Gå til innhold

(Mens) blør gjennom..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bare lurer på noe. Hvor vanlig er det å blø så mye? Jeg bruker nattbind, og skifter de ofte. For blør gjennom!! Blør så sinnsykt mye nå. Tamponger tror jeg ikke hadde funket.

Hvis hver menstruasjon skal være sånn fremover, burde jeg kanskje ta jern?

Anonymous poster hash: 81443...51e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt.

Ting som spiller inn er alder, gener, prevensjonsmidler, kosthold etc.

Hvordan er det med smerter og mengde gjennom dagene (mye først så mindre?)? Har du jevn syklus, og hvor lenge varer mensen?

Skrevet

Jeg blør siiiiinnsykt mye når jeg har mensen. Blødde veldig lite da jeg gikk på prevensjon, men etter jeg sluttet har det bare blitt mer og mer for hver gang.

Det begynner ganske rolig, men tar seg fort opp første/andre dagen. Da blør det sykt mye, jeg har vurdert menskopp bare for å se mengden blod det faktisk er :fnise: Jeg bruker grønne OB tamponger i begynnelsen, og må skifte ganske ofte. Det funker å bruke grønn tampong om natta uten at jeg blør gjennom, hvis jeg setter den inn rett før jeg legger meg og skifter med en gang jeg våkner.

Tror ikke det ville ha funka med bind om natta for meg. Det er det lenge siden jeg slutta med. Bevegelser om natta kombinert med mye blod, førte alltid til blod i trusa/senga. Har ikke hatt noe problem med tamponger om natta.

Kanskje du skal forsøke med de største tampongene, eventuelt en menskopp?

Gjest avocadoen
Skrevet

Blør sånn av og til. Bruker nå menskopp, for det holder mye lengre. Blør du mer enn 50 ml i en periode, må du gå til legen. En menskopp tar 25 ml.

Så om jeg har en av de syke blødningene bruker jeg menskopp og bind, for da blør jeg gjennom menskoppen også :P

Skrevet

prøv med tampong og bind. Dersom tampongen skulle "renne over" så beskytter bindet og i tillegg kan man drøye tiden enda litt til før man MÅ skifte, dersom det ikke er mulighet for å skifte med en gang :)

• Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg blør siiiiinnsykt mye når jeg har mensen. Blødde veldig lite da jeg gikk på prevensjon, men etter jeg sluttet har det bare blitt mer og mer for hver gang.

Det begynner ganske rolig, men tar seg fort opp første/andre dagen. Da blør det sykt mye, jeg har vurdert menskopp bare for å se mengden blod det faktisk er :fnise: Jeg bruker grønne OB tamponger i begynnelsen, og må skifte ganske ofte. Det funker å bruke grønn tampong om natta uten at jeg blør gjennom, hvis jeg setter den inn rett før jeg legger meg og skifter med en gang jeg våkner.

Tror ikke det ville ha funka med bind om natta for meg. Det er det lenge siden jeg slutta med. Bevegelser om natta kombinert med mye blod, førte alltid til blod i trusa/senga. Har ikke hatt noe problem med tamponger om natta.

Kanskje du skal forsøke med de største tampongene, eventuelt en menskopp?

Man kan jo kombinere tampong og bind om man er redd for å blø igjennom og ikke vil bruke menskopp eller blør mer enn det en menskopp holder.

Og om man er redd for å få blod i senga kan man også selvsagt legge et håndkle under rumpa :)

Skrevet

Om man føler seg utrygg, så kan en grønn OB, sammen med et nattbind være ok. Som regel dreier det seg jo om en natt eller to, ikke hele mensperioden. Ellers kan man setter på alarm etter f.eks 4 timer disse nettene og skifte en gang midt på natta. Jeg har hatt veldig kraftige blødninger dag 2 og 3 tidligere og blødde gjennom om jeg ikke brukte både tampong og nattbind de første nettene.

Anonymous poster hash: 39df4...64a
Skrevet

Man kan jo kombinere tampong og bind om man er redd for å blø igjennom og ikke vil bruke menskopp eller blør mer enn det en menskopp holder.

Og om man er redd for å få blod i senga kan man også selvsagt legge et håndkle under rumpa :)

Ja! Jeg gjorde faktisk det før, kombinerte begge deler. Det var før jeg gikk opp noen tampongstørrelser.

Bra tips :)

Skrevet

Ta en tur til legen og spør etter cyklokapron (noe i den duren...). Gjør at man blør mindre. Jeg har fått et nytt liv etter at jeg begynte med de!

Ellers anbefaler jeg tampong og bind.

Du kan jo også ta en gu, bare for å sjekke at alt er som det skal og evt begynne med prevensjon som gir mindre blødning :)

Skrevet

Jeg bruker bleier for voksne. Sånne som de bruker for voksne og eldre som ikke kan gå på do. Jeg blør gjennom dem på under en time. Har prøvd å bruke 4-5 nattbind samtidig, men blør gjennom. Fikk beskjed om at det ikke var noe legen kunne gjøre med det.

Anonymous poster hash: 41e8f...bd3
Skrevet

Blør sånn av og til. Bruker nå menskopp, for det holder mye lengre. Blør du mer enn 50 ml i en periode, må du gå til legen. En menskopp tar 25 ml.

Så om jeg har en av de syke blødningene bruker jeg menskopp og bind, for da blør jeg gjennom menskoppen også :P

Hæh?

Jeg har full kopp tre-fire ganger om dagen de første tre dagene, så denne skjønte jeg lite av.

Gjest avocadoen
Skrevet

Hæh?

Jeg har full kopp tre-fire ganger om dagen de første tre dagene, så denne skjønte jeg lite av.

Du skal ikke blø mer enn 50 ml hver gang du har menstruasjon til sammen så vidt jeg vet. Den koppen jeg har i størrelse B som er den minste holder 25 ml. 25 er da halvparten av 50 så man skal da blø 2 sånne kopper tilsammen gjennom hele "uka" eller de dagene du har menstruasjon da.

Og dessverre så er det for mange at det unormale blir normalt. Sånn var det frem til jeg var 15 for min del også, men fikk redusert fra 8 til 4 dager bare jeg begynte på p-piller. Er fortsatt noen ganger jeg blør veldig mye, men p-pillene regulerer mye for min del. Har endometriose, så det er en forklaring på det for min del.

Du bør derfor oppsøke lege :)

Skrevet

Du skal ikke blø mer enn 50 ml hver gang du har menstruasjon til sammen så vidt jeg vet. Den koppen jeg har i størrelse B som er den minste holder 25 ml. 25 er da halvparten av 50 så man skal da blø 2 sånne kopper tilsammen gjennom hele "uka" eller de dagene du har menstruasjon da.

Og dessverre så er det for mange at det unormale blir normalt. Sånn var det frem til jeg var 15 for min del også, men fikk redusert fra 8 til 4 dager bare jeg begynte på p-piller. Er fortsatt noen ganger jeg blør veldig mye, men p-pillene regulerer mye for min del. Har endometriose, så det er en forklaring på det for min del.

Du bør derfor oppsøke lege :)

Googlet litt, og det jeg finner er at man bør gå til lege om det overstiger 80ML.

Min menskopp rommer 30ml når den er HELT full, og siden min tømmes før den er helt full, tipper jeg at jeg havner under 80ml på hele perioden.

Skal dog følge med på neste runde. Har fått sterkere og mer menstruasjon etter å ha fått spiralen, så det spiller jo klart inn.

Gjest avocadoen
Skrevet

Googlet litt, og det jeg finner er at man bør gå til lege om det overstiger 80ML.

Min menskopp rommer 30ml når den er HELT full, og siden min tømmes før den er helt full, tipper jeg at jeg havner under 80ml på hele perioden.

Skal dog følge med på neste runde. Har fått sterkere og mer menstruasjon etter å ha fått spiralen, så det spiller jo klart inn.

Beklager, da tok jeg feil :) Men siden du har så sterke menstruasjoner så er det viktig å passe på at du ikke har mangel på jern osv, men antar du følger med på det :)

Skrevet

Beklager, da tok jeg feil :) Men siden du har så sterke menstruasjoner så er det viktig å passe på at du ikke har mangel på jern osv, men antar du følger med på det :)

Litt slapp under mensen, men det har jeg alltid vært, så tror ikke det er noe å reagere på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...