Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten tjener 570.000. Jeg tjener 370.000. Hva mener dere er en fornuftig leiepris for oss, og en fornuftig fordeling av lånet? Og hva med strøm, mat?

(Vi skal leie, ikke kjøpe)

Anonymous poster hash: c3d11...e41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke turt å ta opp temaet ennå :P

Skrevet

Om dere skal leie så er det vel husleie du mener fordeling av og ikke lån?

Ellers mener jeg at fornuftig fordeling, så lenge dere begge har greie lønninger, er 50/50.

Anonymous poster hash: d40fb...d64

• Liker 3
Skrevet

Ja, mente lån :P Lol. Hva er en grei inntekt da? Er det ikke rettferdig at den som tjener mest bidrar mest?

Skrevet

Ja, mente lån :P Lol. Hva er en grei inntekt da? Er det ikke rettferdig at den som tjener mest bidrar mest?

Hæ? Dere skal leie og da er det vel leie og ikke lån det er snakk om?!

Uansett: Ser ingen grunn til at dere ikke skal betale 50/50, med mindre du har tatt en dårligere betalt jobb etter avtale dere imellom, f.eks. for å være hjemme med barn eller "passe hus".

• Liker 2
Skrevet

Felles økonomi når man blir samboere.

Anonymous poster hash: c7ae4...8ce

• Liker 1
Skrevet

Så lenge dere begge skal bo og leve der på lik linje og har greit betalte jobber (som jeg vil si at dere har) så ser jeg ikke noen grunn til at dere ikke skal betale 50/50.

• Liker 1
Skrevet

Min ekssamboer tjente 450k i året og jeg tjente 260k i året. Jeg følte likevel at det ble mest rettferdig å betale 50/50. Føler at det blir feil at en skal betale mer, hvertfall når man ikke har barn. Hvis man har en familie sammen vil det være mer naturlig å ha felles økonomi. Det er min mening i hvertfall. :)

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hva lån har med dette å gjøre, men akkurat for bolig synes jeg at det skal foreldes 50/50 og at evt den som tjener mest betaler litt andre ting eller tar en regning ekstra i måneden eller betaler litt mer av mat/husholdnings artikler, om det blir veldig trangt for den andre. Men det bør være noe den som tjener mest bestemmer og ikke noe som kreves.

Jeg har alltid vært av den oppfatning at man deler 50/50 på å leve og bo, når man ikke har barn og er gift. Og den som har mest penger å rutte med spanderer gjerne kino eller mat ute en gang i blandt i stedet.

• Liker 1
Skrevet

Ja, mente leie. Hvorfor bør det være 50/50? Da har jo parten med høyest lønn mye bedre råd, og kan ta seg råd til ting jeg ikke kan. Blir det et godt forhold?

Skrevet

Hvorfor skal den parten som tjener mest "straffes" for å ha oppnådd høyest lønn/bedre jobb? Jeg tenker sånn at man skal unngå ting som kan irritere i forholdet (f.eks at den ene betaler mest av et sted begge bor på lik linje) og å slippe en ekstra belasting om det tar slutt (f.eks at den som betaler mest føler seg utnyttet).

Men for all del.. dette finner dere ut av om dere setter dere ned og snakker om det. Om han tilbyr seg å betale mer enn deg, så er det jo opp til ham.

• Liker 3
Skrevet

Ting dere bruker like mye og har like mye glede av bør i utgangspunktet deles 50/50. Dersom han ønsker en bedre internettlinje for å spille online-spill, eller du bruker bilen til og fra jobb hver dag så mener jeg at man kan skjevfordele akkurat de tingene.

Hvis det viser seg at den ene sitter igjen med for lite penger etter at kostnadene er fordelt kan man heller ta opp temaet da, og spørre om den andre har mulighet til å ta en ekstra regning, eller spytte inn 500,- mer i mat per måned, slik at man har råd til en kaffe ut i ny og ne, eller mulighet til å ha en sparekonto.

Skrevet

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom leie og lån...

Men eller ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal betale 50/50, så lenge prisene er lagt opp for den med minst inntekt. Men om den med høyest inntekt forventer en annen standard så må dere nesten bli enige om en annen fordeling.

• Liker 2
Skrevet

Kjæresten tjener 570.000. Jeg tjener 370.000. Hva mener dere er en fornuftig leiepris for oss, og en fornuftig fordeling av lånet? Og hva med strøm, mat?

(Vi skal leie, ikke kjøpe)

Hvilket lån? Dere deler alle faste utgifter på to så klart.

Anonymous poster hash: e2332...b8b

Skrevet

Ja, mente leie. Hvorfor bør det være 50/50? Da har jo parten med høyest lønn mye bedre råd, og kan ta seg råd til ting jeg ikke kan. Blir det et godt forhold?

Du får få deg en bedre betalt jobb, eller en ekstrajobb da. Hvorfor skal du tjene på at han tjener mest da?

Anonymous poster hash: e2332...b8b

• Liker 2
Gjest Linneah2013
Skrevet

Selv om jeg hadde tjent mer enn samboer, kunne det ikke falle meg inn at jeg skulle betale mer, hvorfor skal han tjene på at jeg har bedre lønn? At jeg inn i mellom kunne spandert noe ekstra hadde vært helt greit, men i det daglige hadde jeg kun godtatt 50/50 deling av alle felles utgifter.

Skrevet

Du får nok ikke det svaret du håper på, TS. Når du tjener 370 000 må du nok finne deg i å betale 50 %, slik at han sparer mer enn deg og vil sitte bedre i det en ved et brudd.

Dersom det IKKE blir brudd og dere senere gifter dere/ får barn, spiller dette mindre rolle. Da kommer nok sparepengene hans til nytte for deg også.

Skrevet

TS har misforstått noe kraftig. Deler man på noe, så er det 50/50 som gjelder, ikke lønninga. Hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 7c24b...400
  • Liker 2
Skrevet

Det handler om å være selvstendig, betale for seg selv. Det ser jeg på som en selvfølge. Vil ikke leve på andre. Som sagt så betalte jeg for meg selv med ei lønning på 260k. 50/50 av boutgifter, mat og alt annet felles. Da klarer du det med din lønning på 360k. (Vi eide leilighet og hadde derfor høye boutgifter i tillegg)

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Jeg synes 60/40 høres rettferdig og riktig ut hvis dere har strengt adskilt økonomi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...