AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #1 Skrevet 23. desember 2013 Som tittelen sier: vekt er for de fleste et valg i dagens samfunn. Folk har som regel ulik forbrenning, noe som gjør at folk må tilpasse hva man spiser og mengden for at man skal kunne få sunn kropp. Ikke minst hvor mye man trener. Det finnes naturligvis enkelte folk som har ulike forbrenning, sykdommer, spiseforstyrrelser som anoreksi, bullemi osv. Altså for de fleste er din fysiske velvære ditt eget ansvar. Man kan ikke klage på at man legger på seg når man spiser masse godteri hver dag, og man kan heller ikke klage på at man ikke legger på seg hvis man spiser som en spurv, eller spiser feil mat. Denne tråden gir ikke informasjon om noe nytt, men det virker som at flere personer her på dette forumet trenger å bli litt mer oppmerksom på hva de gjør i hverdagen (hvilken mat de spiser, hvor fysisk aktiv de er osv.). Anonymous poster hash: 57783...839 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #2 Skrevet 23. desember 2013 Åh, så fantastisk å få tilbakemelding fra en som er så innsiktsfull som deg! Tusen, tusen takk for at du ledet meg på rett vei. Og forøvrig, riktig god påske. Anonymous poster hash: d0769...a50 9
Gjest Blomst83 Skrevet 23. desember 2013 #3 Skrevet 23. desember 2013 Hva er poenget med dette innlegget?
Testosteron Skrevet 23. desember 2013 #4 Skrevet 23. desember 2013 Hva er poenget med dette innlegget? Jeg har en anelse om at poenget er å provosere
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #5 Skrevet 23. desember 2013 Spiser man snacks, sjokolade og godteri som en hest blir man seende ut som en ball. Det er ikke akkurat "rocket science", folk som ikke forstår det er bare stein stokke dum... Anonymous poster hash: 57783...839 Anonymous poster hash: 57783...839 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2013 #6 Skrevet 23. desember 2013 Jeg passer en katt som heter Konrad. Konrad er fin, og vi er bestevenner. Anonymous poster hash: 560cf...5cf 12
Gjest avocadoen Skrevet 23. desember 2013 #7 Skrevet 23. desember 2013 Jeg tror helt ærlig at folk er klar over dette, men det er også viktig å være klar over at overvektige også kan ha spiseforstyrrelser. Bulimi er en sykdom overvektige kan ha. Jeg har selv en sykdom som gjør at jeg sliter en del med kvalme i tillegg til at jeg har en veldig høy forbrenning, så for meg er det en helvetes kamp hver dag for å få i meg nok kcal, og det er ikke bare å spise mer som mange tror. Det er også få i virkeligheten som vet at jeg er syk, og derfor så tror jeg også at det ikke er svært få som er enten overvektig eller undervektig av en annen grunn enn å bare spise for mye eller for lite (nå er ikke jeg undervektig enda, men) 4
Gjest avocadoen Skrevet 23. desember 2013 #8 Skrevet 23. desember 2013 Spiser man snacks, sjokolade og godteri som en hest blir man seende ut som en ball. Det er ikke akkurat "rocket science", folk som ikke forstår det er bare stein stokke dum... Anonymous poster hash: 57783...839 Anonymous poster hash: 57783...839 Men hvem er det som ikke skjønner at det er grunnen til at de har for høy fettprosent da TS? Broren min vet jo at grunnen til at han er overvektig er fordi han spiser godteri hele tiden. 1
Sugerøret Skrevet 23. desember 2013 #9 Skrevet 23. desember 2013 er det fanatikeren som er på (bær)tur igjen..
sol87 Skrevet 23. desember 2013 #10 Skrevet 23. desember 2013 Som tittelen sier: vekt er for de fleste et valg i dagens samfunn. Folk har som regel ulik forbrenning, noe som gjør at folk må tilpasse hva man spiser og mengden for at man skal kunne få sunn kropp. Ikke minst hvor mye man trener. Det finnes naturligvis enkelte folk som har ulike forbrenning, sykdommer, spiseforstyrrelser som anoreksi, bullemi osv. Altså for de fleste er din fysiske velvære ditt eget ansvar. Man kan ikke klage på at man legger på seg når man spiser masse godteri hver dag, og man kan heller ikke klage på at man ikke legger på seg hvis man spiser som en spurv, eller spiser feil mat. Denne tråden gir ikke informasjon om noe nytt, men det virker som at flere personer her på dette forumet trenger å bli litt mer oppmerksom på hva de gjør i hverdagen (hvilken mat de spiser, hvor fysisk aktiv de er osv.). Anonymous poster hash: 57783...839 Det meste er et valg i dagens samfunn. Man kan velge å ta en utdanning, velge å få barn, velge å gå ned i vekt, velge å være singel, osv. Men ofte er valgene vi tar styrt av mange kompliserte tanker og prosesser. Jeg VET så altfor godt hvor mange kalorier alle sjokoladene jeg stapper inn i kjeften har. Jeg VET så altfor godt at jeg burde valgt et eple og knekkebrød framfor pizzastykket på jobb. Det er lett mattematikk å regne ut for meg hvor mye jeg kan spise for å gå ned i vekt, eller for å holde vekta, men så overspiser jeg likevel. Merkelig og dumt. Jeg har klart å gå ned i vekt før, og holde den før det sklei ut igjen. Jeg må vel bare innse at for meg kreves det nok konstant konsentrasjon og hardt arbeid for å holde vekta. 