Gå til innhold

Hva betyr upåfallende?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tipper det menes det motsatte av påfallende da, men det er ingenting som heter upåfallende. Man sier ofte lite påfallende eller ikke påfallende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tipper det menes det motsatte av påfallende da' date=' men det er ingenting som heter upåfallende. Man sier ofte lite påfallende eller ikke påfallende.[/quote']

som betyr...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva påfallende betyr?

Eh..nå var du vanskelig synes jeg ;) Påfallende betyr påfallende. Skalvise... Bokmålsordboka:

påfallende a3 iøynefallende, uvanlig, merkelig en p- likhet / adv: oppføre seg p- .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Phair

Ja, lite lagt merke til.

påfallende a3 iøynefallende, uvanlig, merkelig en p- likhet / adv: oppføre seg p- .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kan si upåfallende

Joda.

Svært mange leger sier det på diktering av sykejournaler :-)

Brukes litt VEL for ofte til tider :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres litt merkelig ut ja, men etter å ha søkt på google fant jeg drøssevis med dokumenter der upåfallende ble brukt. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morrison i.i.
Det høres litt merkelig ut ja' date=' men etter å ha søkt på google fant jeg drøssevis med dokumenter der upåfallende ble brukt. Så det så![/quote']

Vel, ordet eksisterer hvertfall ikke i verken bokmål-eller nynorskordboka på nett. Jeg skal for sikkerhets skyld sjekke Tanums store rettskrivningsordbok når jeg kommer hjem.

At et ord finnes på nett, betyr jo ikke at det er riktig stavet eller eksisterer. Bare i denne tråden er jo "upåfallende" gjort søkbart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Upåfallende" er ikke et ord.

Noen sier "urasjonelt" også. Det er ikke et ord av den grunn. (Det heter "irrasjonelt".)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Joda.

Svært mange leger sier det på diktering av sykejournaler :-)

Brukes litt VEL for ofte til tider :ler:

Det er nettopp en lege som har brukt dette ordet, og derfor jeg lurte på hva det betyr! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp en lege som har brukt dette ordet, og derfor jeg lurte på hva det betyr! :wink:

Nå har jeg sjekket flere ordbøker, og er 100% sikker. Ordet "upåfallende" eksisterer ikke, selv om en eller flere leger bruker det. Du som lurer kan kanskje spørre legen din. Sannsynligvis mener h*n det motsatte av påfallende.

Forklaring på "påfallende" kan du finne i ordbok på nett (se link over), eller ved å bruke synonymordboken i Word (shift+F7)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp en lege som har brukt dette ordet, og derfor jeg lurte på hva det betyr! :wink:

Vil tro at dersom en lege bruker ordet i forbindelse med at han har undersøkt deg så mener han at han ikke har funnet noe påfallende, altså at det ikke er noe som er unormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hulderjenta

...men hvis mange nok mennesker bruker upåfallende i tale og gjør det til et ord, så vil etter hvert mange begynne å skrive ordet (og det gjør folk altså allerede), og da varer det ikke så fryktelig lenge før det blir godkjent og havner i ordlistene! :D :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå har jeg sjekket flere ordbøker, og er 100% sikker. Ordet "upåfallende" eksisterer ikke, selv om en eller flere leger bruker det. Du som lurer kan kanskje spørre legen din. Sannsynligvis mener h*n det motsatte av påfallende.

Forklaring på "påfallende" kan du finne i ordbok på nett (se link over), eller ved å bruke synonymordboken i Word (shift+F7)

Neivel så eksisterer ikke ordet.

Men det blir likevel brukt, selv om du mener det ikke eksisterer.

Selv om det ikke finnes i ordbøker, så går det liksom ikke an å si det ?

Herregud, så korrekte man skal være! :ler: ::ristepåhodet::

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...