Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

På jobben vår har vi noe som kalles inviduelt tillegg , eller trynetillegg som vi velger å kalle det. Dette tillegget blir vurdert sammen med arbeidstaker og 2-personer fra ledelsen. Det er 5punkter som blir vurdert, og dette er: Sammerbeidsevne- politilighet- rydding- teknisk utførsel av jobben-kvalitet og kvantitet.

Vi kan oppnå 5poeng på hver , som da vil gi en eksta time fortjeneset på 8kr.pr.time.

Jeg har 6.50 og er dermed 1,50 over gjennomsnittet. Vil selv påstå at jeg er en bra person for bedriften. Men det er mange andre kollegaer som reagere på dette at jeg har mer enn snittet , folk setter seg selv opp til vurdering mot meg ofte, vet at mange kanskje skulle hatt mer enn dei har i dag , men dette begynner å tære på min tolmodighet overfor kollegaer, stadig mas om hvorfor jeg har mer enn dei. Er dette bare misunnelse eller kan det være noe i det? Da min vurdering er at disse syterene tilstadighet kommer for seint, glemmer viktige deler i jobbens utførelse.

Er det mange andre som har ett sånn system på arbeidsplassen sin??

Noen synspunkter og meninger om et sånnt system??

Videoannonse
Annonse
Gjest celine
Skrevet

Hmmm... mulig jeg tar feil, men syns et slikt system ligner veldig på en ledelses splitt-og-hersk-taktikk!

Istedenfor å sette de ansatte opp mot hverandre og kalle det "sunn konkurranse", hvorfor ikke heller samarbeide til beste for firmaet som en enhet?

Man jobber vel sammen mot et felles mål?

Er skeptisk til slike "individuelle tillegg", da det gjerne viser seg i et forsuret arbeidsmiljø.

Man gjør jo en mye bedre jobb dersom man gleder seg til å komme på jobben om morgenen...

Celine

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har også et sånt individuelt tillegg. Hvis du gjør en spesielt god jobb og er verdifull for firmaet så skulle det da bare mangle om man ikke fikk lønn for det? Syns dere at en som har dårlig jobbinnsats og kanskje samtidig samarbeider dårlig med andre skal ha samme lønn som en som gjør en kjempeinnsats og som kanskje også klarer å gjøre de han/hun jobber sammen med enda bedre også? Hvordan skal man da spore folk til bra innsats om det ikke er noe å hente?

Gjest celine
Skrevet
Vi har også et sånt individuelt tillegg. Hvis du gjør en spesielt god jobb og er verdifull for firmaet så skulle det da bare mangle om man ikke fikk lønn for det? Syns dere at en som har dårlig jobbinnsats og kanskje samtidig samarbeider dårlig med andre skal ha samme lønn som en som gjør en kjempeinnsats og som kanskje også klarer å gjøre de han/hun jobber sammen med enda bedre også? Hvordan skal man da spore folk til bra innsats om det ikke er noe å hente?

Det mest vanlige er vel at grunnlønna går opp hos de som gjør en ekstra innsats?

Blir litt for lettvint å sette et individuelt tillegg som kan svinge opp eller ned etter sjefens forgodtbefinnende.

Det blir mange ganger slik at de ansatte tråkker på hverandre for å komme høyere opp i systemet. Den som ligger nederst og kaver (og som er så ihjeltråkket at han ikke klarer å fokusere nok på den jobben han skal gjøre) gjør jo automatisk en dårligere jobb nettopp fordi arbeidsmiljøet er dårlig og han ikke trives på arbeidsplassen!

Celine

Gjest Anonymous
Skrevet

Oi, sorry. Mulig jeg misforsto i sted. Var ikke klar over at det var snakk om et tillegg som kan gå opp og ned. Hos oss fører det individuelle lønnstillegget selvfølgelig til at grunnlønna stiger (noen stiger raskere i lønn enn andre). Vi har riktignok en bonusordning også i tillegg som går litt på det samme, men det tenkte jeg ikke på her. (vi får bonus hvis firmaet går med bra overskudd, og denne fordeles da etter hvor mye man har bidratt til at firmaet går med overskudd. ingen som klager på det her.) Det er ellers ikke sånn at alle vet hva de andre kollegaene tjener heller. Men det hender jo at vi sjekker litt oss i mellom sånn for sikkerhetsskyld. Men sjefen pleier å være klar på tilbakemeldinger når det gjelder lønna vår, hvorfor vi får så og så mye og sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...