Gå til innhold

Tannlege failure

Fremhevede innlegg

Skrevet

Var hos en privat tannlege nylig, et år siden sist, men har alltid gått til offentlig tidligere pga min alder.

Den private tannlegen fant hele 12 hull i min munn, jeg har aldri hatt hull før. Hun sa også at mine to fyllinger(som jeg altså ikke har) var ødelagte. Var umulig å prøve å si at dette ikke kunne stemme, da jeg faktisk aldri har fylt noe i mine tenner. Hun sa så at disse 12 hullene burde fikses før jul da de var såpass ille. Jeg spurte om pris, dette kom på den nette sum av 20040 kr! Jeg sa at jeg måtte komme tilbake til henne på nyåret, for en sånn som går jeg ikke med i lomma for å si det sånn.

Fikk etter mye om og men med meg røntgenbildene osv fordi jeg ville at en annen tannlege skulle se på det. Den andre tannlegen(offentlig) fant ingen hull. Hun sa derimot at det var fire tenner hun ville fikset på utpå nyåret fordi det var fare for å få hull der.

Er det virkelig så stor forskjell på tannleger? Gjør de private alt for å tjene penger? Jeg ble virkelig helt satt ut av dette. 12 hull på et år når man aldri har hatt noen før? God jul liksom, synspunkter?

Anonymous poster hash: 51140...a38
Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Offentlig tannlege når du er hvor gammel?

Hvor i alle dager bor du?

Skrevet

Alle kan gå hos offentlig tannlege så lenge de tar imot nye pasienter, men de hadde ikke tid da jeg ville, derfor tok jeg det hos privat. Hvor i landet jeg bor er vel ikke relevant? :P

Skrevet

Man skal i alle fall ikke "fikse tenner fordi det er fare for å få hull der" hvis "fikse" betyr å legge fyllinger. Man borer kun opp og legger fylling når kariesangrepet har nådd inn i dentinet, ikke tidligere.

Anonymous poster hash: 32c70...50d
  • Liker 4
Skrevet

Aner ikke hva hun mente med å fikse, spurte i grunn ikke. Men regner med de borer opp osv som du sier ja.

Skrevet

Jeg ville nok ikke gått til den private tannlegen noe mer. Og det virker litt rart å fikse tenner som ikke har hull, syns jeg :klo:

Skrevet

Ja, det synes jeg også.. Lurer på om hun ville gjøre det bare for å tjene penger? Skittent spill i såfall.

Skrevet

Jeg har faktisk faktisk hørt om et liknende tilfelle som det TS skisserer her. Moren min hadde ikke vært hos tannlegen på noen år, og fant ut at hun skulle overta en tannlegetime faren min egentlig var kalt inn til fordi hun hadde litt ising i en tann. Resultatet av dette var at tannlegen (som er privatpraktiserende) kom frem til at hun hadde 8 store hull og at to av tennene muligens måtte byttes ut med kroner.

Mamma stusset litt på dette, for hun hadde bare merket ising i en tann og fikk time hos den lokale tannlegen (offentlig) på hjemstedet for å få en ny vurdering av tannstatusen. Denne legen fant to små hull (hvorav det ene forårsaket isingen) og ingenting annet.

Ikke noe problem det, så lenge man aldri bytter vekk den tannlegen man gikk til som barn. Eller bor på et sted hvor den offentlige tannlegen har ledige plasser på listen sin. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har faktisk faktisk hørt om et liknende tilfelle som det TS skisserer her. Moren min hadde ikke vært hos tannlegen på noen år, og fant ut at hun skulle overta en tannlegetime faren min egentlig var kalt inn til fordi hun hadde litt ising i en tann. Resultatet av dette var at tannlegen (som er privatpraktiserende) kom frem til at hun hadde 8 store hull og at to av tennene muligens måtte byttes ut med kroner.

