Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er oppriktig interessert :)

Synes det er vanskelig å lande på noe selv og lurer på hvordan andre tenker og hvorfor.

Hvis dere ikke tror på Gud, hva tror dere da på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge en er deprimert og ser dagene er ganske like, med å bare få tiden til å gå. Så ser jeg ikke hvorfor Gud ville ha meg her.

Skrevet (endret)

Fordi det rett og slett ikke er noen bevis for at det finnes en gud.

Og hva tror jeg på da? Vel, ingenting egentlig. Jeg har ikke noe behov for å tro at det finnes en gud, for å føle at det er en mening med livet. Livet gir nok mening for meg, uten en guds ekistens.

Endret av Sebraen
  • Liker 6
Skrevet

Jeg tror vel det er noe mer bak vår eksistens som vi ikke forstår. Kan ikke si at jeg tror direkte på Gud, men tror ikke ting er tilfeldige og at det sikkert finnes en dypere forklaring på alt sammen. Kan vel si jeg har opplevd en del uforklarelige ting som er vanskelig å bortforklare med tilfeldigheter som gjør det. Har nå et åpent sinn og ser hva som skjer :)

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror på at det finnes en der oppe som elsker meg og passer på meg( og alle andre for den saks skyld ). Jeg har vært så på bånn i livet og tror ikke det er tilfeldig at jeg har kommet meg på beina igjen.

Skrevet

Fordi jeg i gjennom livet har kommet meg gjennom motgang og nådd mine mål på egenhånd, og med støtte fra mine nærmeste :) trenger altså ikke et åndelig vesen for å gjøre jobben. Har jeg oppnådd noe jeg er stolt over er det fordi jeg har jobbet hardt.

Anonymous poster hash: 588d8...394

• Liker 7
Skrevet

Jeg tror på at det finnes en der oppe som elsker meg og passer på meg( og alle andre for den saks skyld ). Jeg har vært så på bånn i livet og tror ikke det er tilfeldig at jeg har kommet meg på beina igjen.

Jeg er ateist, og jeg har også vært på bånn i livet. Skikkelig langt nede på alle mulige måter. Men med tiden til hjelp har jeg sakte men sikkert arbeidet meg opp igjen. Hvorfor skal du gi Gud æren for noe du har klart helt selv? Tenk for en sterk person du er som har kommet deg opp fra noe sånt. Du er fantastisk :) Ikke vær redd for å tro på deg selv og din egen styrke. Det gjør underverk for selvtilliten!

Anonymous poster hash: 6c67d...1a1

• Liker 6
Skrevet

Verden kan ha vært skapt av så mange forskjellige guder, og verden kan til og med være skapt på mange måter uten guder at det er helt umulig å avgjøre.

Så jeg er en agnostisk ateist.

Anonymous poster hash: b3105...0ef
Gjest Malanthor
Skrevet

Jeg vil gjerne tro på gud, jeg klarer bare ikke helt og gjøre det i fravær av noen form for bevis for guds eksistens. :)

Men by all means, tro på og lev etter det som funker for deg.

Skrevet

jeg har ikke tro på at det er noe som heter Gud, som vokter over oss å som har skapt alt mulig rart her.

hvorfor? jo fordi jordkloden er fylt opp til randen av fæle mennesker. jeg har ikke sett et eneste tegn til at det finnes noe som ikke kan forklares. jeg går ALDRI i kirken for å bli "velsignet" eller hva dere enn gjør, jeg går dit bare når det er giftemål, dåp osv fordi det da handler om de jeg bryr meg om.

ja jeg er kanskje kynisk og folk mener vel at jeg er "følelseskald". jeg ble døpt, men er faktisk ikke sikker på om jeg vil døpe mine barn. de skal selv få valget når de er gamle nok.

jeg tror på "the big bang", at vi stammer fra aper å at ting skjer på grunn av tilfeldigheter.

Anonymous poster hash: ede9e...5e3
  • Liker 2
Skrevet

Nyere forsking viser jo til at det bare er dumme folk som tror på gud...

Da mennesker med litt oppe i skallen, tror heller på vitenskap og fakta en fantasi :)

Anonymous poster hash: bbb25...2c2
  • Liker 2
Gjest Corto Maltese
Skrevet (endret)

Jeg har ikke sett tilstrekelige bevis på at det finnes noen Gud.

Endret av Corto Maltese
Skrevet

Jeg tror på Gud, og folk må gjerne tro jeg er dum på grunn av det. Jeg tror det finnes noe mer, en tilstedeværelse, en kraft. Jeg tror ikke på straff, helvete, skjærsilden, jeg tror heller ikke at han hjelper de som tror på ham og ikke de andre.

Jeg kan ikke forklare hva Gud er for meg, - håp? styrke? Noe, noe som bare er, og som alltid vil være, større enn meg og deg og alle, noe uforanderlig og evig.

Anonymous poster hash: ef7cc...7e7
  • Liker 2
Skrevet

Nyere forsking viser jo til at det bare er dumme folk som tror på gud...

Da mennesker med litt oppe i skallen, tror heller på vitenskap og fakta en fantasi :)

Anonymous poster hash: bbb25...2c2

At man er ateist betyr ikke at man er smart.

Anonymous poster hash: e3361...5e0

• Liker 1
Skrevet

I mangel på empiriske bevis for en eller flere guders eksistens, har jeg ingen gudetro. Jeg har forøvrig heller ingen blind tro på noen andre fenomener.

For meg er vitenskapen hverken kald eller upersonlig, hard eller manglende på noe som helst. Derfor har jeg heller ingen behov for noen tro på en eller flere guder eller andre overnaturlige/åndelige fenomener.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppriktig interessert :)

Synes det er vanskelig å lande på noe selv og lurer på hvordan andre tenker og hvorfor.

Hvis dere ikke tror på Gud, hva tror dere da på?

Må man tro på noe?

• Liker 3
Skrevet

Må man tro på noe?

Jeg er så enig, så enig. Jeg er et voksent, tenkende menneske, jeg trenger ingen figur eller overordnet filosofi som guider meg gjennom livet. Det er ingen gudegitt mening med det, og dæven så behagelig det er å tenke på. Det gjør ikke meg noe som helst at andre har gudstro, såfremt den ikke blir altoverskyggende og/eller destruktiv, men jeg skjønner ikke hvorfor alternativet til organisert religion liksom skal være annen tro.

Det klart mest rasjonelle standpunktet er at det ikke finnes gode nok beviser for at det finnes noen som helst overnaturlig kraft. Da forholder jeg meg til det.

Anonymous poster hash: 4f0b8...276

• Liker 7
Gjest Gresshoppesang
Skrevet

Jeg vingler skikkelig når det gjelder gudstro. For det første er det godt å tro at ting skjer for en grunn, at ikke alt er tilfeldig. Det gir meg en form for mening med livet å tenke at det finnes en større kraft bak det som skjer.

Samtidig tror jeg at mennesket er en kraft i seg selv og at den overordnede kraften som står bak alt, ER selve mennesket.

Det KAN også være sånn at det er null poeng med alt her i verden, men at religion har sin misjon i form av at den samler mennesker og at det en gang i tiden var behov for å lage noen skrifter som kunne gi mennesker mer eller mindre bra leveregler.

Jeg synes ikke noe om begrepet "overnaturlig". Jeg tror alt har en naturlig forklaring, men jeg tror ikke noen mennesker har skjønt hvordan de skal få bevist de positivt.

Litt filosofisk sett, så finnes det vel en gud, så lenge den som tror på gud eksisterer? Tanker eksisterer jo?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...