol må gjennomføre denne testen. Mens AB, som nevner Terje Østlie, har vel en mer "psykologisk test" av hunder med problemer, for å kartlegge problemet. Der man gjennomgår mer hverdagslige ting, for å se hvor skoen trykker mest. Anonymous poster hash: 208d4...3a1
Portvinpiken Skrevet 28. desember 2013 #17 Skrevet 28. desember 2013 Nå tenker de vel på forskjellige mentaltester her. Portvinpiken tenker nok på den mentaltesten en del raser må ta - den med figuranter ol. Der det er en del fastsatte poster en hund må bestå. Spesielt IPO-hunder ol må gjennomføre denne testen. Mens AB, som nevner Terje Østlie, har vel en mer "psykologisk test" av hunder med problemer, for å kartlegge problemet. Der man gjennomgår mer hverdagslige ting, for å se hvor skoen trykker mest. Anonymous poster hash: 208d4...3a1 Jeg er godt kjent med TØ sine tester også, og mener fremdeles at det er veldig unødvendig i dette tilfellet. I de fleste egentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #18 Skrevet 28. desember 2013 Jeg er godt kjent med TØ sine tester også, og mener fremdeles at det er veldig unødvendig i dette tilfellet. I de fleste egentlig. OK. Jeg kjenner ikke TØ sine tester, men tok min hund med til flere adferdsterapeuter, og den første timen, så tok de gjerne flere tester. Så som om de er matagressive osv. Anonymous poster hash: 208d4...3a1
Portvinpiken Skrevet 28. desember 2013 #19 Skrevet 28. desember 2013 OK. Jeg kjenner ikke TØ sine tester, men tok min hund med til flere adferdsterapeuter, og den første timen, så tok de gjerne flere tester. Så som om de er matagressive osv. Anonymous poster hash: 208d4...3a1 Litt OT, men håper TS kan tilgi. Hva slags tester var dette? Og hvordan ble de utført? Kan du gi noen eksempler?
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #20 Skrevet 28. desember 2013 Om man kunne ta vekk mat/godbit fra de etter at de hadde fått. Hvordan de reagerte ved møtesituasjoner med andre hunder. Hvordan de reagerte ved høye lyder eller brå lyder. Hvordan de reagerte på mennesker, som tok kontakt med meg. Husker ikke alt, men typiske hverdagsting. Anonymous poster hash: 208d4...3a1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå