Gå til innhold

Trist ang pappa i jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette blir bok sett på som en filleting, men jeg blir skuffet og lei meg år etter år.

Pappa og jeg har hatt god kontakt etter at foreldrene mine ble skilt (10 år) og jeg fortsatte å bo med mamma. Vi hadde en dårlig periode i 15-18 års alderen, men det er vel vanlig!

Det har seg sånn at de 4-5 siste årene har pappa satt inn penger på kontoen min som julegave til meg og mannen min. Ikke noe kort eller noenting. Han bare informerer noen dager før jul at pengene er på konto, fordel de som du vil..

Jeg har bare sagt "ok, takk skal du ha" noe i den duren. Det er trist at pappa ikke gidder å pakke inn et gavekort, penger i konvolutt eller noe. Vet han gjør det til kona si og hennes barn (de feirer alltid jul alene)

I år skjedde det samme. Eg e 27 år nå og har fått barn. I år hadde han altså satt inn en sum til alle tre på kontoen min. Datteren vår er riktignok bare 1 år og skjønner ikke dette, men jeg synes det er trist at han ikke gidder

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: e0e21...147

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du bør være takknemlig som for julegave jeg. Er tanken som teller, han husker iallefall deg/ dere. Så fint å få penger dere kan bruke som dere vil, istede for en pynteting dere ikke har bruk for.

• Liker 7
Skrevet

For meg er det tanken som teller ved gaver og en pengesum overført via nettbank er det lite tanke bak hvis ikke vedkommende sparer til noe spesielt og har ønsket seg penger.

Selv får jeg ikke gave av noen av mine foreldre, ikke bursdagsgave heller.

Skjønner at du syns det er trist at han ikke tar seg bryet med å faktisk gå og kjøpe en gave til dere

Anonymous poster hash: b4342...fc4

Skrevet

Folk gjør ting på forskjellig måte. Du er voksen, ikke syt over "feil" med julegavene.

• Liker 4
Skrevet

Bedre enn ingenting syns jeg!

Anonymous poster hash: f14a0...c7e
Skrevet

For meg er det tanken som teller ved gaver og en pengesum overført via nettbank er det lite tanke bak hvis ikke vedkommende sparer til noe spesielt og har ønsket seg penger.

Selv får jeg ikke gave av noen av mine foreldre, ikke bursdagsgave heller.

Skjønner at du syns det er trist at han ikke tar seg bryet med å faktisk gå og kjøpe en gave til dere

Anonymous poster hash: b4342...fc4

Det er nettop det. Jeg er takknemlig for gave, men det et som du skriver. Det er ingen tanke bak, det er liksom bare et gjøremål mens han er inne på nettbanken.

Han kunne jo ha spurt om vi ønsker oss noe, det gjør han ikke. Får pakke inn gaven til datteren vår selv fremover da, late som om det er han som har gjort det..

TS

Skrevet

Folk gjør ting på forskjellig måte. Du er voksen, ikke syt over "feil" med julegavene.

Er vel mest datteren min i fremtiden jeg tenker på. Koselig å pakke opp en gave fra bestefar.

TS

• Liker 1
Skrevet

Er vel mest datteren min i fremtiden jeg tenker på. Koselig å pakke opp en gave fra bestefar.

TS

Jamen herregud, da går du og kjøper en gave til henne og legger under treet da. Det samme kan du gjøre til deg og mannnen. Dere kan feks gjøre det slik at mannen kjøper til deg og du til han så vet dere heller ikke hva dere får.

Min mor har i alle år ordnet gaver til oss fra besteforeldre og div onkler. De bor og driver gård så å handle til jul har aldri vært prioritert der i gården. Så da får mamma penger og kjøper gaver, Du må være litt løsningsorientert.

Anonymous poster hash: a3dbf...593

• Liker 3
Skrevet

Synes det er en filleting, som du selv er inne på. Han mener det godt, og har sikkert bare en annen forestilling enn deg av hva en julegave er ment å bety.

Rett nok gir han vanlige gaver til de han feirer jul med, men de barna han feirer jul med er vel også yngre enn deg? Du er tross alt voksen, og normalt sett bryr du deg da hakket mindre om gaver enn barna gjør. Og du er i etableringsfasen, du har i hvert fall vært det de siste årene, og da pleier penger å være veldig populært. Det er nok av døtre på din alder der ute som er misfornøyde med å få ting fremfor penger også, for å si det sånn.

Han mener vel bare at du er voksen og selv best vet hva du vil ha, så da kan du ordne ting selv og bruke pengene akkurat slik du vil - og også kunne gi datteren din det hun faktisk trenger. Jeg forstår at du oppfatter det på en helt annen måte, men han er nå tilsynelatende bare en snill mann som kanskje mangler litt kreaitivtet. Ikke noe å henge seg opp i.

Anonymous poster hash: c6934...2b2
  • Liker 2
Skrevet

Bare vær glad til at du får penger så kan du jo kjøpe det datteren din trenger, pakke det inn å legge det under treet. er ikke verre enn det. God jul :)

Skrevet

Jamen herregud, da går du og kjøper en gave til henne og legger under treet da. Det samme kan du gjøre til deg og mannnen. Dere kan feks gjøre det slik at mannen kjøper til deg og du til han så vet dere heller ikke hva dere får.

Min mor har i alle år ordnet gaver til oss fra besteforeldre og div onkler. De bor og driver gård så å handle til jul har aldri vært prioritert der i gården. Så da får mamma penger og kjøper gaver, Du må være litt løsningsorientert.

Vet du? Her handler det ikke om at jeg må ha penger fra pappa. Det er TANKEN. At han gidder å kjøpe noe, pakke det inn... Jeg trenger ikke pengene hans. Men det hadde vært hyggelig å føle seg på linje med hans "nye familie" siden de får innpakkede gaver..

TS

Skrevet

Helt enig. Det er helt utrolig hva voksne folk får seg til å sitte og furte over.

Skrevet

Synes det er en filleting, som du selv er inne på. Han mener det godt, og har sikkert bare en annen forestilling enn deg av hva en julegave er ment å bety.

Rett nok gir han vanlige gaver til de han feirer jul med, men de barna han feirer jul med er vel også yngre enn deg? Du er tross alt voksen, og normalt sett bryr du deg da hakket mindre om gaver enn barna gjør. Og du er i etableringsfasen, du har i hvert fall vært det de siste årene, og da pleier penger å være veldig populært. Det er nok av døtre på din alder der ute som er misfornøyde med å få ting fremfor penger også, for å si det sånn.

Han mener vel bare at du er voksen og selv best vet hva du vil ha, så da kan du ordne ting selv og bruke pengene akkurat slik du vil - og også kunne gi datteren din det hun faktisk trenger. Jeg forstår at du oppfatter det på en helt annen måte, men han er nå tilsynelatende bare en snill mann som kanskje mangler litt kreaitivtet. Ikke noe å henge seg opp i.

Takk for svar - og ikke kjeft ;-) Gode poenger her. Vi ser det nok forskjellig.. Julen har alltid vært Veldig viktig for meg og jeg gleder meg fra august...

Nå skal det sies at disse barna er 21 og 23. Ikke så mye yngre enn meg altså.

TS.

Skrevet

Kanskje han ikke føler han er flink til å kjøpe gaver? Kanskje han er redd for å kjøpe noe som dere ikke ønsker? Noen synes det er svært vanskelig å vite hva de skal gi - og tenker at mottaker vil bli missfornøyd.

Jeg ser absolutt din side av saken - jeg er litt sånn selv. Setter mye mer pris på et hjemmelagd koslig julekort enn bare noe som jeg ikke føler sier noe om tanken bak.

Men det trenger ikke ligge noe negativt bak - og med tanke på datteren din og hans barnebarn kan du jo ta en prat og si noe ala "vi vil gjerne at hun skal få gaver fra deg som bestefar som du har plukket ut - at hun har noe fra deg" - på en litt koslig måte. Og om han da snakker om det og det viser seg at han da forsøker, kan du jo nevne at det hadde vært koslig om du også fikk det?

• Liker 1
Skrevet

Dette er nok ganske typisk fedre, kort og sånt er bare unødvendig. Uansett greit med penger på konto istedenfor kontanter. Svigerfar gjør det samme etter han ble skilt.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Vil si det er bedre enn sånn som jeg har det. Foreldrene til min far gir gave til min far, hans kone og deres sønn, samt sønn til stemor. Dvs alle utenom meg. Veldig hyggelig...

Skrevet

Takk for svar - og ikke kjeft ;-) Gode poenger her. Vi ser det nok forskjellig.. Julen har alltid vært Veldig viktig for meg og jeg gleder meg fra august...

Nå skal det sies at disse barna er 21 og 23. Ikke så mye yngre enn meg altså.

TS.

Ingen grunn til å kjefte, du gjør ikke noe galt. Jeg er en ganske rolig herremann, det skal litt til før jeg kjefter :)

Nei, jeg skjønner. Jeg kan ikke snakke for faren din, og jeg kan forstå tanken bak når du blir litt trist av dette. Jeg tror bare likevel at du er på et blindspor når du knytter det til at han ikke "gidder". Dere har sannsynligvis radikalt forskjellige ideer og tenker rett forbi hverandre her. Hvis du har et godt forhold til hans kone kunne du kanskje nevnt for henne at det hadde vært fint om i hvert fall din datter fikk en ting fremfor penger, men det får du se an selv.

Jeg er veldig glad i jul selv, med mat og hyggelig familiestemning. Samtidig er jeg av typen som ønsker meg penger fra mine egne foreldre, så jeg klarer ikke nødvendigvis helt å identifisere meg med akkurat det med gaver. Du får se om du kan finne en sivilisert løsning på dette, men ha i det minste i bakhodet at det neppe er ond vilje bak det at han gir penger - han tenker kanskje at det er det greieste for en ung kvinne som er i ferd med å stifte familie og bygge seg opp sitt eget liv. Det er kanskje feil, men sikkert ikke ment som latskap. God jul :)

Skrevet

Ingen grunn til å kjefte, du gjør ikke noe galt. Jeg er en ganske rolig herremann, det skal litt til før jeg kjefter :)

Nei, jeg skjønner. Jeg kan ikke snakke for faren din, og jeg kan forstå tanken bak når du blir litt trist av dette. Jeg tror bare likevel at du er på et blindspor når du knytter det til at han ikke "gidder". Dere har sannsynligvis radikalt forskjellige ideer og tenker rett forbi hverandre her. Hvis du har et godt forhold til hans kone kunne du kanskje nevnt for henne at det hadde vært fint om i hvert fall din datter fikk en ting fremfor penger, men det får du se an selv.

Jeg er veldig glad i jul selv, med mat og hyggelig familiestemning. Samtidig er jeg av typen som ønsker meg penger fra mine egne foreldre, så jeg klarer ikke nødvendigvis helt å identifisere meg med akkurat det med gaver. Du får se om du kan finne en sivilisert løsning på dette, men ha i det minste i bakhodet at det neppe er ond vilje bak det at han gir penger - han tenker kanskje at det er det greieste for en ung kvinne som er i ferd med å stifte familie og bygge seg opp sitt eget liv. Det er kanskje feil, men sikkert ikke ment som latskap. God jul :)

Tanken er nok god :) Hormoner og julestia har nok tatt meg her.

God jul ;-)

Skrevet

Hva synes dere?

At du er utakknemlig

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt sånn "rart" å si at det er en filleting. Jeg synes ikke dette hørres ut som en "filleting".. Men det er vell gjerne for min egen far husker ikke bursdagen min, eller gir meg noe overhodet. Men synes gjerne du skal konfrontere ham? Si at du ønsker deg en gave istedet for penger?

Alltid kjekkere med gaver, det er der minnene oppstår.

Det er vertfall min mening. ;)

Anonymous poster hash: 240c2...a1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...