Mamma stusset litt på dette, for hun hadde bare merket ising i en tann og fikk time hos den lokale tannlegen (offentlig) på hjemstedet for å få en ny vurdering av tannstatusen. Denne legen fant to små hull (hvorav det ene forårsaket isingen) og ingenting annet.

Ikke noe problem det, så lenge man aldri bytter vekk den tannlegen man gikk til som barn. Eller bor på et sted hvor den offentlige tannlegen har ledige plasser på listen sin. :)

Da er ikke jeg den eneste da, irriterende at man ikke kan stole på privatpraktiserende tannleger da..

• Liker 1
Skrevet

Da er ikke jeg den eneste da, irriterende at man ikke kan stole på privatpraktiserende tannleger da.. Anonymous poster hash: 51140...a38

Med bakgrunn i en eller to historier på et nettforum? Det var vel en litt for lettvint konklusjon.

Med tanke på at nesten alle tannleger her i landet er privatpraktiserende, skal du nok slite med å få pålitelig tannstell....

Anonymous poster hash: f9f8b...73b

• Liker 2
Skrevet

Da er ikke jeg den eneste da, irriterende at man ikke kan stole på privatpraktiserende tannleger da..

Duh, min privatpraktiserende tannlege er intet mindre enn fantastisk og grundig. Den offentlige tannlegen jeg hadde jobbet på rullebånd.

Anonymous poster hash: e838d...006

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri opplevd at privatpraktiserende overrapporterer hull. De jeg har gått til de siste årene, som er intet mindre enn tre stykker, har heller vært veldig forsiktige med hva de ønsker å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Jaja, det var ihvertfall min erfaring med akkurat denne tannlegen..

Skrevet

Det finnes mange steder i landet med offentlig tannlege. I byen jeg bor finnes noe som kalles Skoletannlegen, det kontoret sørger for alle barna (til alle skolene), de som f.eks har spesielle behov samt de som event trenger narkose. Man får ikke bli ny pasient, men hvis man aldri slutter hos dem, får man fortsette å gå så lenge man ønsker. Og de er MYE billigere enn private tannleger. Jeg fikk komme tilbake til dem fordi jeg hadde tannlegeskrekk, etter en forferdelig opplevelse hos en privat tannlege, og sparer en del penger på det må jeg si.

Anonymous poster hash: 51ad8...aa5

Skrevet

Dersom du har pleid å gå til den offentlige (som dermed har journalen din og evt kan se at de hullene du har er små og har utvilket seg over svært lang tid) er det ikke så rart. For den nye tannlegen har jo bare et øyeblikksbilde av dine tenner, og for alt han vet kan dette ha kommet det siste året. Det er mulig at tannlegen vil legge en slags fylling i dype fissurer hvor han ser at det lett kan utvikle seg hull, eller bytte ut en gammel fylling fordi det lett kan bli hull i kanten. Den andre tannlegen tenker kanskje at dette kan vente litt til, evt ta det når det har blitt hull. Det er som regel ingen fasitsvar i tannlegeverden, og derfor kan det føles veldig uoversiktilig for pasienten dersom han bytter tannlege. En vil kanskje vurdere at tannen trenger en krone, mens en annen vil prøve med en større fylling først (men tannen vil kanskje trenge krone om noen år), poenget er at på lang sikt vil kostnaden ofte bli den samme, men man vurderer ulikt i forhold til når man vil gjøre den.

Jeg tror ikke tannlegen lurer deg når han sier du har fyllinger, kanskje du ikke husker det selv (voksentennene begynner jo å komme i 6års alder så det er jo mulig), evt at det er gamle fissurforseglinger som bør fjernes). Og så er det også litt vittig at alle tror at den tannlegen som finner mest å gjøre er den som tar feil. Det er vel like sannsynlig at den andre var litt for rask og overså noe?

Lykke til TS, fortsett hos den gamle tannlegen din du.

Anonymous poster hash: 37fd3...0d0
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...