Gå til innhold

Skabb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har skabbinfeksjon. Hvis dette er tilfellet, er jeg redd jeg har smittet venner og kjæreste også.

Hva skal jeg gjøre? Fortvilet.



Anonymous poster hash: 95486...153
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vaske alt sengetøy og håndklær på minst 60 grader, kjøpe salve mot skabb på apoteket. Står sikkert instruksjoner på pakken, også i fht klesvask.

Det er smittsomt ved bruk av samme håndklær, sengetøy eller ved hudkontakt.

Anonymous poster hash: d224b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarte du å pådra deg det, forresten? Trodde det var mest på instutisjoner eller ved nærkontakt i tropiske strøk man kunne få skabb...

Anonymous poster hash: d224b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg lurer på om jeg trenger å si eventuelle partnere som jeg kun har vært intim med et par ganger? Hvor stor er sannsynligheten for at partnere er blitt smittet? Hvor lang tid varer behandlingen? Er det slik at jeg må gå naken når jeg påfører krem?

Hvordan klarte du å pådra deg det, forresten? Trodde det var mest på instutisjoner eller ved nærkontakt i tropiske strøk man kunne få skabb...

Anonymous poster hash: d224b...daa

Det kan være på grunn av seksuell kontakt.



Anonymous poster hash: 95486...153
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Jeg lurer på om jeg trenger å si eventuelle partnere som jeg kun har vært intim med et par ganger? Hvor stor er sannsynligheten for at partnere er blitt smittet? Hvor lang tid varer behandlingen? Er det slik at jeg må gå naken når jeg påfører krem? Det kan være på grunn av seksuell kontakt. Anonymous poster hash: 95486...153

Tror du burde si det, eller få legen til å opplyse dem anonymt. Tror det er relativt smittsomt. Tror det er en salve man smører i noen dager. Men man må vaske alt av sengetøy og tøy også.

Anonymous poster hash: d224b...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skabb har opptil seks ukers inkubasjonstid, så du trenger ikke varsle partnere du har hatt for lenger enn seks uker siden.

Jeg fikk skabb for noen år siden, og det uten å ha vært seksuelt aktiv. Så det kan komme av vanlig hudkontakt også. Jeg hadde ikke vært i utlandet og ikke på institusjon.

Kuren: Smøre inn kroppen to ganger (2 uker tror jeg mellom hver gang), vaske alt tøy på 60 grader, vaske eller fryse dyner og puter.

Men gå til legen, så han kan sjekke om det er skabb eller noe annet, og gi deg medisiner!



Anonymous poster hash: 377ce...1fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...