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #11 Skrevet 26. desember 2013 Hva er poenget med dette innlegget? Åpenbart legitimering av mobbing av folk med vektproblemerAnonymous poster hash: 3a703...e9a 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #12 Skrevet 26. desember 2013 Åpenbart legitimering av mobbing av folk med vektproblemerAnonymous poster hash: 3a703...e9a Der kom mobbekortet på banen ja. Anonymous poster hash: ae59b...93a 1
nickless Skrevet 26. desember 2013 #13 Skrevet 26. desember 2013 Snodig innlegg. Men i mange tilfeller sant , har selv møtt flere overvektige med tynne unnskyldninger som " har ikke tid til å trene eller gå meg en tur , barna krever meg HELE tiden " og " Jeg lager mat som familien liker , kan ikke sitte der å pirke i en salat " Dette er to kvinner som fint kunne gå en kveldstur , og fint kunne passe bedre på mengden som havnet på tallerkenen sin. Og ikke minst i glasset , glad i brus ig vin begge to. Så mange har ett valg , men velger skylapper 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #14 Skrevet 26. desember 2013 Jeg kjenner flere som har svært begrenset kunnskap om kosthold. Altså, de skjønner selvfølgelig at sjokolade og potetgull ikke er spesielt sunt, men når det gjelder helt vanlige matvarer, har de liten kjennskap til hva de faktisk inneholder eller gjør med kroppen. Jeg skjønner godt at folk også blir forvirret i jungelen av dietter og mattrender. TS nevner en rekke grunner som gjør at vektkontroll er vanskelig. Jeg er enig i at "for de fleste er din fysiske velvære ditt eget ansvar.". Det betyr ikke at det er lett å f.eks spise mindre, snarere tvert i mot. Man blir jo gjerne helt opphengt i mat når man prøver å spise mindre eller sunnere. Og for noen vil det ikke bare være gjort på 1-2-3 hvis det ligger andre problemer bak - og det er nettopp der vi må ta ansvar for oss selv og vår fysiske velvære. Ta første steg i riktig retning for å få bukt med bakenforliggende problemer, der det er tilfelle. Jeg tror vi alle også kan være flinkere til å støtte venner som vil gjøre noe med vekta - enten det gjelder oppmuntring, å dele kunnskap eller å gi de et dytt i riktig retning. Anonymous poster hash: d2431...78d
Djungelvrål Skrevet 26. desember 2013 #15 Skrevet 26. desember 2013 Nei, det er det ikke. For i dagens samfunn hvor f.eks sukker er så tilgjengelig til alle døgnets tider er det ikke lett å være selvdisiplinert. Sukker trigger de samme reseptorene som f.eks herioin og er sterkt vanedannenede. Jeg er selv et eksempel.. MÅ ha litt sukker hver dag. Når vi i tillegg beveger oss mindre fordi alle har bil og kollektivtrafikken er godt utbygd så forbrenner vi selvfølgelig også mye mindre enn folk gjorde for bare 30 år siden. Jobbene våre er mindre energikrevende og det daglige husarbeidet er lettere. Vi er ikke skapt til å leve slik vi gjør. Hadde jeg selv hatt en stillesittende jobb hadde jeg vært trillrund, det er jeg sikker på. Hvis valget var så lett hadde vel flere vært slankere, tror du ikke? Det er ikke bare bare å "spise litt mindre". 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #16 Skrevet 26. desember 2013 nå kan jeg endelig gå inn i 2014 med nok kunnskap for å klare meg. hurra for TS å infoen ingen andre hadde før nå Anonymous poster hash: 81b9a...f9a
Djungelvrål Skrevet 26. desember 2013 #17 Skrevet 26. desember 2013 Spiser man snacks, sjokolade og godteri som en hest blir man seende ut som en ball. Det er ikke akkurat "rocket science", folk som ikke forstår det er bare stein stokke dum... Anonymous poster hash: 57783...839 Anonymous poster hash: 57783...839 Nei det er de ikke, de er avhengige. Er alle mennesker som er avhengige dumme? Treningsnarkomane, "workaholics", spilleavhengige, rusnarkomane, røykerer, alkoholikere, kaffeavhengige, pepsimax avhengige..... ? Avhengighet er en veldig menneskelig egenskap og er ofte medfødt. Du sitter å sier at halve Norge er dumme. På tide å komme ned på landjorda...
goldenchanel Skrevet 26. desember 2013 #18 Skrevet 26. desember 2013 For meg brukte jeg mat til å håndtere at jeg var ensom og deprimert. Tilslutt var det en vane å spise godteri istedenfor mat, man kan godt si det var ett valg, men ja det ble min utvei istedenfor å drikke. Selvfølgelig vet jeg at dette ikke er bra for kroppen, men jeg klarer ikke å stoppe fordi jeg nå syns normal mat smaker dårlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå