Gå til innhold

Trist ang pappa i jula

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Folk er veldig forskjellige. Personlig hadde jeg syntes det var mye greier å få pengen inn på konto, hvis det var penger jeg skulle få. Så i mine øyne er ikke dette et problem, og fått penger i en konvolutt hadde jeg likt mindre. (altså happy uansett, men hadde foretrukket på konto).

Forøvrig er jeg vant til fra oppveksten at mamma fikk penger fra mormor til å kjøpe gave til oss, evt. gi pengene videre, riktignok i konvolutt på den tiden, men er jo en litt annen generasjon besteforeldre nå.. ;)

Så kanskje du kan spille inn til din far til neste år at hvis han ikke vet helt hva han skal gi til datteren din, kan han sette inn penger til deg i forkant, så kan du finne noe hun har lyst på/trenger? Da får datteren sin gleder ved å åpne presang fra bestefar, og får noe hun setter pris på. Hvis han prøver seg selv, kan han jo ende med skivebom, og kanskje det er derfor han helst holder seg til penger. Og at han kanskje rett og slett ikke ser poenget med å ta ut penger å legge i en konvolutt. (jeg hadde ikke sett poenget med det)

Endret av TrickyCicci
Videoannonse
Annonse
Gjest Mary Quant
Skrevet

I alle år har jeg fått penger fra mormor i en konvolutt til jul (og bursdager). Så har jeg gått og kjøpt gave til meg selv, mannen min og barna våre .. pakker de inn og skriver Til Marte fra Mormor og til Hedda fra oldemor osv. Mormor slipper å gå til byen og kjøpe gaver og jeg får kjøpe gaver vi virkelig trenger. Det er rett og slett en vinn/vinn-situasjon.

Skrevet

Det har ikke slått deg at julegavehandel ofte er en pest og en plage for mange menn? Etter at onkelen min ble skilt så får vi penger på konto. Helt greit siden han gruer seg til jula fordi han liker ikke å gå rundt i butikker uten å vite hva han skal kjøpe. Det er garantert kona til faren din som kjøper julegavene til de andre barna. Kjøp gave til dattera di og pakk inn med lapp fra bestefar. Ikke gjør det til noe problem.

Skrevet

Vel nå er det vel ingen som vet hva pappa'en tin TS tenker. Så det å si at det er tanken som teller, det blir litt feil. Man kan gi ferarri og gullbarer i tusentalls, uten å faktisk ha tenkt en fin tanke.

Jeg ville spurt faren din om han kunne kjøpt en gave heller. Men synes det er rart at han ikke forstår hvor viktig det er å bruke litt "tid" på de man er glad i. Mulig han bare ikke er så smart, uten at det er direkte negativt.

Anonymous poster hash: 075fa...3d8
Skrevet

Det har ikke slått deg at julegavehandel ofte er en pest og en plage for mange menn? Etter at onkelen min ble skilt så får vi penger på konto. Helt greit siden han gruer seg til jula fordi han liker ikke å gå rundt i butikker uten å vite hva han skal kjøpe. Det er garantert kona til faren din som kjøper julegavene til de andre barna. Kjøp gave til dattera di og pakk inn med lapp fra bestefar. Ikke gjør det til noe problem.

Det gjelder ikke alle menn. Ikke meg for å ta en. Jeg kjøper og pakker inn alle gavene, og synes det er greit i moderasjon. Men som med de aller fleste, så ønsker jeg ikke å gjøre julen om til stress. Men det er nok ikke slik at alle menn forventer eller har lyst at damene skal gjøre alt arbeidet.

Skrevet

Han gir Gave til fem personer, det burde vel la seg gjøre

TS

Anonymous poster hash: e0e21...147

Skrevet

Jeg tror nok at datteren din får mer enn nok pakker under treet, så akkurat det bør være din minste bekymring. Jeg klarer ikke se at du henger deg sånn opp i dette, juster forventningene dine.

Anonymous poster hash: 3fa6c...3ec
Skrevet

Det gjelder ikke alle menn. Ikke meg for å ta en. Jeg kjøper og pakker inn alle gavene, og synes det er greit i moderasjon. Men som med de aller fleste, så ønsker jeg ikke å gjøre julen om til stress. Men det er nok ikke slik at alle menn forventer eller har lyst at damene skal gjøre alt arbeidet.

Nå skrev jeg også mange, og ikke alle. ;-)
Skrevet

Jeg skjønner deg, TS. Pappa setter inn penger på kontoen min rundt midten av desember, og får aldri noe kort eller noe. Samme til bursdag. Men til nevøen min kjøper han noe da. Vi venter første nå, og hadde vårt barn bare fått en pengesum inn på min konto hadde jeg blitt litt (veldig) skuffa. Men jeg vet at det er sånn pappa er, han bryr seg bare ikke om noen andre enn seg selv.

Skrevet

Dette blir bok sett på som en filleting, men jeg blir skuffet og lei meg år etter år.

Pappa og jeg har hatt god kontakt etter at foreldrene mine ble skilt (10 år) og jeg fortsatte å bo med mamma. Vi hadde en dårlig periode i 15-18 års alderen, men det er vel vanlig!

Det har seg sånn at de 4-5 siste årene har pappa satt inn penger på kontoen min som julegave til meg og mannen min. Ikke noe kort eller noenting. Han bare informerer noen dager før jul at pengene er på konto, fordel de som du vil..

Jeg har bare sagt "ok, takk skal du ha" noe i den duren. Det er trist at pappa ikke gidder å pakke inn et gavekort, penger i konvolutt eller noe. Vet han gjør det til kona si og hennes barn (de feirer alltid jul alene)

I år skjedde det samme. Eg e 27 år nå og har fått barn. I år hadde han altså satt inn en sum til alle tre på kontoen min. Datteren vår er riktignok bare 1 år og skjønner ikke dette, men jeg synes det er trist at han ikke gidder

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: e0e21...147

Det gjør foreldrene mine også. Ser ikke noe galt i det. Vi er en stooor familie. Med 5 barn og 10 barnebarn etc. Blir veldig mye jobb å kjøpe til alle. Jeg pleier å ta ut de pengene og kjøpe noe datteren min ønsker seg og skrive 'fra bestemor og bestefar på '

Anonymous poster hash: 3201e...569

Skrevet

Er du sikker på at han handler inn fysiske gaver, tror han gir kona kortet og hun handler inn gaver. Tror dere stiller likt....

Anonymous poster hash: 9c89e...519
  • Liker 1
Skrevet

Kjære TS, skjønner at du føler det sånn, men han tenker nok ikke på det på den måten. Og som anonym skrev over her, er det ikke usannsynlig at kona hans kjøper presanger til felles barn. Og for alt vi vet, kanskje til seg selv.

Jeg ordner alle presanger i julen til familie på begge sider, bortsett fra min egen. Tror det er mange som gjør det på den måten. Betyr ikke at menn er mindre glad i familie, betyr bare at mange av dem synes det er vanskelig å fikse presanger. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men sannsynligvis faren din, siden han gjør det på den måten.

Hvis det virkelig plager deg, kanskje du kan spørre ham pent om han kan kjøpe en liten presang til barnet ditt i stedet for penger. Det aller beste er kanskje å slå seg til ro med at gavekjøp ikke har noe med hvor glad han er i dere, men hvor glad i han er i gavekjøp. :-)

God jul!

Anonymous poster hash: 25997...1b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...